آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۱۴
ایران زمین
۱۱

بهره برداری از پل خلیج فارس تا سال آینده

قشم - خبرنگار پل بزرگ خلیج فارس که بندر لافت در جزیره قشم را به بندر پهل در هرمزگان متصل می کند، تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مجید کیا مجری پل خلیج فارس در این خصوص بیان داشت: پل خلیج فارس کریدور اتصال شمال و جنوب و محور شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس است که خود دربردارنده محورهای دیگری از قبیل اسکله کاوه، راه، و راه آهن است.

وی با بیان این که برای اتمام کل طرح زمان 36 ماه در نظر گرفته شده، زمان محاسبه شده برای پایان ساخت پل را 18 ماه اعلام کرد.

کیا اضافه کرد: طول این پل 3 هزار و 400 متر خواهد بود که سازه اصلی آن از نوع کابل ترکه ای و جنس بتنی فلزی و با طول 2هزار و 160 متر است. در نهایت 6 پایه 150 متری، به فاصله 360 متر از یکدیگر و عرشه ای به عرض 38 متر و ارتفاع 25 متر از سطح دریا، تردد قطار و وسایل نقلیه را از طریق چهار باند رفت و برگشت خودرو و یک خط آهن امکانپذیر می سازد. ضمن این که شناورها نیز به آسانی از زیر پل آمد و شد خواهند کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود نمونه خارجی این پل یادآورشد: تنها در کشور یونان نمونه ای شبیه این پل وجود دارد، اما وجه فارق و امتیاز منحصر به فرد پل خلیج فارس وجود ریل مجزای قطار در کنار باند رفت و برگشت است. عملیات ساخت پل بزرگ خلیج فارس که با 2 هزار و 500 متر مسافت روی آب، بندر لافت را در قشم به بندر پهل هرمزگان پیوند خواهد زد، از مرداد ماه امسال شروع شده و تا پایان سال آینده خاتمه خواهد یافت.

اسفندیار حیدری پور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز اعلام کرد: با بهره برداری از بندر کاوه و پس کرانه اش، رقم اشتغالزایی تنها در همین بندر به 2 هزار نفر خواهد رسید و علاوه بر این، میزان ورود گردشگر به جزیره، پیوستن به شبکه ریلی و طرح های جانبی موجب رشد چشمگیر آمار اشتغال در منطقه خواهد شد. با ساخت پل خلیج فارس،جزیره قشم به سرزمین اصلی و شبکه بزرگراه ها و راه های ریلی کشور متصل می شود.