آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۱۴
راه بلد
۱۰
نگاه دور

نوروز در سرزمین زاگرس

استان لرستان به مرکزیت خرم آباد را باید سرزمین کوه های زاگرس نامید. این استان از سکونتگاه های اولیه بشر بوده است و عصر مفرغ لرستان همواره زبانزد تاریخدانان و باستان شناسان بوده است.

لرستان سومین استان پر آب کشور است و همه ساله در ایام نوروز خیل عظیمی از مسافران را به خود جذب می کند. برای رفتن به لرستان می توانید از خودرو شخصی، اتوبوس یا هواپیما استفاده کنید. فعلا خبری هم از قطار نیست. فاصله تهران

خرم آباد 490 کیلومتر است. از اندیمشک هم می توانید به خرم آباد بروید. بین این دو شهر آزاد راه خرم زال به طول 104 کیلومتر ساخته شده است. فاصله خرم آباد تا اهواز هم 390 کیلومتر است. اگر از اصفهان به خرم آباد بروید هم 370کیلومتر راه پیش رو دارید.

آب و هوای استان در ایام نوروز چندان سرد نیست اما برای احتیاط بیشتر چند دست لباس گرم به همراه داشته باشید. خرم آباد و استان لرستان جاذبه های گردشگری فراوانی در دل خود جای داده اند. برخی از این جاذبه ها تاریخی و برخی دیگر طبیعی هستند.

قلعه فلک الافلاک مهم ترین و معروف ترین جاذبه گردشگری خرم آباد است. در کنار این قلعه موزه ای نیز بنا شده است که دارای دو بخش باستانشناسی و مردم شناسی است. در ضلع جنوبی قلعه سنگ نوشته گرداب سنگی وجود دارد که متعلق به دوران ساسانی است. پل شکسته از دیگر جاذبه های گردشگری خرم آباد است. این پل لرستان و مناطق شرقی ایران را به تیسفون و خوزستان وصل می کرده است. اگر به خرم آباد رفتید سری هم به بازار سید رضا بزنید که بورس فروش طلادر خرم آباد است. مطمئن باشید همسر شما از این برنامه استقبال می کند!

دریاچه کیو هم در شمال غرب خرم آباد قرار دارد. در کنار دریاچه پارک کیو واقع شده است که می توانید در آن استراحت کنید. بازدید از غار دوشه را هم فراموش نکنید. بقیه شهر های استان هم جاذبه های گردشگری فراوانی دارند. در بروجرد از مسجد جامع و مسجد سلطانی دیدن کنید. بهار بروجرد زبانزد خاص و عام است. منطقه گلدشت و سراب کرتول بروجرد مقصد بسیاری از گردشگران است. در الیگودرز از لاله های واژگون این شهر دیدن کنید. بازدید از تالاب های پلدختر هم خاطرات خوبی برای شما رقم می زند.