آرشیو پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۳۹۸۵
ایران
۱۵

نوغانداری گیلان؛ صنعتی ورشکسته

رئیس مجمع نمایندگان گیلان گفت: نوغانداران در گذشته بخوبی حمایت می شدند، در حالی که اکنون این گونه نیست و نوغانداران در حال ورشکستگی هستند.

حمیدرضا خصوصی با بیان این که نوغانداری روزی به عنوان یک صنعت مهم در این استان مطرح بود، افزود: زمانی شهره و آوازه نوغانداری این خطه در سراسر خط ابریشم از ایران تا چین پیچیده بود.

وی گفت: در قبل انقلاب، پایگاه های پرورش ابریشم و نوغانداری در گیلان و با مرکزیت صومعه سرا قرار داشت. پس از انقلاب همواره این روند توسعه یافت اما اخیرا به جهت پاره ای از بی مبالاتی ها و کج مدیریتی ها، ضربه مهلکی به صنعت ابریشم و نوغانداری وارد شده است. معتقدیم گیلان که از گذشته همواره به عنوان مرکز نوغانداری و صنعت ابریشم و نخ مشهور بوده همچنان باید در این صنعت پایدار بماند.

خصوصی با اشاره به مشکلات نوغانداران بیان کرد: تنها پایگاه صنعت ابریشم کشی در شهرستان صومعه سرا در منطقه شارم به علت مشکلات ناشی از وقوع برف در چند سال اخیر فروخته شد که این امر ضربه بزرگی به نوغانداران وارد کرد و همچنین عده کثیری از جوانان که در این مکان شاغل بودند، بیکار شدند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس ادامه داد: قبلاشرکت ابریشم ایران موضوعات مربوط به نوغانداران را پیگیری می کرد اما از نظر مدیریتی شرکت تبدیل به موسسه نوغانداری شده که زیر نظر یکی از معاونین وزیر اداره می شود. این موارد می تواند انگیزه پرورش نوغان را کم کند.خصوصی تاکید کرد: مدیریت در نوغانداری یک مدیریت وابسته ای را می طلبد، به این معنا که باید اهل علم و دانش و تخصص وارد شوند و سپس با جذب متقاضی، بازار تولید را رونق دهند و بتوانند در عرصه بازارهای بین المللی وارد شوند.وی تصریح کرد: متاسفانه تخصیص اعتبارات، تسهیلات و تمهیدات لازم که بتواند نوغان و نوغانداری را تقویت کند، ضعیف شده است؛ اکنون حتی پرسنل شرکت ابریشم به جهت اخذ حقوق مشکل دارند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان بیان کرد: توتستان های ما دستخوش تغییر کاربری شده، لذا می طلبد که مدیریت جدید با همت بیشتری تلاش کند تا بتوانیم با همکاری هم این صنعت را که سرمایه ای برای استان است، مجددا فعال کنیم و رونق دهیم.