آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۵۲
بین الملل
۲۰

گزیده اخبار

پاسخ منفی پاکستان به خواسته غرب

پاکستان برای دومین بار خواسته اتحادیه اروپا مبنی بر لغو مجازات اعدام مجرمان خطرناک و تروریست ها در این کشور را رد کرد.به گزارش ایرنا، چودری نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان دراین باره گفت: انتقادهای خارجی درباره اجرای مجازات اعدام در پاکستان مردود است زیرا این مجازات براساس قانون اساسی و قوانین بین المللی انجام می شود و ادامه خواهد یافت. دیری نخواهد گذشت که برخی کشورها و اتحادیه اروپا نامه خواهند نوشت و به آنها خواهند گفت که به قانون اساسی پاکستان احترام بگذارند.روند اجرای مجازات اعدام در پاکستان که برای مدتی و به دلیل فشارهای برخی کشورهای غربی و مجامع بین المللی متوقف شده بود، از اواخر پاییز سال گذشته و به دنبال حمله تروریست ها به مدرسه پیشاور و کشته شدن نزدیک به 150 دانش آموز از سر گرفته شد. در شش ماه گذشته بیش از 150 مجرم محکوم به مرگ در پاکستان که از سال ها پیش در زندان های پاکستان به سر می بردند، اعدام شده اند.

پکن: توکیو در دریای جنوبی چین مداخله نکند

به دنبال واکنش رسانه های چینی به تلاش توکیو برای حضور در دریای جنوبی این کشور، هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین از دولت ژاپن خواست در این پهنه آبی مداخله نکند زیرا مداخله ها تنها بر تنش ها می افزاید.

وی تاکید کرد، کشورش ژاپن را طرف درگیر در موضوعات این دریا نمی داند و دولت شینزو آبه در جایگاهی نیست که از حقوق کشورها دفاع کند. ژاپن هنوز به خاطر میراث تاریخی اش، عذرخواهی هایی به قربانیان بی رحمی های دوران جنگ بدهکار است. خبرگزاری چینی شینهوا نیز پس از انتشار بیانیه گروه 7 در گزارشی نوشت: آبه به عنوان کسی که گستاخانه می کوشد تاریخ را تغییر دهد، صلاحیت سخن گفتن از حاکمیت قانون را ندارد. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن هفته گذشته در نشست گروه 7 که در آلمان برگزار شد، با اشاره ای تلویحی به دریای جنوبی چین، خواستار رعایت حقوق بین الملل و حاکمیت قانون در پهنه های آبی شد.چین و برخی همسایگان جنوبی اش بر سر مالکیت آب و جزایر دریای جنوبی چین، اختلاف ارضی دارند.