آرشیو یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲، شماره ۳۷۴۰
اقتصاد
۴

صندوق توسعه ملی: موجودیمان غیرقانونی برداشت نشده است

صندوق توسعه ملی درخصوص برخی شایعات مطرح شده اخیر درباره میزان منابع و موجودی این صندوق توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تسنیم، صندوق توسعه ملی افزود: این نهاد یک صندوق حاکمیتی و یک نهاد بین المللی است که رتبه های شفافیت و مجموع دارایی های صندوق توسط سازمان های معتبر بین المللی نظیر SWFI نیز به طور منظم و شفاف اعلام می شود و رتبه های صندوق را نیز به طور ادواری تعیین می کند.

در حالی که در سایت صندوق منابع صندوق به طور شفاف اعلام شده است که مجموع واریزی منابع ارزی حاصل از صادرات نفت خام، گاز و میعانات گازی و فرآورده های نفتی و سود حاصله از زمان تاسیس صندوق توسعه ملی تا پایان خرداد سال 1392 معادل 52 میلیارد و 29 میلیون و 657 هزار دلار است. برخی رسانه ها به ارائه آمارهای غیرواقعی می پردازند.

اعلام این آمار به صورت رسمی هر ماه از طرف صندوق به مراجع داخلی، ارکان صندوق و سازمان های بین المللی و به طور سه ماهه به کمیسیون های برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.

بدیهی است اطلاعات صندوق در مورد دارایی ها، منابع ارزی و ریالی تخصیص یافته باید از طریق سایت رسمی صندوق یا اعلام رسمی آن توسط رئیس هیات عامل صندوق ارائه شود که این امر نیز به طور منظم صورت می پذیرد.

متاسفانه تعدادی از رسانه های اقتصادی کشور برخلاف منافع ملی با اخذ اطلاعات از سایر منابع و بدون مراجعه به سایت صندوق و اطلاعات رسمی منتشره تلاش دارند که با طرح موضوعات کاملاخلاف و غیرواقعی (مانند این که دولت از محل صندوق بدهی های نقدی را پرداخته یا منابعی را به مسکن مهر اختصاص داده است) در حالی که حتی یک دلار یا یک ریال از منابع صندوق صرف پرداخت بدهی های نقدی دولت یا پرداخت به مسکن مهر نشده و این موضوع کذب محض است، تصویر ذهنی صندوق را نزد افکار عمومی مخدوش کنند.