آرشیو پنجشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۹۴
صفحه آخر
۲۰
چهره روز

فیلسوف متواضع کنار رفت

رضا عظیمی

از جمله اخباری که اخیرا توجه اصحاب دانشگاهی و به ویژه حوزه علوم انسانی و فلسفه را به خود مشغول داشته، تعیین رئیس جدید موسسه حکمت و فلسفه ایران توسط وزیر علوم و برکناری رئیس پیشین است. طبق این حکم دکتر غلامرضا اعوانی ریاست پیشین این موسسه جای خود را به حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خواهد داد.

دکتر غلامرضا اعوانی نه تنها در ایران، بلکه در خارج از ایران نیز بین اهالی فلسفه چهره شناخته شده فلسفه است. اهالی فلسفه با شنیدن نام موسسه و انجمن حکمت و فلسفه، چهره او را به خاطر می آورند. ریاست موسسه حکمت و فلسفه (از ابتدای تاسیس تاکنون) تنها یکی از مسوولیت های مهم این استاد شناخته شده علوم عقلی است. عضو هیات مدیره فدراسیون بین المللی انجمن های فلسفه جهان FISP، ریاست انجمن بین المللی فلسفه اسلامی ISIP، ریاست انجمن حکمت و فلسفه (از سال 1363)، مشارکت در تهیه فرهنگ فلسفه غرب در بنیاد فرهنگ ایران (سال های 1345-47)، عضویت هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) از 1347، تاسیس گروه آموزش فلسفه در دانشگاه شهید بهشتی (با همکاری دکتر شرف)، عضویت کمیته منتخب ارتقای پژوهشگران موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی از سال 1364، ریاست پژوهشکده حکمت و ادیان (موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی) از سال 1371تا 1381، مدیر مسوول مجله دانشنامه، فصلنامه پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی، رئیس کنگره بین المللی روز جهانی فلسفه 2010 آبان 89، عضو هیات موسس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران، عضویت شورای علمی دانشنامة ادبیات عرفانی، عضویت در اولین دوره هیات ممیزه دانشگاه امام صادق (ع) و... از دیگر مسوولیت های اعوانی است.

رشته تحصیلی اعوانی فلسفه است، او با وجود تسلط بر مباحث فلسفه غرب و تحصیل و تدریس آن، به تاکید و حمایت بسیار از حکمت و فلسفه اسلامی شهره است. «دوره جدید، عصر غفلت از علم مطلق است» آخرین مصاحبه منتشر شده از وی در روزنامه جام جم (5 مرداد امسال) است. وی در این مصاحبه در یک رویکرد نقادانه به مدرنیته، دوره جدید را دوره جدایی فلسفه از حکمت دانست و بر این نکته تاکید کرد که حکمت در فلسفه قدیم از فلسفه مجزا نبود.

هنوز علتی برای برکناری این استاد فرهیخته از ریاست موسسه حکمت و فلسفه، از سوی وزارت علوم بیان نشده است.