آرشیو یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۰۵
اخبار اقتصادی
۴

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی2 برابر می شود

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور در 46 سال گذشته به 51 میلیون تن در سال رسیده و قرار است این میزان در قالب برنامه پنجم توسعه به 100 میلیون تن در سال برسد.

براساس برنامه پنجم توسعه قرار است 40درصد از افزایش ظرفیت 50 میلیون تنی با ساخت و راه اندازی افزون بر 27 طرح و با سرمایه ای نزدیک به 23 میلیارد دلار در عسلویه ایجاد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، این طرح ها که به طور عمده با مشارکت سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی داخلی ساخته خواهد شد، شامل: 7 طرح متانولی، 3 طرح اوره و آمونیاک، 2 طرح الفینی، 2 طرح اتیلن گلایکول، یک واحد سرویس های جانبی، یک واحد تولید بوتن، یک واحد تبدیل پروپان به پروپیلن، یک طرح متانول و اوره و یک طرح الفین و متانول است.

براساس این گزارش: تشکیل پارک استایرن و تولید محصولات وابسته به این ماده نیز، در این منطقه برنامه ریزی شده است.

احداث 7 واحد تولیدی پتروشیمی در منطقه ماهشهر با سرمایه گذاری حدود 14 میلیارد دلار، از دیگر برنامه های صنعت پتروشیمی در زمینه افزایش تولید است.

پتروشیمی اروند، طرح توسعه پتروشیمی فجر، واحد NF سوم بندر امام، واحد دوم پتروشیمی کارون و طرح تبدیل پروپیان به پروپیلن سلمان فارسی از طرح های برنامه ریزی شده برای منطقه ماهشهر هستند که برخی از آنها مانند پتروشیمی اروند و واحد ان.اف سوم بندر امام در مراحل نهایی راه اندازی قرار دارند.

ساخت و راه اندازی تعدادی طرح نیز در دیگر مناطق کشور پیش بینی شده که پتروشیمی های پلیمر کرمانشاه، ایلام، لرستان، اندیمشک، کردستان، مهاباد، میاندوآب، ابن سینا همدان، گلستان، لردگان، زنجان، گچساران، ممسنی، بروجن، دهدشت، کازرون، فیروزآباد، داراب، فسا، جهرم، استهبان، دهلران، لارستان، فراشبند، نودان، اردبیل و دو خط لوله اتیلن غرب و مرکز، طرح توسعه پتروشیمی شیراز با عنوان آمونیاک و اوره سوم شیراز، طرح PVC هگمتانه، طرح الفین گناوه و پلی اتیلن دشتستان و مجتمع دی پلیمر آریا از آن جمله است.