آرشیو چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۷۱
اخبار کشور
۳

قالیباف مطرح کرد: ضرورت انجام دو تغییر عمده در ساختار اداری و اجرایی کشور

منتخب تهران در مجلس یازدهم گفت: بنده معتقدم ساختار نظام اداری اجرایی ما باید دو برش بخورد؛ یکی برش موضوعی در کارها است که باید مبنای آن این باشد که هرکاری که جنسش تصدی گری است، فارغ از کم حجم یا پر حجم، باید به شوراهای شهر واگذار شود و هر کاری که جنسش حاکمیتی است، ولو آنکه کار کوچکی باشد، باید در اختیار حوزه مرکزی باشد.

محمد باقر قالیباف، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در جلسه دوم فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: اینکه همه کارهای خدماتی یک شهر را از نماینده مجلس شورای اسلامی آن حوزه انتخابیه مطالبه می کنند، کار درستی نیست و این در صورتی است که این قبیل امور باید به شورایاری ها، بخشداری ها و ده یاری ها واگذار شود.

وی افزود: بنده معتقدم ساختار نظام اداری اجرایی ما باید دو برش بخورد؛ یکی برش موضوعی در کارها است که باید مبنای آن این باشد که هرکاری که جنسش تصدی گری است، فارغ از کم حجم یا پر حجم، باید به شوراهای شهر واگذار شود و هر کاری که جنسش حاکمیتی است، ولو آنکه کار کوچکی باشد، باید در اختیار حوزه مرکزی باشد.

قالیباف خاطرنشان کرد: به طور مثال قضاوت یا کشف جرم جنسش کاری حکومتی است که باید در اختیار حوزه مرکزی قرار داشته باشد، اما پیشگیری از جرم ضرورتی ندارد که متمرکز در مرکز باشد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: صدور پاسپورت کاری خدماتی است که لزومی ندارد حتما در مرکز ارائه شود و از این قبیل امور که می توان آنها را غیرمتمرکز اداره کرد، بسیار است.

وی گفت: با غیرمتمرکز کردن ساختار اداره کشور می توان تحولی در نظام اداری و اجرایی کشور بوجود آوریم و بار سنگینی را از دوش دولت برداریم تا بتواند به کار اصلی خود رسیدگی کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما هنوز در اقتصاد دچار مشکل هستیم، شما ببینید از سال 90 تا 98 شاهدیم که کیک اقتصاد ما 33درصد کوچکتر شده است. دولت باید مشکلات کلان کشور در حوزه اقتصادی را حل کند، باید مشکل نقدینگی را حل کند ولی آنقدر درگیر امورات ریز یک دهداری یا شهر و روستا شده است که نمی تواند.

قالیباف افزود: بنابراین حتما باید مجلس شورای اسلامی پا جلو بگذارد و یک مقدار تمرکز گرایی را برداریم و اجازه بدهیم که مردم در کارهای جاری و روزانه خودشان در شهرها کارها را پیش ببرند.