آرشیو پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۴۳۷۴
کتاب
۱۱

کتابخانه

همه کس و هیچ کس!
فرزانه تونی

رمان «عوضی» اثر نویسنده فرانسوی نام، ژوئل اگلوف است که با خلق رمان منگی در سال 2005 برنده جایزه لیورانتر شده است. داستان مردی که می داند با همه اشتباه گرفته می شود و در انتهای داستان، با از بین رفتن این قاطعیت که مهم ترین بخش داستان است، نسبت به هویت واقعی خود درمانده می شود. داستان حول محور متافیزیک می چرخد و اگلوف، شخصیت راوی را به شخصیت اصلی فیلم های ژاک تاتی که همان آقای اولو است، بسیار نزدیک کرده است. راوی مانند آقای اولو سعی می کند کار نامعقول و نامتناسبی انجام ندهد و خود را با اشتباهاتی که دنیای مدرن بر سرش می آورد، هماهنگ کند اما نمی تواند. اگلوف از آنجایی که تحت تاثیر دنیای بکت و سلین قرار گرفته است، داستان تراژدی خود را با طنزی تلخ همراه کرده است که خواندن داستان از زبان مخاطبانش، توالی یک غم/شادی را در آنها به وجود می آورد و این خصیصه و همچنین ترجمه روان و هوشمندانه اصغر نوری که یکی از بهترین و فعال ترین مترجمان این روزهاست، سخت مخاطب را به خواندن داستان ترغیب می کند.

خاطرات کهنه ای که نو می شوند
علی قدمی

یوگنی وادالازکین گرمانویچ نویسنده و زبان شناس اهل پترزبورگ است. او برگزیده جایزه سولژنتسین در سال 2019 بود که در پرونده خود جایزه «کتاب بزرگ» و «یاسنایا پالینا» را نیز دارد. همان طور که خاطرات به آرامی دوباره زنده می شوند، اینوکنتی شروع می کند به ساختن تصویری روشن از زندگی قبلی اش؛ مردی جوان در روسیه اوایل قرن بیستم که در دل آشفتگی های انقلاب روسیه و پیامدهای آن زندگی می کند. به زودی تنها یک پرسش باقی می ماند؛ او چگونه می تواند خاطرات اوایل قرن بیستم را به یاد آورد در حالی که قرص های کنار تختش، تولید سال 1999 است؟ چه اتفاقی او را در یک قرن جابه جا کرده است؟

زندگی ساختن از مرگ
مهسا حاتمی

«آمرزش زمینی» داستان بلندی است درباره آدم هایی که به هم خورده اند تا از مرگ، زندگی بسازند. نویسنده نه روزهای زندانش که روزهای آزادی را می شمارد، مرد زن را به کشتن وا می دارد، زن کودکش را فدای خود می کند، مرد به مادر و دختری دل می بندد، آدم هایی که شاید دل بسته اند به آمرزش در آسمان، در زمین... «آمرزش زمینی» رمانی ایرانی است به قلم یعقوب یادعلی که توسط انتشارات «نیلوفر» منتشر شده است. از دیگر آثار این نویسنده می توان به حالت ها در حیاط (1377)، احتمال پرسه و شوخی (1380)، متغیر منصور (1397)، آداب بی قراری (1383) و آداب دنیا (1395) اشاره کرد.

زندگی خالق «ملت عشق»
آرش سلیمی

الیف شافاک در «شمسپاره» از موضع های مختلفی همچون هویت زن و جایگاه او در جامعه و خانواده، آزادی های فردی، روابط میان زن و مرد، ادبیات، نزاع های قومی و غیره صحبت می کند. شافاک در این کتاب به زندگی شخصی خود نیز پرداخته و به عنوان یک زن نویسنده چالش های زندگی اش را به رشته تحریر درآورده است. نام الیف شافاک در ایران با رمان «ملت عشق» مشهور شد که در آنجا به داستان زندگی مولانا پرداخته بود. «شمسپاره» نام اثر تازه تری از الیف شافاک است که با قلم صابر حسینی به فارسی برگردانده و توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

در معرفی کتاب «تاریخ و سنت های اسماعیلیه» به قلم فرهاد دفتری: اثری جامع برای پژوهشگران و دانشجویان

چاپ سوم کتاب «تاریخ و سنت های اسماعیلیه» به قلم فرهاد دفتری و ترجمه فریدون بدره ای، به تازگی از سوی موسسه انتشاراتی فرزان روز روانه بازار کتاب شده است. دفتری در این کتاب، ترکیب جامع و مفصلی از تاریخ پیچیده اسماعیلیه را از آغاز تا امروز واکاوی کرده است. در تعریف بیشتر فرقه اسماعیلیان باید گفت که آنها پس از شیعیان دوازده امامی (اثنی عشری) دومین جماعت بزرگ مسلمانان شیعی مذهب هستند که امروز به عنوان اقلیت های دینی در بیش از 25 کشور درآسیا، امریکا، اروپا و امریکای شمالی پراکنده هستند و با کشف و مطالعه آثار بی شمار متون اصیل اسماعیلی که در مجموعه های خصوصی در یمن، سوریه، ایران، آسیای مرکزی و هند حفظ شده اند، انقلابی در تحقیقات پیرامون آنها پدید آمده و نویسنده این کتاب با توجه به این متون، دست به تالیف کتابی زده که بی تردید در ردیف کتاب های مرجع در جنبه های مختلف تشیع و تاریخ اسماعیلیه قرار می گیرد. درباره فرهاد دفتری باید گفت که او تحصیلات اولیه اش را در ایران، ایتالیا و انگلستان دنبال کرده و پس از آن در سال های 1337 تا 1350 مطالعات دانشگاهی اش را در ایالات متحده امریکا به اتمام رسانده. او درجه دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی اخذ کرده است. دکتر دفتری در زمینه مطالعات اسلامی و تشیع، بیش از 14 کتاب و 200 مقاله تالیف کرده است و کتاب های او به زبان فارسی، عربی، ترکی، اردو، گجراتی و اکثر زبان های اروپایی ترجمه شده اند. گفتنی است که کتاب حاضر حاصل بیش از بیست سال مطالعه و تحقیقات دکتر دفتری است که اینک با افزایش مطالب تازه و ماخذ تازه در چاپ مجدد منتشر شده است. این کتاب از زمان انتشار تاکنون یک کتاب مرجع در دانشگاه های اروپا و امریکا بوده و ترجمه های فارسی و عربی و اردو و ترکی آن نیز همزمان در چند کشور منتشر شده و مورد استقبال محققان در کشورهای اسلامی قرار گرفته است. دکتر ویلفرد مادلونگ، استاد عربی دانشگاه آکسفورد درباره ارزش این کتاب گفته است که این اثر را بدون تردید نه تنها دانشجویان بلکه همه خوانندگانی که از دیدگاهی محققانه به وجود تاریخ اسماعیلیه علاقه مند باشند، به عنوان یک مرجع خواهند ستود. او گفته است که بررسی تاریخ کیش اسماعیلی که برای مدت زیادی عمدتا مبتنی بر شرح ها و روایات جدلی و تحریف شده مخالفان و معاندان بود، از زمان جنگ جهانی اول، در نتیجه کشف مجموعه های خصوصی بزرگی از آثار موثق اسماعیلی در اتحاد جماهیر شوروی و هند تغییر کلی یافته و بسیاری از متون اصلی که قبل از جوامع اسماعیلی آنها را از دسترس خارجیان مخفی می داشتند، اکنون انتشار یافته است یا به صورت دست نویس و نسخه خطی برای بررسی محققان در دسترس است. این کتاب در فصل های متنوع و مفصلی چون سرآغاز و « نخستین تحولات تشیع، اسماعیلیه نخستین، دوره فاطمی تا سال 1094/487: دولت و دعوت، فاطمیان متاخر و اسماعیلیه مستعلوی، تاریخ اسماعیلیه نزاری دردولت الموت و سده های بعد از سقوط الموت و تحولات جدید در تاریخ اسماعیلیه نزاری» تهیه و تنظیم شده است. نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته است که قسمت اعظم متن اصلی این کتاب در نیمه دهه1980 به اتمام رسید. پس از افزودن اندک مطالبی دیگر، نخستین ویرایش آن در 1990 منتشر شد. به عنوان نخستین تاریخ جامع اسماعیلیان که نتایج پراکنده تحقیقات جدید را در این زمینه با هم تلفیق و ترکیب کرده بود، کتاب را جامعه دانشگاهی و اهل علم و نیز اسماعیلیان سراسر جهان به خوبی استقبال کردند.

گریخته از جنگ
علیرضا رحیمی نژاد

استخوان، دومین رمان علی اکبر حیدری است. قصه روایت مردی است گریخته از جنگ و سربازی به نام کاوه. او به شهر پدری اش آمده که نزدیک به مرز است برای فرار. اما غافل از آنکه ماجرایی عجیب در خانه پدربزرگش انتظار او را می کشد و کاوه را سخت مشغول خودش می کند؛ ماجرایی که ریشه دارد در گذشته. کاوه برای یافتن حقیقت به هر دری می زند تا فاش شود هر آنچه تا امروز پنهان مانده از او. اما همیشه حقیقت آن چیزی نیست که ما خوش داریم و از این رو زخم هایی در پی دارد که شاید هیچ گاه التیام نیابد و از حافظه مان پاک نشود. نویسنده با زیبایی تمام توانسته با خلق شخصیت های فرعی جریان را پیش ببرد و در آخر به یک پایان بندی خوب برسد. رمان رنگ و بوی معمایی و ماجراجویی دارد و همین امر بر تعلیق و کشش داستان افزوده است.