آرشیو یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۰۵
اخبار اقتصادی
۴

بازدهی 5 درصدی بورس طی 9 ماه سال

بازدهی بورس اوراق بهادار تهران در 9 ماهه امسال از تمام بازارهای موازی کمتر بود.

به گزارش ایسنا بورس تهران فصل پاییز را با افت سنگین 2/9 درصدی شاخص کل و با بازدهی 14/5 درصدی از ابتدای سال به پایان برد و سهامداران بورس تهران از ابتدای سال تاکنون تنها 14/5 درصد سود را نصیب خود کردند که این رقم حتی از نرخ سود اوراق مشارکت 17 درصدی هم کمتر است.فعالان بازار سرمایه اصلاح قیمت ها، خروج سرمایه از بورس به سمت بازارهای موازی و اتفاقات سیاسی و اقتصادی را از عمده دلایل عملکرد ضعیف بورس در 9 ماهه امسال ارزیابی می کنند.

در حالی که در سالجاری بازار سکه و ارز با تلاطم شدید مواجه بودند که بازار سهام در روزهای آینده در انتظار دریافت گزارش های عملکرد 9 ماهه شرکت هاست که این گزارش در کنار تلاطم های بازارهای موازی نقش بسزایی در روشن شدن بخشی از ابهامات اقتصادی خواهد داشت.

علاوه بر اینکه در سه ماهه پایانی سال فعالان بازار سرمایه با ابهاماتی از جمله ادامه تحریم ها، افزایش درآمد و سودآوری شرکتها و ادامه تلاطم بازارهای ارز و سکه مواجه هستند که آینده مبهمی را پیش روی آنها قرار داده است.به این ترتیب پرونده 9 ماهه بورس تهران در حالی بسته شد که طی 183 روز معاملاتی 54 هزار و 5 میلیون سهم به ارزش 167 هزار و 28 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و بیش از 3 میلیون و 386 دفعه معاملاتی در بورس انجام شد. همچنین از ابتدای سال تا کنون حجم معاملات خرد و بلوک به 43 هزار و 337 میلیون سهم به ارزش 132 هزار و 234 میلیارد ریال رسید.

در 9 ماهه امسال و درحالی که اتفاقات زیادی در حوزه اقتصادی و سیاسی رخ داد و موجب کاهش بازدهی سهامداران نسبت به ابتدای سال و خروج آنها از بورس شد که در این مدت یک میلیون و 355 هزار و 54 نفر در بورس تهران اقدام به خریداری سهم کردند. تعداد خریداران در آذرماه با 25 درصد افزایش به 108 هزار و 787 نفر رسید و تعداد دفعات معاملات نیز رشد 22 درصدی را تجربه کرد.