آرشیو سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱، شماره ۵۳۳۳
اندیشه
۷
نگاه

نگاهی به کتاب «حدیث عنوان بصری»

یکی از روایاتی که حاوی نکات جامع و کامل برای سالکان راه و مورد تاکید عارفان بزرگ است، حدیث منقول از امام صادق علیه السلام است که به نام راوی آن، «عنوان بصری» معروف شده است. این حدیث توضیح کاملی از عبودیت و بندگی خداوند و راه های رسیدن به آن را ارایه می دهد و در میان احادیث عمیق عرفانی، دستورالعملی زنجیروار است که مطالب کلیدی را گام به گام بیان کرده است. 

ابتدا به علم و تقسیم بندی آن به علم حصولی و حضوری یا اکتسابی و علم لدنی اشاره کرده و بر عبودیت به عنوان مهم ترین راه دستیابی به علم لدنی تاکید کرده است، به گونه ای که شاید در هیچ روایتی، عبودیت این گونه جامع و کامل توضیح داده نشده است و در ادامه نه دستورالعمل بسیار مهم و کلیدی و در عین حال ساده درباره آداب عبودیت بیان نموده است.لذا آیت الله قاضی (ره) که جامع علم و عمل و فقه و عرفان و علوم دیگر در رشته های مختلف معقول و منقول بود، از بین همه روایات، بر حدیث عنوان بصری تاکید بسیاری داشت، آن را برای سالکان مبتدی بهترین روایت می دانست و توصیه می نمود که این روایت را بنویسند، در جیب شان بگذارند، هفته ای یکی، دو بار بخوانند و به دستور های آن عمل کنند.

کتاب «حدیث عنوان بصری، ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه هاو شرح متن» نگاشته کاوس (محمد) روحی برندق؛ از شاگردان حضرت آیت الله بهجت و آیت الحق سعادت پرور پهلوانی تهرانی(ره) و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تلاشی است در شرح و توضیح حدیث عنوان بصری، به عنوان یک بسته کامل و جامع اخلاق و عرفان عملی که در فصل اول متن حدیث بر اساس نسخه بحارالانوار، همراه با برگردان فارسی وگزیده نکات حدیث عنوان بصری ذکر شده و در فصول بعدی به شرح فرازهای این روایت راهبردی پرداخته شده است و در فصل آخر، به طور تخصصی به پژوهش درباره نقد سندی و تحلیل انتقادی نسخه های حدیث عنوان بصری پرداخته شده است. اهتمام اصلی نگارنده در شرح این حدیث صرفا به پرده برداری از لطایف کلام صادق آل محمد علیه السلام و توجه دادن خوانندگان به ظرایف سخن آن امام همام علیه السلام معطوف است و در موارد معدود، پاره ای مباحث کلیدی مرتبط که توضیح و بسط بیشتری را می طلبید و در فهم حدیث عنوان بصری نقش اساسی دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. امید که مورد توجه اولیای الهی و چراغی فرا راه سالکان الی الله قرار گیرد.

«حدیث عنوان بصری، ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه ها و شرح متن»، تالیف کاوس روحی برندق، در 304 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 91000 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل روانه بازار شده است.