آرشیو یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۳۷
بین الملل
۲۰
امریکا

جمهوریخواهان شورشی «بینر» را وادار به استعفا کردند

جان بینر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا که مدتها با شورشی عظیم از جانب هم حزبی هایش روبه رو بود اعلام کرد اواخر ماه اکتبر (اوایل آبان ماه) از سمت خود کناره گیری می کند. به گزارش رسانه های امریکا، او در جلسه ای با اعضای حزب جمهوریخواه این تصمیم خود را اعلام کرد که علت آن نیز جلوگیری از ایجاد دو دستگی در حزب بیان شده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان بینر در نشست مشترک کنگره که به دعوت او انجام گرفت، این تصمیم را اعلام کرد. بینر، نماینده ایالت اوهایو با 13 دور حضور در کنگره، اخیرا با فشار جناح محافظه کار حزب جمهوریخواه روبه رو بوده است.

جمهوریخواهان محافظه کار می خواهند تصویب بودجه دولت فدرال و ادامه فعالیت بخش های دولتی پس از مهلت نیمه شب چهارشنبه، مشروط به حذف بودجه برنامه تنظیم خانواده شود. این خواسته با مخالفت نمایندگان میانه رو روبه رو شده است.

وی اخیرا با تهدید رای گیری در صحن علنی بر سر صلاحیت او در ماندن در سمت ریاست مجلس نمایندگان روبه رو شده بود که در طول 100 سال گذشته بی سابقه بوده است. جان بینر در ژانویه سال 2011 (1389) برای ریاست مجلس نمایندگان امریکا انتخاب شد.

او از مخالفان سرسخت دولت باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات امریکا، بویژه در پرونده هسته ای ایران، بود و تلاش کرد توافق جامع 23 تیر ماه بین تهران و شش قدرت جهانی را در کنگره رد کند اما ناکام ماند.

ë توافق چین و امریکا برای مقابله با جاسوسی سایبری

باراک اوباما و شی جین پینگ، روسای جمهوری امریکا و چین اعلام کردند گام های تازه ای در جهت مقابله با جرایم سایبری برخواهند داشت. اوباما در کنفرانس خبری مشترک خود با شی جین پینگ که در کاخ سفید برگزار شد، اعلام کرد هر دو کشور توافق کرده اند در جاسوسی سایبری اقتصادی علیه یکدیگر اقدام نکنند. مقام های امریکایی دولت چین را متهم می کنند در هک کردن داده های امنیتی بانک اطلاعات دولتی امریکا و حمله سایبری به شرکت های خصوصی این کشور دست دارد اما چین این اتهامات را رد کرده است. وی همچنین درباره تنش ها در دریای چین جنوبی تاکید کرد که پکن حق دارد از منافع و تمامیت ارضی خود دفاع کند.