آرشیو شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۳۷۰۰
جهان
۶

برگزاری 4 نشست درباره تحولات سوریه

موضوع بحران سوریه یکی از اصلی ترین محورهای گفت وگوها در چهارنشست مختلف است که تاکنون سه نشست آن در امان، استانبول و قاهره برگزار شده و قرار است یک نشست دیگر نیز درایران برگزار شود. در سه نشست نخست که بدون حضور نمایندگان دولت سوریه برگزار شد شرکت کنندگان شرایط حضور در کنفرانس ژنو 2 را بررسی کردند.

در کنفرانس موسوم به دوستان سوریه در اردن شرکت کنندگان گفتند کنفرانس ژنو 2 باید مبتنی بر تشکیل یک دولت انتقالی تام الاختیار باشد. دراین نشست از ایران و حزب الله لبنان خواسته شد نیروهای خود را هرچه سریع تر از سوریه خارج کنند زیرا به گفته آنان حضور مسلحانه آنها در سوریه، تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه است.

همچنین روز پنجشنبه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد که در آن بار دیگر اختلاف های داخلی کشورهای عضو در مورد سوریه نمایان شد. یک گروه به رهبری مصر و با حضور الجزایر، عراق، امارات عربی متحده و اردن در کنار نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب بر حضور قدرتمند در نشست ژنو 2 که فرصتی برای پایان خونریزی ها در سوریه است، تاکید کردند، اما درمقابل، قطر که یکی از حامیان اصلی تروریست ها در سوریه است به همراه کشورهای همسو با دوحه تاکید کردند مخالفان نمی توانند به نتیجه ای در نشست ژنو 2 دست پیدا کنند. هدف از نشست سه روزه استانبول نیز که از پنجشنبه آغاز شده است تعیین شرایط اساسی برای آغاز مذاکرات احتمالی میان نظام سوریه با مخالفان طی ماه آتی در ژنو عنوان شده است. این کنفرانس قرار است ماه ژوئن برگزار شود. بشار اسد، رئیس جمهور سوریه پنج نفر به رهبری ولید المعلم وزیر خارجه این کشور را برای اعزام به این کنفرانس معرفی کرده است. روسیه که از حامیان اصلی این کنفرانس است نسبت به احتمال کارشکنی کشورهای غربی در جریان این کنفرانس هشدار داده است.

چهارمین نشست نیز قرار است روز چهارشنبه این هفته (هشتم خرداد) درتهران با حضور نمایندگان گروه های مخالف و دولت سوریه و برخی دیگر از کشورهای منطقه و سازمان های بین المللی برگزار شود.

در یک تحول دیگر رئیس کمیته روابط خارجه سنای آمریکا با تصویب طرح به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اختیارات کامل داد تا به منظور مسلح کردن گروه های میانه مخالف سوریه و اعمال تحریم های بیشتر هرتصمیمی را می خواهد اتخاذ کند.