آرشیو دوشنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۴۴۶۴
جامعه
۱۲
شهر

هر محله برنامه خاص خود را می طلبد

گروه اجتماعی: جمعی از شورایاران منتخب دوره پنجم با انتشار نامه ای که به شورای شهر تهران نوشته اند بر اهمیت نقش شورایاری ها تاکید کرده و خواستار توجه بیشتر شورای شهر به این نهاد شده اند.

در این نامه آمده است: باتوجه به نیاز مبرم به اصلاح ساختار سراها، گروه پویش محله متشکل از شورایاران قدیمی و جدید و فعالان اجتماعی، تاکید دارد که سرای محله ظرفیتی است که با هزینه هایی سنگین از بودجه شهری به وجود آمده، اما کارکرد آن از هدف اولیه که کمک به توسعه محله محور بود، دور شده است، لذا بارها تاکید شده که اگر ساختار و مدیریت سراها اصلاح نشود، شورایاری کار زیادی در محله از پیش نخواهد برد.

در نامه شورایاران منتخب دوره پنجم همچنین تاکید شده است: هر محله به برنامه هایی برآمده از همفکری محلی نیاز دارد و نه به برنامه های ابلاغی یکسان برای همه 352 محله تهران.

همچنین در نامه گروه پویش محله به آسیب شناسی ساختار موجود در این عرصه پرداخته و تاکید شده است: سرا مجری سیاست های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری است و مردم و نهادهای محلی آن را متعلق به خود نمی دانند، سیاستگذاری ها محلی نیستند، وضعیت حقوقی سراها بلاتکلیف است و کارکنان آن حقوق و بیمه معین ندارند، بودجه مستقلی برای سراها تعریف نشده و با فعالیت های انتفاعی تامین می شود، به همین دلیل تعادل بودجه ای بین محله ها برقرار نیست.

در بخش دیگری از آسیب شناسی گروه پویش محله آمده است: مدیر سرا انتصابی و اغلب غیرساکن است و عنوان مدیر محله پرابهام و نامتناسب با وظایف و اختیارات او است، پاسخگویی مدیر سرا به شهرداری است و نه به شورایاری و مردم محل، تنظیم کنندگان این نامه همچنین متناسب با آسیب شناسی هایی که انجام داده اند پیشنهادهایی به شورای شهر تهران داده اند و خواهان بحث و تبادل نظر در این باره شده اند. روزنامه اعتماد نیز در این عرصه آمادگی دارد تا دیدگاه های اعضای شورای شهر تهران و شورایاران را برای بهبود این وضعیت منتشر کند.