آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱، شماره ۵۲۰۷
تولید
۷

خودکفایی کشور در تولید مرغ گوشتی و تخمگذار

مدیرکل پرورش و اصلاح نژاد طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی سال های اخیر با اصلاح نژاد طیور بومی، کشور در زمینه تولید مرغ گوشتی و تخمگذار به خودکفایی رسیده است.

رضا ترکاشوند، نژاد مرغ گوشتی آرین را بومی و پشتوانه کشور برشمرد و افزود: به دلیل وجود نژاد بومی آرین در کشور، دغدغه ای در زمینه تولید جوجه و میزان جوجه ریزی مرغ گوشتی وجود ندارد و ظرفیت سازی های لازم انجام شده است.

وی با تاکید براین که در بخش تولید گوشت مرغ صنعتی فعالیت اصلاح نژادی صورت نمی گیرد، اظهارداشت: همچنین برای تولید گوشت مرغ صنعتی از نژادهای برتر راس، کاب، آربرکارز و هوبارد نیز استفاده می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون با افزایش ظرفیت سازی، مرغ و تخم مرغ مورد نیاز کشور در داخل تامین می شود که این ظرفیت سازی بیش از نیاز داخل است.

وی اجرای عملیات اصلاح نژادی و اهمیت حفظ ذخایر ژنتیکی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت به عنوان وظیفه حاکمیتی باید در حفظ و صیانت از این نوع سرمایه های ملی کوشا باشد.مدیرکل اصلاح نژاد طیور وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: جمعیت طیور بومی از ابتدای طرح حدود 11 میلیون قطعه بوده که در سال 90 به 3/45 میلیون قطعه رسیده است.

ترکاشوند افزود: با اجرای عملیات اصلاح نژادی در کشور، 3/78 هزارتن تخم مرغ و 8/41 هزارتن گوشت مرغ تولید شده که اجرای طرح از نظر اقتصادی مطلوب است. به گفته وی امسال در مجموع یک میلیون و 900 هزار تن گوشت مرغ تولید می شود.