آرشیو سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۳۳
اقتصاد
۴

مدیرعامل ایران خودرو خبرداد: خودکفایی 85 درصدی کشور در تولید کامیون

مدیرعامل ایران خودرو از خودکفایی 85درصدی در تولید کامیون خبرداد.

فرشاد مقیمی هم در مراسم امضای قرارداد 150دستگاه کامیون بین قرارگاه خاتم الانبیاء و ایران خودرو دیزل با تاکید بر اینکه در این قرارداد به تولید داخل توجه خاص شده است، گفت: بخشی از نیازهای تولیدمان از طریق شرکت های تحت پوشش ایران خودرو تامین می شود.

وی افزود: درخصوص این کامیون ها تا 85 درصد به خودکفایی رسیده ایم و این کامیون ها از نظر کیفیت، دوام و هزینه کم مورد استقبال است.

مقیمی افزود: سالانه می توانیم 25 هزار دستگاه از این کامیون ها را تولید کنیم.

وی گفت: میز خودکفایی جدید برای اقلام وارداتی راه اندازی شده است که از طریق مشارکت با شرکت های دانش بنیان، در این حوزه کار می کنیم.

مدیرعامل ایران خودرو با تاکید بر اینکه خودروها باید از منظر زیست محیطی و استاندارد به روز باشند، گفت: در حوزه تولیدی این کامیون ها 87 قطعه از قطعات خودرو در حوزه ساخت داخل هدفگذاری شده است و خرید خارجی هم در جایی که تولید داخل می شود نداریم، ضمن آنکه در 11 قطعه هم در حال تست یک روزه خط هستیم که به زودی به ظرفیت داخلی می رسیم و تاکنون در این حوزه 33 میلیون یورو صرفه جویی ارزی داشته ایم.

مدیرعامل ایران خودرو افزود: در حوزه مواد اولیه هم در صنعت خودرو 90 درصد داخلی سازی کرده ایم که 10 درصد دیگر هم اقلام لازم شناسایی شده است و همزمان دو هدف دنبال مذکور را دنبال می کنیم و عزم جدی داریم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء هم دیروز پس از امضای این قرارداد اظهار داشت: این قرارداد فازبندی شده است که در فاز اول 150 دستگاه، فاز دوم نیز 150 دستگاه و تا 700 دستگاه کامیون ادامه دارد، اما فعلا برای فازهای اول و دوم تفاهم نامه امضا کردیم.

سعید محمد، رقم قرارداد 150 دستگاه کامیون را 126 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این کامیون ها برای اجرای پروژه های قرارگاه خاتم خصوصا در خط آهن چابهار- زاهدان به کار گرفته می شود و بخشی از طرح یک کمربند یک جاده مطرح شده از سوی کشور چین است و عملا سهم بزرگی از ترانزیت جهانی را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش فارس، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: تحویل این کامیون ها از بهمن ماه آغاز می شود و تا اوایل اسفند امسال ادامه دارد.