آرشیو چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۳۰۵
جهان
۶

استقبال روسیه از تفاهم سوریه با اتحادیه عرب

وزارت امورخارجه روسیه با انتشار بیانیه ای از امضای توافق نامه اعزام ناظران اتحادیه عرب به سوریه توسط این کشور استقبال کرد. به گزارش ایرنا، این بیانیه روز سه شنبه منتشر و خاطرنشان کرد مسکو از ابتدا از طرح اتحادیه عرب برای کمک به حل و فصل بحران داخلی در سوریه حمایت کرده و از امضای توافق نامه اعزام گروه ناظران به این کشور استقبال می کند.

این بیانیه می گوید: روسیه به طور مستمر خواهان توقف فوری هر گونه خشونت در سوریه و حل مسائل داخلی این کشور توسط دولت و مردم سوریه از طریق گفت و گوهای ملی شده است. روسیه برخلاف کشورهای غربی خواهان حل مسائل سوریه بدون مداخله خارجی و فشار بر دولت این کشور از طریق گفت و گو میان طرف های مساله می باشد. دولت سوریه روز دوشنبه توافق نامه ای را با اتحادیه عرب امضا کرد که به موجب آن به برخی ناظران عرب اجازه داده می شود از مناطق مختلف سوریه بازدید کنند. هنوز جزئیات این توافق منتشر نشده است؛ اما پیشتر اتحادیه عرب خواستار اعزام 500 ناظر به سوریه بود. دریک واکنش دیگر نسبت به این توافق نامه برهان غلیون، رئیس معارضان خارج نشین سوریه گفت: امضای پروتکل توسط دمشق کافی نیست چون سبب سقوط اسد نمی شود. به گزارش فارس، غلیون، رئیس شورای موسوم به شورای ملی سوریه از این اقدام که با اصرار اتحادیه عرب انجام شد، انتقاد کرد و آن را فریبکاری دمشق دانست. در همین حال وزارت امورخارجه آمریکا در اظهاراتی عجیب امضای طرح مذکور توسط مقامات سوری را کم اهمیت اعلام کرد. برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز در واکنش به امضای طرح اتحادیه عرب از سوی مقامات سوری گفت: ما از ناظران اتحادیه عرب می خواهیم که هرچه زودتر کار خود را در سوریه آغاز کنند.

در همین رابطه نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب با بیان این که تعلیق تحریم های دمشق در شرایط فعلی منتفی است به تشریح جزئیات اعزام ناظران اتحادیه عرب به سوریه پرداخت و گفت: 10 ناظر طی 2 تا 3 روز آینده در راس هیاتی به ریاست سمیر سیف الیزل، معاون دبیرکل اتحادیه عرب به سوریه اعزام خواهند شد.