آرشیو یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۳۷
بین الملل
۲۰
خاورمیانه

سلاح های امریکایی در دست جبهه النصره

همزمان با آغاز پروازهای شناسایی از سوی نیروهای هوایی روسیه در سوریه ارتش امریکا در بیانیه ای اعلام کرد مخالفان سوری که به دست ارتش امریکا آموزش دیده اند، برخی تجهیزات نظامی خود را تسلیم جبهه تروریستی النصره کرده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ارتش امریکا در بیانیه ای اعلام کرد، شورشیان سوری که توسط امریکا آموزش دیده اند حدود 25 درصد از تجهیزات خود که شامل 6 خودرو، سلاح و انواع مهمات بوده را به یکی از میانجیگران عضو جبهه تروریستی النصره، شاخه القاعده در سوریه تسلیم کردند تا النصره به آنها اجازه عبور از مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی را بدهد.

پت رایدر، سخنگوی فرماندهی مرکزی امریکا با قرائت این بیانیه افزود: در صورت تایید این مساله تسلیم تجهیزات ائتلاف به النصره مساله بسیار نگران کننده ای است و نقض قوانین برنامه آموزش و تجهیزات مخالفان سوری است. 54 نفر از شورشیان سوری که توسط امریکا آموزش دیده بودند ژوئیه به سوریه بازگشتند که از این میان اکنون تنها 10 نفر در برنامه تعیین شده باقی مانده اند و بقیه یا توسط النصره دستگیر شدند یا فرار کردند یا کشته شدند. سری دوم این نیروها نیز هفته گذشته وارد سوریه شدند. اخیرا گزارشی مبنی بر پیوستن تعدادی از این نیروها به النصره منتشر شده بود اما پنتاگون تا کنون این مساله را تکذیب کرده است.

پت رایدر، سخنگوی فرماندهی مرکزی امریکا همچنین اعلام کرد: جنگنده های روسیه که در پایگاهی در سوریه هستند پروازهای شناسایی را بر فراز آسمان این کشور انجام داده اند اما دست به حمله نزدند.

در همین حال مسئولان امریکایی و غربی اعلام کردند: جان کری در صدد ارائه طرح جدیدی برای حل سیاسی بحران سوریه طی نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است. لازم به ذکر است قرار است باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری امریکا و روسیه نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی درباره سوریه مذاکره کنند.