آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴، شماره ۴۴۵۴
ایران
۱۱

بحران «پرنده های زنبورخوار» درخوزستان بالاگرفت

رئیس اتحادیه زنبورداران خوزستان با اشاره به هجوم بی وقفه پرنده های زنبورخوار، تاکید کرد: توجه نداشتن به این معضل باعث می شود این مشکل به بحران تبدیل شود.

امین کریمی در گفت وگو با ایسنا، افزود: با توجه به وابستگی اکوسیستمی محیط زیست به گرده افشانی زنبورعسل، هجوم بی وقفه پرنده زنبورخوار موجب نابودی زنبورها شده است که متاسفانه به دلیل حفاظت این پرنده توسط محیط زیست، هر نوع اقدام در جهت مقابله با این پرنده از سوی زنبوردار مورد پذیرش سازمان محیط زیست نیست.

وی بیان کرد: هجوم این پرنده سبب کاهش حدود 40 درصدی تولید عسل توام با وارد شدن خسارت بیش از 50 درصدی به زنبورستان ها شده است و این پرنده ها با تکثیر بیش از حد، از حالت حفاظت شده خارج و به آفت همیشگی زنبورستان ها تبدیل شده اند.

این مقام مسئول اظهار کرد: عدم توجه به این معضل باعث می شود این مشکل نیز مانند پدیده گرد وغبار به بحران تبدیل شود اما اکنون می توان با هزینه کم و برنامه ریزی مناسب، با این بحران مقابله کرد. وی همچنین دیگر مشکل صنعت زنبورداری خوزستان در فصل زمستان را فقدان منطقه مناسب، سالم و آفتاب گیر جهت استقرار زنبورستان ها دانست و افزود: متاسفانه گران بودن داروهای ارگانیک برخی را به استفاده از داروهای قاچاق و بی کیفیت مجبور کرده است. استفاده از این گونه داروها که آلوده به عناصر سنگین هستند، تمام ارزش های شفابخش و معجزه گر عسل را طبق آیات شریفه سوره نحل، تحت تاثیر قرار می دهد. رئیس اتحادیه زنبورداران خوزستانی ادامه داد: به این علت ما برای تولید عسل خالص و ارگانیک و عرضه آن به مردم، ناچار به تهیه داروهای بیولوژیک برای زنبورداران هستیم.