آرشیو چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۳۰۵
جهان
۶

رای 182 کشور به حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین

نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد از موافقت 182 کشور با حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین برای نخستین بار خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، ریاض منصور اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد شب گذشته با اکثریت آرا موافقت خود را با حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین اعلام کردند.

وی افزود: در این اقدام که در تاریخ سازمان ملل متحد بی سابقه است 182 کشور به پیش نویس حق تعیین سرنوشت از سوی ملت فلسطین رای مثبت دادند. ریاض منصور افزود: اسرائیل، آمریکا، کانادا، پالائو، میکرونزی، جزایر مارشال و نائورو به این پیش نویس رای منفی داده و 3 کشور کامرون، تونگا و سودان جنوبی به این موضوع رای ممتنع دادند. در این پیش نویس آمده است که ساخت دیوار حائل از سوی رژیم صهیونیستی در استیفای حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین مانع ایجاد می کند. در همین رابطه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در آنکارا ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که پرچم کشور فلسطین در سازمان ملل در آینده نزدیک به اهتزاز درآید، عنوان داشت که قدس در قلب تمام مردم ترکیه قرار دارد. وی افزود: همان طور که پرچم فلسطین در سازمان علمی، آموزشی، فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) با موافقت تعداد زیادی از اعضای این سازمان برافراشته شد، امیدواریم پرچم کشور فلسطین نیز در سازمان ملل به اهتزاز درآید.

قرار است عباس پس از دیدارهای خود در ترکیه امروز در قاهره با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس درباره نحوه تحقق آشتی گروه های فلسطینی گفت وگو کند. برخی خبرها حاکی از توافق مهم فتح و حماس در مورد برخی مسائل مهم از جمله از سرگیری فعالیت مجلس قانونگذاری فلسطین و برگزاری انتخابات و باقی ماندن دولت های سلام فیاض در رام الله و اسماعیل هنیه در غزه تا آن زمان است. به گزارش فارس، روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط از این توافق خبرداد و نوشت: فتح و حماس در تماس های دوجانبه پیش از دور جدید گفت وگوهای ملی توافق کرده اند که دولت آینده فلسطین براساس نتایج انتخابات مجلس قانونگذاری تشکیل شود.