آرشیو دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۳۲
اخبار خارجی
۱۶

اعتراض گسترده ضددولتی در خیابان های پرتغال

پرتغالی های خشمگین از سیاست های ریاضتی با برپایی تظاهرات ضددولتی نخست وزیر این کشور را «دزد» خواندند.

تشدید سیاست های ریاضت اقتصادی از سوی دولت و بی توجهی به اعتراضات پی درپی مردمی در پرتغال، بار دیگر هزاران نفر از مردم این کشور اروپایی را به خیابان ها کشاند.

آنطور که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشته، روز شنبه مردم «لیسبون» با حمل تصاویر نخست وزیر کشورشان وی را دزدی خواندند که برای پرداخت بدهی های خود دست به جیب مردم کرده است.

این تظاهرات که در اعتراض به بیکاری حاصل از اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی و مقابل ساختمان پارلمان برگزار شد با حضور گسترده نیروهای امنیتی و بدون وقوع خشونت به پایان رسید.

تظاهرکنندگان پرتغالی اعلام کردند برای وادار ساختن دولت به منظور قطع همکاری با تروئیکای اروپا و در نتیجه توقف اجرای طرح ریاضت اقتصادی 14 نوامبر (24 آبان) یک اعتصاب سراسری برگزار خواهند کرد. پرتغال نیز همچون اسپانیا و یونان به شدت از بحران بدهی و بیکاری رنج می برد و برای رهایی از این وضع تاکنون راهی جز فشار به قشر متوسط به پایین جامعه نیافته است!

بحران در سوئیس

بحران اقتصادی بر کشور سوئیس که مرکز معتبرترین و بزرگترین بانک های جهان است نیز سایه افکنده است.

فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: سایه سنگین بحران اقتصادی اکنون بر فراز «یو بی اس» بزرگترین بانک سوئیس قرار گرفته چرا که خبر می رسد این بانک برای فرار از فشارها به دنبال اخراج دست کم 10 هزار نفر از کارکنان خود است.

این گزارش به نقل از منبع نزدیک به مدیریت بانک بزرگ «یو بی اس» می افزاید، طرح تعدیل نیرو شامل کارکنان بخش فن آوری اطلاعات می شود و از قرار معلوم 30 اکتبر جزئیات بیشتر این طرح اعلام خواهد شد.

بانک «یو بی اس» سوئیس ژوئن گذشته اعلام کرد 63 هزار و 520 نیروی کار در سراسر جهان دارد که 22 هزار و 500 نفر آنها در سوئیس مشغولند.

گفتنی است، سرایت بحران اقتصادی اروپا به بانک های سوئیس مسئله عجیبی نیست و این موضوع براساس نظریه «وابستگی متقابل» قابل تبیین است.