آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۱۰
ایران زمین
۱۱

کاهش کیفیت نان در انزلی

بندرانزلی - خبرنگار نان سالم و مرغوب به عنوان قوت غالب مردم همچنان از دغدغه های مهم شهروندان بندر انزلی است و اکثر مردم خواستار عرضه نان با کیفیت مطلوب تر هستند.

مردم می گویند گرچه در یک برهه کوتاه برخی نانوایان آزادپز برای رقابت با نانوایان دولتی پز، قدری بر کیفیت نان های تولیدی خود افزودند اما با یکسان شدن قیمت ها، کیفیت نان در نانوایی ها دوباره پایین آمده است.

محمد اسماعیلی از شهروندان انزلی گفت: کیفیت نان این شهرستان باید افزایش یابد گرچه قرار بود نان ها با آهن غنی سازی و عاری از جوش شیرین شوند. نانی که در آن از جوش شیرین یا سایر افزودنی های غیرمجاز استفاده می شود، نه تنها فاقد ارزش غذایی است بلکه موجب سوء هاضمه و سایر بیماری ها می شود. سبوس گندم گرچه از سفیدی نان می کاهد ولی سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مختلف است و هرچه درصد سبوس گیری بیشتر باشد، ارزش غذایی نان پایین می آید، اما در این میان نانوایان نیز می گویند که آنان هم برای پخت نان مرغوب با مشکلات عدیده ای از جمله نبود آرد استاندارد مواجهند که باید به آن توجه شود.

ابراهیم محمودی رئیس اتحادیه نانوایان بندرانزلی نیز در این باره اظهار داشت: ابتدا باید فرهنگ و نگرش مردم در این باره تغییر کند تا نان سبوس دار را بیشتر بپسندند و طوری نباشد که نان سبوس دار را بی کیفیت بدانند و روی دست نانوا بماند. همچنین از دیگر مشکلات نانوایان، تعداد زیاد و غیرمتناسب نانوایی ها با جمعیت شهر است که کار را به صورت غیراقتصادی درآورده است.

وی در خصوص استفاده از جوش شیرین و سایر مواد غیرمجاز در نان اعلام کرد: کلاس آموزشی با مدرسی یک کارشناس تغذیه برای نانوایان گذاشته شده و در خصوص این موارد آنان توجیه شده اند. برای حل مشکلات آرد و نان و نانوایان باید کار کارشناسی صورت گیرد که قرار است در 15 اسفند ماه در جلسه ای با مسئولان ذیربط، مساله مهم قوت مردم مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد. شهرستان انزلی با 140 هزار نفر جمعیت، 200 واحد نانوایی دارد.