آرشیو پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲، شماره ۶۵۹۸
حوادث
۱۵

با تلاش قاضی دادگاه کیفری صورت گرفت

بخشش قاتل پسرجوان در جلسه محاکمه

چهارمین پرونده قتل در سال جاری با تلاش قاضی دادگاه کیفری یک استان تهران به صلح و سازش ختم شد. در این پرونده، جوان ایرانی به خاطر یک لحظه عصبانیت مرتکب قتل پسر افغان شده بود که اولیای دم او را در دادگاه بخشیدند.

به گزارش خبرنگار جام جم، رسیدگی به این پرونده از اسفند سال1400 و با گزارش درگیری مرگبار دریکی از روستاهای کهریزک تهران به پلیس آغاز شد. با حضور تیم جنایی در محل مشخص شد، پسر افغان به نام بسیم با ضربه چاقو مجروح و پس از انتقال به بیمارستان جان باخته است. در جریان تحقیقات محلی مشخص شد، بسیم در جریان درگیری با مرد ایرانی به نام امیر زخمی شده که امیر به عنوان متهم به قتل تحت تعقیب قرار گرفت.

دو روز بعد از این جنایت رد امیر در خانه ای روستایی در قمصر شناسایی و او دستگیر شد. امیر در تحقیقات به قتل اعتراف کرد اما مدعی شد ناخواسته پسر جوان را کشته است. او در باره انگیزه اش گفت: «روز قتل در حال رفتن به خانه بودم که در بلوار با بسیم رو به رو شدم. اورا برای اولین بار می دیدم و خصومتی باهم نداشتیم. در بلوار راه می رفت و بی دلیل فحاشی می کرد. جلو رفتم و خواستم فحاشی نکند اما او فریاد زد: «به من دست نزن مرد کثیف» به ایرانی ها فحاشی کرد. می گفت 20ایرانی را در افغانستان کشته و دل خوشی از ایرانی ها ندارد. عصبانی شده بودم و از او خواستم به بیابان برویم و دعوا کنیم. با این شرایط دوربین های مداربسته فیلم درگیری را ضبط نمی کرد. به سمتم حمله کرد که برای دفاع از خودم یک ضربه به دستش زدم. دوباره به سمت من حمله کرد که این بار ناخواسته ضربه به سینه اش اصابت کرد. چند قدمی راه رفت و بعد روی زمین افتاد. من هم از ترس فرار کردم.»

با تکمیل تحقیقات در دادگاه کهریزک برای متهم کیفرخواست صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد. در جلسه رسیدگی به این پرونده که به ریاست قاضی علی دلداری و با حضور قاضی مستشار ناصر راهی برگزار شد، اولیای دم برای امیر درخواست قصاص کردند.

سپس امیر در جایگاه ایستاد و با تشریح روز قتل گفت: «باور کنید قصدی برای کشتن بسیم نداشتم و آن روز حرف هایش مرا عصبانی کرده بود. شرمنده اولیای دم هستم. می دانم آنها را داغدار فرزندشان کردم و حالا پشیمانم. از آنها درخواست دارم مرا ببخشند.»

رئیس دادگاه: همیشه چاقو همراه داری؟

امیر: نه آن روز مرغ خریده بودم و با دوستانم می خواستیم کباب درست کنیم. به همین خاطر چاقو برداشتم.

رئیس دادگاه وقتی پشیمانی متهم به قتل را دید، اولیای دم را به بخشش و گذشت توصیه کرد و از آنها خواست اگر می توانند متهم جوان را ببخشند. بعد از صحبت های قاضی، اولیای دم گذشت خود را اعلام کردند و این متهم به زودی از جنبه عمومی جرم محاکمه می شود. این پرونده چهارمین پرونده قتلی است که با تلاش قضات شعبه دوم دادگاه کیفری به بخشش ختم می شود.