آرشیو شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۳۷۰۰
جهان
۶

ابراز امیدواری ژاپن به بازگشت کره شمالی به میز مذاکرات

ژاپن دیروز از اقدامات اخیر کره شمالی در خصوص انجام گفت و گو با دیگر کشورها و بازگشت به میز مذاکرات استقبال و ابراز امیدواری کرد پیونگ یانگ برنامه موشکی و هسته ای خود را کنار بگذارد.

به گزارش ایسنا، یوشی هیده سوگا، دبیر کابینه ژاپن گفت: این که کره شمالی اقدامات تحریک آمیز را متوقف کرده و نشانه هایی از پذیرش گفت وگوها نشان داده، تحول مثبتی است. سوگا گفت: ژاپن همواره درها را برای گفت وگوها با کره شمالی باز نگه می دارد، اما کره شمالی برای گفت وگو باید نخست اقدامات ملموسی در خصوص خلع سلاح هسته ای انجام دهد.

یک روزنامه کره جنوبی نیز دیروز گزارش داد پیونگ یانگ به ایسائو ایجی ما، مشاور شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفته، قصد دارد دو شهروند ژاپنی دیگر را نیز به کشورشان بازگرداند.

همزمان با این تحولات رسانه های دولتی چین گزارش دادند: نماینده کره شمالی در دومین روز دیدار خود از چین، با پیشنهاد احیای مذاکرات خلع سلاح هسته ای به خواسته های پکن تن در داد. تلویزیون مرکزی چین در این باره گزارش داد: کره شمالی مشتاق پذیرش پیشنهاد طرف چینی و انجام مذاکرات با همه طرف های درگیر است. شبکه سی سی تی وی گزارش داد: چین خواستار گام های عملی برای از بین بردن شرایط سرد بین دو کشور و بازگشت به مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته ای شد