آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۳
اجتماعی
۱۲

اخبار

تقدیر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از درخشش : بانوان ورزشکار

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: بانوان ورزشکار کشورمان در چند هفته گذشته با کسب 37 مدال بازهم خوش درخشیدند.

انسیه خزعلی در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: هفته گذشته را باید هفته تاریخ ساز ورزش بانوان ایران نام نهاد.وی افزود: آفرین به قهرمانان مدال آور خانم ها «کیانی»، «فصیحی»، «شاهی» و... افتخار آفرینی ها به میزانی افزایش یافته است که امکان نام بردن از همه عزیزان قهرمان نیست. بر اساس آمار مندرج در جدولی که معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در صفحه شخصی خود منتشر کرده است، زنان ورزشکار ایرانی توانسته اند در هفته های اخیر یک مدال طلای قهرمانی جهان، سه مدال طلا، سه مدال نقره و دو مدال برنز مسابقات جهانی، 2 مدال طلا، هفت مدال نقره و 2 مدال برنز قهرمانی آسیا، چهار مدال طلا، پنج مدال نقره و هشت مدال برنز مسابقات بین المللی را کسب کنند. در هفته های اخیر زنان ورزشکار ایرانی 10 مدال طلا، 15 نقره و 12 برنز و در واقع 37 مدال در مسابقات جهانی، بین المللی و آسیایی کسب کرده اند.

سرقت 55 میلیارد تومان از عناصر ترافیکی تهران در سال گذشته

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران از کمک شرکت های دانش بنیان برای پیشگیری از سرقت المان های شهری خبر داد. مهدی گلشنی در خصوص وضعیت سرقت از المان و تجهیزات ترافیکی به ایسنا گفت: تمامی خودروهای حوزه ترافیکی در مناطق به QR کد و همچنین تابلوی معرفی پیمانکار مجهز هستند و شایان ذکر است که تعداد سرقت ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کمی کاهش یافته است؛ اما سال گذشته 55 میلیارد تومان از عناصر ترافیکی شهر به سرقت رفتند.وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامات پیشگیرانه ای را در راستای کاهش سرقت ها انجام داده اید، نیز گفت: با شرکت های دانش بنیان جلسه گذاشته ایم که جنس و متریال برخی المان های ترافیکی را تغییر دهند به گونه ای که دیگر جنس این المان ها ارزشمند نباشد و سرقت نشوند؛ اما دقت داشته باشید که جنس برخی از المان ها را نمی توان تغییر داد و در هر صورت برخورد با سارقین می بایست همیشه مد نظر باشد.

شناسایی 10 مبتلا به تب کریمه کنگو

رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، گفت:10 مورد مبتلا به CCHF از ابتدای سال تاکنون در کشور شناسایی شده اند که چهار مورد در استان یزد، دو مورد استان خوزستان، یک مورد اردبیل، یک مورد فارس، یک مورد گیلان و یک مورد هم در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

دکتر محمدرضا شیرزادی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را مهم ترین و گسترده ترین بیماری ویروسی منتقل شونده از طریق کنه معرفی کرد و به ایسنا گفت: تب کریمه کنگو به عنوان یکی از موارد عفونت های بیمارستانی مطرح و همه گیری های داخل بیمارستانی آن هم شایع است. از طرفی تب کریمه کنگو یک تهدید جدی برای کادر درمان است و باعث شیوع بیماری در بیمارستان ها می شود که ممکن است با میزان مرگ و میر بالا همراه باشد. شیرزادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ گونه واکسن انسانی یا حیوانی مورد تایید علیه تب کریمه کنگو در دسترس نیست، اظهار کرد: تشخیص بیماری با شروع علائم حاد بیماری همراه با سابقه مسافرت به مناطق روستایی یا تماس با دام یا تماس نزدیک با بیمار مبتلا یا گزش کنه مطرح می شود. او با اشاره به اینکه کنه مخزن و ناقل بیماری است، گفت: عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت های بیمار مبتلا ایجاد می شود. همچنین خطر انتقال بیماری در طی ذبح حیوان نیز وجود دارد.وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از بروز بیماری، بیان کرد: مبارزه با انگل خارجی و ناقل، محافظت در مقابل گزش ناقل، پیشگیری از آلودگی در دام، جلوگیری از تماس با منبع بیماری، بیماریابی و به دنبال آن درمان به موقع، رعایت اصول احتیاط های استاندارد و جداسازی بیمار و پیگیری موارد تماس با منبع عفونت از مهم ترین اقدامات برای جلوگیری از بروز بیماری است. وی به موسم عید سعید قربان اشاره و بر لزوم ذبح بهداشتی دام تاکید کرد و گفت: در عربستان سعودی ذبح دام و نگهداری لاشه آن به مدت 24 ساعت در دمای یخچال به شکل کاملا اصولی و در مراکز مخصوص انجام می شود، اما در داخل کشور اگر فردی اقدام به ذبح سنتی دام کند خطر انتقال بیماری از دام آلوده وجود دارد و افراد باید در این زمینه احتیاط لازم را داشته باشند؛ بنابراین توصیه ما این است که افراد حتما اقدام به خرید دام از مراکز معتبر کرده و از ذبح سنتی آن خودداری کنند. او تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده نیز قبل از مصرف باید به مدت حداقل 24 ساعت در دمای 4 درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعاء و احشاء دام، پس از 48 ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی گراد، مصرف شوند. هنگام مصرف نیز باید گوشت به شکل کامل پخته شود.