آرشیو چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۷۰
جامعه
۱۰

رئیس سازمان غذا و دارو: ضرورت جدی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه وجود ندارد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بر اساس اولویت ها، زنان باردار، بیماران پیوندی، افراد پرخطر قلبی و عروقی و افراد بالای 65 سال در درجه اول باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا شانه ساز با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیک بازرسی و نظارت سازمان غذا و دارو، درباره وضعیت تامین و عرضه واکسن آنفلوآنزا، اظهار داشت: سیستم و سامانه TTAC وجود دارد و به نوعی برنامه ریزی می شود که به داروخانه ها دسترسی هایی داده شود که با همان نرم افزارهایی که در داروخانه ها وجود دارد، بتوانند بر اساس کد ملی و شناسه ثبت شده روی دارو، ثبت و ضبط و عرضه واکسن آنفلوآنزا را انجام دهند تا مصرف دارو و مصرف افراد کنترل شود.

افراد دارای اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا

شانه ساز درباره سهمیه هر داروخانه نیز گفت: بر اساس اولویت هایی که معاونت بهداشت و درمان برای دریافت واکسن آنفلوآنزا تعریف کردند، گروه هایی مانند زنان باردار، بیماران پیوندی، افراد پرخطر قلبی و عروقی و افراد بالای 65 سال در درجه اول باید واکسن را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که ضرورت جدی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه وجود ندارد، زیرا امسال فاصله فیزیکی رعایت می شود، استفاده از ماسک، شست و شو و ضدعفونی کردن دست ها و... در کاهش ابتلا به آنفلوآنزا و کاهش مصرف واکسن موثر است، کمااینکه در نیم کره جنوبی که فصل سرما را پشت سر گذاشتند، همینطور بود و شیوع آنفلوآنزا خیلی پایین تر بود، ضمن اینکه واکسن آنفلوآنزا تاثیری روی کرونا ندارد، بنابراین اصراری بر تزریق همه مردم نیست، برای گروه هایی که ضرورت تزریق دارند، واکسن را تامین می کنیم، در عین حال این واکسن ها بین 30 تا حداکثر 40 درصد ایمنی ایجاد می کنند، بنابراین نیاز به تزریق همه نیست.