آرشیو دو‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸، شماره ۴۵۶۱
هنر و ادبیات
۹
آن سوی آب ها

حراج آثار هنری که نازی ها به غارت برده بودند

کوشش عاشقانه پیسارو و اسکله های سینیاک

بهار سرلک

گفته می شود، رژیم نازی طی اشغال فرانسه حدود 100 هزار اثر هنری را به غارت برد. پس از خاتمه جنگ جهانی دوم حدود 61 هزار اثر به صاحبان شان بازگردانده شدند. حالا 3 شاهکار نئوامپرسیونیستی که نازی ها طی این دوران از خانه های مجموعه داران یهودی به غارت برده بودند به زودی چوب حراج می خورد. به گزارش گاردین؛ آثاری از کامی پیسارو و پل سینیاک که کارشناسان هنری آنها را «منحصر به فرد» نامیده اند اخیرا به وراث گاستون لوی، مجموعه دار هنری پاریسی در دهه 1930 بازگردانده شده اند. لوی در آپارتمانی پر از کتاب، تابلوهای نقاشی و آثار هنری زندگی می کرد که با فرار به تونس از جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد اما مجموعه آثار هنری اش طی اشغال فرانسه به غارت رفت. دو اثر از این مجموعه پس از جنگ به فرانسه بازگشتند و بعدتر به دیوار موزه اورسی پاریس نصب شدند. سومین اثر که از خانه ییلاقی لوی در 150 کیلومتری جنوب پاریس دزدیده شد، بعدها در مجموعه دلالی آلمانی به نام هیلدبرند گورلیت پیدا شدند.

توماس بوید بومن، مدیر بخش هنر امپرسیونیستی و مدرن ساتبیز می گوید نخستین بار است که پای این آثار به حراجی باز می شود.

کارشناسان انتظار دارند «چمن یخ زده، کشاورز جوان آتش درست می کند» که آن را جواهر این آثار نامیده اند، حدود 12 میلیون پوند در مراسم حراجی چهارم فوریه به فروش برود. بوید بومن این اثر پیسارو را «هنرنمایی نور و رنگ» توصیف کرده و آن را در میان برترین نمونه های سبک پوینتیلیسم (نقطه چینی) قرار داده است. «کوششی عاشقانه» که پیسارو را 6 ماه مشغول خلقش کرد. نقطه چینی شاخه ای از امپرسیونیسم، تکنیکی در نقاشی است که ژرژ سورا، نقاش پست امپرسیونیستی فرانسوی به گسترش اش مشهور است. در این سبک از نقاشی هنرمند نقطه های کوچکی از رنگ را به صورت مجزا اما در کنار هم روی بوم می گذارد تا تصویری را خلق کند. منتقدان برای دست انداختن کار هنرمندان این سبک کلمه «نقطه چینی» را برای آن برگزیدند. بوید بومن درباره این اثر از پیسارو می گوید:«در این تصویر پیسارو را در اوج استعدادش در تکنیکی می بینید، تصویری را روی بوم آورده که حقیقتا برایش اهمیت داشت.» دو اثر دیگر به پل سینیاک متعلق اند:«شیپور طلایی» و «کلیشی کی. هوای ابری». کارشناسان ارزش اثر نخست را بین 5 تا 7 میلیون پوند و دومی را حدود 800 هزار پوند ارزیابی کرده اند. سینیاک، نقاش نئوامپرسیونیستی فرانسوی یکی از دوستان لوی بود. این مجموعه دار پشتیبانی مالی پروژه روی بوم بردن 107 اسکله فرانسوی سیسنیاک را طی 12 ماه سفر در سراسر شهرهای ساحلی کشور بر عهده داشت. سینیاک «کلیشی کی» را در سال 1887 کشید که گورلیت بین سال های 1943 تا 1947 آن را خرید و بعدتر به پسرش، کورنلیوس رسید. او بود که مجموعه 1500 اثر هنری را در انبارش مخفی کرده بود. تا اینکه ماموران مالیات به خانه مخروبه و پر از آشغال او در مونیخ و ملک دیگری در سالزبورگ اتریش هجوم بردند و نقاشی های ارزشمندی را از پیکاسو و ماتیس که نازی ها به غارت برده بودند، کشف کردند. آلمان سال گذشته «کلیشی کی» را به خانواده لوی بازگرداند. مقامات فرانسوی نیز اثر پیسارو و «شیپور طلایی» سینیاک را سال 2018 به این خانواده دادند.