آرشیو چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸، شماره ۴۴۸۴
سیاست نامه
۱۵

کتابخانه

مارکس هم اسپینوزا می خواند

کتاب «قدرت فقر» با نام فرعی «مارکس اسپینوزا می خواند» از سه حرکت تشکیل شده است.

1- در حرکت اول، رابطه اسپینوزا - مارکس، با شرح قرابت های تعریف «مفهوم مشترک» در اسپینوزا و تعریف «ارزش» نزد مارکس، ترسیم می‏ شود.

2- دومین حرکت، قرائت خلاقانه مارکس از اسپینوزا و وفاداری اش را به او در دست ‏نوشته 1841 برجسته می ‏سازد.

3- سومین حرکت، مضمون قدرت برسازنده فقر، را از مجرای مقایسه دقیق ‏نوشته های اسپینوزا و مارکس، به علاوه متاخرترین تفاسیر‏شان، شرح و بسط می دهد. سرانجام، این کتاب تلاش دارد از «اخلاق» اسپینوزا به سوی اخلاقی درباره ما، درباره فهم و عمل ما، حرکت کند. جهانی که اسپینوزا به روی ما می‏ گشاید، بافتار و بنیان این کتاب کوچک را تشکیل می دهد.

مارگریتا پاسکوچی دکترای ادبیات تطبیقی را در دانشگاه نیویورک سیتی ایالات متحد خوانده است. رساله دکترای وی «سرمایه و امر خیالی، مطالعه ای در باب کالا در مقام شاعرانه» نام دارد. او همچنین دارای دکترای فلسفه از دانشگاه فرانکفورت آلمان نیز هست.

«قدرت فقر» اثر «مارگریتا پاسکوچی» با ترجمه «فواد حبیبی» و «امین کرمی» را انتشارات «ققنوس» در 232 صفحه چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

از مهم ترین سرفصل های این کتاب می توان به ارزش و مفاهیم مشترک، تخیل و پراکسیس انقلابی، رساله الهیاتی-سیاسی، تخیل، قدرت برسازنده فقر، اتم نهفتگی و انتزاع پیش نگرانه، نهفتگی تاریخ، نهفتگی زمان ما، قدرت برسازنده و برآورد اشتباه و... اشاره کرد.

تاریخ حقوق غرب

«تاریخ مختصر تئوری حقوقی در غرب» کتابی نوشته جان کلی درباره علم حقوق، تاریخ حقوق، و فلسفه حقوق در غرب است که با دیدی جامع و مختصر به آن پرداخته است. این کتاب یکی از تاثیرگذارترین و مهم ترین کتاب های علم حقوق است و نه تنها در میان آثار ترجمه شده به فارسی جایگاهی ویژه دارد، بلکه در میان کتاب های گوناگون موجود در فلسفه حقوق و نظریه حقوقی به زبان های مختلف نیز از نظر روش شناسی خاص است.

از ویژگی های این کتاب می توان به مقدمه نویسنده آن اشاره کرد که درباره روش شناسی کتاب های تاریخ حقوق است. بیشتر کتاب های نظری حقوق از دو سنت معرف در فلسفه یعنی سنت آنگلوساکسون و سنت قاره ای پیروی می کنند.

کتاب تاریخ مختصر تئوری حقوقی در غرب شامل 10 فصل، مقدمه مترجم، مقدمه نویسنده و یک دیباچه است. در مقدمه مترجم و مقدمه نویسنده این دو به چرایی و اهمیت تالیف یا ترجمه این کتاب پرداخته اند. دیباچه کتاب پس از مرگ جان کلی به دست رونان کین، دوست و هم دانشکده ای او، درباره شخصیت و زندگی کلی نوشته شده است. فصل های کتاب عبارتند از: «یونانی ها»، «رومیان»، «اوایل قرون وسطی»، «اوج قرون وسطی (1350- 1100 میلادی)»، «رنسانس و دوران اصلاح

(1600- 1350)»، «سده هفدهم»، «سده هجدهم»، «سده نوزدهم» و «نیمه نخست سده بیستم». دو فصل آخر کتاب به نیمه اول و دوم قرن بیستم می پردازند که هم سرعت تحولات فکری بشر و هم سرعت وقوع رویدادهای تاریخی مهم و تاثیرگذار بالا بوده است. ساختار کتاب بر اساس دوره های تاریخی است که اغلب در نوشته های تاریخ فلسفه به کار می رود. با این حال می توان فصل های کتاب را در دو گروه جای داد. گروهی از فصل ها بر اساس مفاهیم هستند (بیشتر شامل فصل های دوران قدیم تر) و گروهی از فصل ها بر پایه مکتب ها، ایدئولوژی ها و اندیشه ها هستند (دوره های معاصر). همچنین نویسنده هر کجا لازم دیده است نقدهای موجود را نیز بیان می کند.

«تاریخ مختصر تئوری حقوقی در غرب» نوشته جان کلی با ترجمه محمد راسخ توسط انتشارات «نشر نی» منتشر شده است.

این کتاب پیش از این توسط انتشارات دیگری منتشر شد اما سال ها بود که تجدید چاپ آن متوقف و از دسترس علاقه مندان و پژوهشگران خارج شده بود. اکنون این کتاب به همت نشر نی بار دیگر روانه بازار کتاب شده است.