آرشیو یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۹۲۲
تاریخ و اقتصاد
۳۱

اختلاف نظردر موضوع حقوق و مالیات میمون!

سه نظریه درباره میمون:

راه آهن جنوبی: میمون حیوان چهارپایی است

گمرک فکستن: میمون حیوانی است که دو پا دارد

هیات رییسه گمرک در لندن: میمون حیوان بی پایی است

آنچه ذکر شد برگرفته از خبری است از روزنامه اطلاعات در سال 1311، مورخ شنبه 24 اردیبهشت ماه. در این خبر آمده است که «بدیهی است که سه نظریه مذکور در فوق ناشی از قضای مالی است.

این یک حکایت بغرنج و مهمی است که هنوز هم نتیجه آن معلوم نشده است، موضوع اختلاف نظر از ورود 6 میمون زنده در بندر فکستن شروع شد.» در ادامه توضیح می دهد که «کمپانی راه آهن که مسوول انتقال 6 میمون از کشتی به راه آهن بود از طرف صاحب میمون دفاع و اظهار کرده که چون میمون حیوان چهارپایی است و هر حیوان چهارپا از خرگوش گرفته تا فیل، از مالیات گمرکی معاف می باشند، از این رو عوارضی به میمون های مزبور تعلق نمی گیرد.»

رییس گمرک در جواب این فرد گفته است که «خیر، این طور نیست، میمون حیوانی است که دارای دو دست می باشد و از معافیت های گمرکی خارج است. مستدعی است، عشر قیمت آن را مطابق قانون مرحمت کنید»

ولی نماینده راه آهن نیز نظری دیگر داشته و گفته است «چون وسایل نقلیه میمون ها همان است که حیوانات چهارپا را انتقال می دهند، از این رو معلوم است که میمون حیوان چهارپایی است.»

چون قبلادر این مورد قراردادی بسته نشده بود، قضیه به هیات مقننه گمرک در لندن ارجاع داده شده است و از آنجا که هیات مزبور نیز به جنبه مالی توجه بیشتری داشته اند، جواب دندان شکنی داده و گفته اند «میمون حیوان چهار دستی است و از این رو پا نداشته و گمرک به این حیوان تعلق می گیرد.» این روزنامه در انتها می نویسد که «معلوم نیست که هیات مزبور از روی چه مدرکی و مطابق عقیده کدام یک از علما این نظریه را اظهار کرده است؟! به هر حال در دایره المعارف که چنین چیزی ذکر نشده است و این مساله بغرنج و معما هنوز مورد اختلاف نظر است و روشن نشده است.»