آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴، شماره ۴۴۵۴
ایران
۱۱

تغییر الگوی کشت نجات بخش کشاورزی مرکزی

استان مرکزی همچون بسیاری مناطق کشور با مشکل کم آبی روبه روست و با توجه به بحرانی شدن کمبود آب در برخی مناطق این استان، اجرای طرح تغییر الگوی کشت به عنوان راه نجات کشاورزی مطرح است.

به گزارش مهر، مطالعات حکایت از آن دارد که متاسفانه تنها نیمی از 02/3 میلیارد متر مکعب منابع آبی زیرزمینی استان در بخش کشاورزی و دیگر بخش ها به مصرف می رسد و بقیه به علت مدیریت ناصحیح منابع آبی از دسترس خارج می شود.

نورالدین بازگیر، مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی دراین باره از کسری 210 میلیون مترمکعبی مخازن آب در استان مرکزی خبر داد و گفت: در حال حاضر 91 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود لذا با توجه به حجم بالای مصرف آب در این بخش، برنامه ریزی و اجرای طرح های مصرف بهینه می تواند سرعت کاهش منابع آبی استان را کم کرده و به تداوم حیات این بخش کمک کند.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح تغییر الگوی کشت در استان بیان داشت: توسعه آبیاری با بهره گیری از سیستم های تحت فشار، تغییر الگوی کشت و پرهیز از کشت محصولات آب بر می تواند به سرعت مصرف منابع آبی زیرزمینی را کاهش دهد.

مدیر مطالعات منابع آب و تحقیقات پایه شرکت آب منطقه ای استان مرکزی نیز گفت: ضرورت محدودسازی تولید برخی محصولات باغی یا جالیزی از جمله هندوانه که به آب فراوانی نیاز دارد، در مناطق کم آب یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از هدررفت و مدیریت صحیح منابع آب است.

عزت الله آمره ای با بیان این که سیاست جلوگیری از کشت محصولات کشاورزی آب بر، برای اولین بار امسال در استان مرکزی اجرا می شود اظهار کرد: بحران آبی پیش روی کشور و استان مرکزی، توجه به الگوی کشت مصوب و ملی و پرهیز از کشت محصولاتی است که همخوانی با شرایط اقلیمی منطقه ندارند.