آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۱۲
اخبار کشور
۱۰

درمان رایگان ناباروری افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد

مدیرکل دفتر جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت: درمان ناباروری افرادی که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد هستند با حمایت وزارت بهداشت کاملا رایگان انجام می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حامد برکاتی اظهار داشت: 84 مرکز ناباروری در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات درمانی به زوجین نابارور هستند؛ داروهای ناباروری در سه سیکل به صورت رایگان انجام می شود و یک نوبت سونوگرافی علاوه بر بسته های بهداشتی از پیش تعیین شده ویژه درمان زوجین نابارور، رایگان است.

برکاتی افزود: وزارت بهداشت مراقبت های لازم از مادران دارای فرزند 2 ساله یا یک فرزند را برای افزایش رشد جمعیت انجام می دهد؛ آموزش های لازم نیز به افرادی که بعد از سه سال ازدواج هنوز فرزندی ندارند در قالب بسته های خدمتی داده می شود.

نرخ تولد در کشور کاهش یافته است

وی با اشاره به کاهش نرخ تولد در کشور، گفت: در سال 58 متوسط متولدین کشورمان بیش از دو میلیون و 250 هزار نفر بود که این آمار در سال 65 به دو میلیون و 200 هزار تولد کاهش پیدا کرده و در یک بازه 19 ساله در سال 84، میزان تولد به یک میلیون و 150 هزار نفر رسیده است.

مدیرکل دفتر جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال های گذشته ایران جوان ترین کشور دنیا محسوب می شد، اما در آینده به یکی از پیرترین کشورهای جهان تبدیل می شود، افزود: به دلیل کاهش رشد جمعیت، درمان ناباروری به یکی از موضوعات با اهمیت در کشور تبدیل شده است به طوری که در 15 سال قبل هفت درصد از بارداری در زنان بالای 35 سال اتفاق می افتاد، اما امروزه 16 درصد از بارداری ها در زنان بالای 35 سال رخ می دهد.

برکاتی گفت: اکنون 30 درصد از درمان ناباروری موفقیت آمیز است و هر سیکل IVF حدود یک و نیم میلیون تومان و هر سیکل درمان دارویی برای زوجین حدود 650 هزار تومان هزینه دربر دارد.

وی اظهار داشت: 85 درصد از هزینه های درمان ناباروری را وزارت بهداشت و 15 درصد فرانشیز آن را مردم پرداخت می کنند و در مورد افرادی که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد هستند درمان ناباروری کاملا رایگان و با حمایت وزارت بهداشت انجام می شود.