آرشیو پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹، شماره ۴۷۸۸
هنر و ادبیات
۱۱
کتاب

«تام جونز، کودک سرراهی» بازنشر شد

مهم ترین اثر فیلدینگ با ترجمه کریمی حکاک

اسماعیل ساغری

رمان «سرگذشت تام جونز، کودک سرراهی»  اثر هنری فیلدینگ با ترجمه  احمد کریمی حکاک باز نشر  شد.

این رمان بلند را نشر نیلوفر در یک هزار و 120 صفحه به تازگی در شمارگان یک هزار و 100 نسخه به چاپ چهارم رسانده است. در یادداشت مترجم در آغاز کتاب آمده است:«این کتاب ترجمه فارسی متن کامل رمان «سرگذشت تام جونز، کودک سرراهی» اثر هنری فیلدینگ نویسنده انگلیسی قرن هیجدهم است که همراه با مقدمه ای تحلیلی و یادداشت هایی در توضیح برخی اشارات تاریخی، اجتماعی و ادبی متن اثر به خواننده فارسی زبان تقدیم می شود. کریمی حکاک انگیزه خود از ترجمه این کتاب را «برداشتن گامی در راه آشنایی فارسی زبانان  با  متون اصلی و اصیل ادبیات جهان عنوان کرده است.»

هنری فیلدینگ، نویسنده قرن هیجدهمی بود که 22 آوریل 1707 در ایست استور سامرست به دنیا آمد. او را بنیانگذار سبک رئالیسم در ادبیات انگلستان می خوانند. با وجود توانایی های برجسته، او نمایشنامه نویس و روزنامه نگار برجسته ای هم بود اما بیشتر او را با رمان هایش می شناسند. جمله معروف فیلدینگ که معمولا در معرفی او نقل می شود این است:«وقتی که از شما قدردانی نمی شود، بدانید وظیفه خود را به بهترین صورت انجام داده اید و کاری باقی نمانده است.» کتاب مشتمل بر چند بخش است که با عناوین کتاب اول، کتاب دوم، کتاب سوم و... الی آخر تفکیک شده اند. در کتاب اول از رمان «تام جونز...» می خوانید:«نویسنده باید خود را به جای شخصی بگذارد که مهمانخانه ای عمومی را می گرداند و از هر کس در برابر پولش پذیرایی می کند و نه اینکه خیال کند بزرگی است که می خواهد ضیافتی خصوصی راه بیندازد و اطعام مساکین کند.  در خصوص ضیافت همه می دانند که میزبان  هر خوراکی بخواهد تدارک می بیند و اگر هم به مذاق میهمانانش ناگوار یا کلا بدمزه و ناگوار آمد نباید زبان به بدگویی بگشایند که هیچ برعکس ادب ایجاب می کند که میهمان، برای حفظ ظاهر هم که شده، از هر چه پیش رویش می گذارند، تعریف و تمجید کند  اما عکس این حالت بر مهمانخانه دار  می گذرد...».

نخستین رمان فیلدینگ به نام «ژوزف اندروز» در 1742 منتشر شد. این اثر در حقیقت جوابیه ای به رمان «پاملا» اثر نویسنده ای به نام ساموئل ریچاردسون بود که در اندک زمانی با این رمان به شهرت و ثروت رسیده بود؛ فیلدینگ «پاملا» را اثری تزویرآمیز در زیر پوسته ای از تظاهر به پاکی و پاکدامنی دوشیزگان در برابر مردان می دانست. «تام جونز، کودک سرراهی» را مهم ترین اثر فیلدینگ می دانند که در سال 1749 منتشر شد.