آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
صفحه اول
۱

دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به دیار جهاد و اجتهاد با استقبال پرشور مردم استان همراه بود

قم روی دور تند پیشرفت و آبادانی

دومین سفر دکتر رئیسی به قم که با استقبال گسترده و پرشور مردم همراه بود، چندین دستاورد توسعه ای و زیرساختی برای این شهر و استان به همراه داشت. در این سفر دو روزه، با حضور رئیس جمهور پروژه پوشش سراسری شبکه فیبر نوری در استان قم به بهره برداری رسید تا با تحت پوشش قرارگرفتن 435 هزار خانوار، میزان خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری در سراسر کشور به 7.5 میلیون خانوار برسد. واگذاری 3 هزار و 748 واحد مسکونی و 3 هزار و 508 قطعه زمین در استان، راه اندازی 150 کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل و در کنار اینها، تصمیم گیری برای به سرانجام رساندن دو پروژه کلان، یعنی تعیین تکلیف طرح مونوریل و فرودگاه بین المللی، از دیگر رهاوردهای این سفر برای شهر و استان قم بوده است. به گفته محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور، بر اساس تصمیمات مرتبط با این سفر، در مجموع 87 مصوبه جدید با اعتبار 5 هزار و 364 میلیارد تومان در این استان اجرا خواهد شد. نخستین سفر دولت مردمی به استان قم که در تابستان 1401 انجام شد نیز 147 مصوبه برای این استان به همراه داشت که قریب به 3 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای آن تعیین شده بود. به این ترتیب، علاوه بر این آمار، زیرساختی بودن طرح ها و مصوبات هر دو سفر، نشان از توجه ویژه دولت به شهر و استان قم دارد؛ توجه ویژه ای که براساس آن می توان از جبران جدی کاستی های گذشته و حرکت مستمر قم در مسیر توسعه خبر داد. در کنار همه اینها، به دلیل جایگاه برجسته دینی، فرهنگی و سیاسی قم، نه تنها استقبال باشکوه مردم از دکتر رئیسی از معنای ویژه ای برخوردار است، بلکه نکات مطرح شده از سوی رئیس جمهور در این سفر نیز حائز اهمیت ویژه ای است. این دیدگاه ها که شامل طرح مسائلی در زمینه استقلال کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، نشان دهنده معنا و کارکرد تغییر ریل رخ داده در کشور، با انتخاب مردم در سال 1400 است. دکتر رئیسی در اجتماع مردم قم، تعبیری دقیق از این تغییر ریل ارائه داد و گفت: «ملت ایران با اراده ای پولادین و با اتکال به خدا و تکیه بر داشته های خود به پیروی از امام خود به دنبال یک تحول عظیم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچم آن را در دست دارد و بنده به عنوان سرباز رهبری و خدمتگزار شما مردم برای عملیاتی کردن این تحول تلاش می کنم.» سفر دولت مردمی به قم و آنچه در این سفر گذشت، نماد و نمود عینی همین حرکت در مسیر تحول است. هر چند برخی جریان ها، بویژه وابستگان به دولت قبل تلاش کردند با حاشیه سازی، این دستاوردها را تحت الشعاع قرار دهند که البته این اقدامات ایذایی با توفیق همراه نبود.
اداره کشور باید مبتنی بر عقلانیت انقلابی باشد نه دیپلماسی التماسی

رئیس جمهور در اجتماع باشکوه مردم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه خیلی ها به ما می گفتند با وجود مشکلات فراوان و دشمنی ها نمی شود کاری از پیش برد، افزود: ما باور داریم که هیچ کاری نباید در کشور متوقف بماند چرا که امروز همه شرایط برای پیشرفت کشور فراهم است و چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، به قله نزدیک هستیم و خستگی و ناامیدی ممنوع است. دکتر رئیسی با بیان اینکه دشمن به دنبال آن است تا با شبهه پراکنی و ایجاد شائبه با امپراطوری رسانه ای خود در دل مردم یاس و ناامیدی ایجاد کند، تصریح کرد: برخی می گفتند ممکن است کشور گرفتار جنگ شود و باید سایه جنگ را از سر کشور برطرف کنیم و راه آن هم این است که روی توانایی های نظامی و موشکی معامله کنیم و برجام 2 و 3 را روی میز گذاشتند، اما رهبر معظم انقلاب اسلامی خوب تشخیص دادند و تاکید کردند که توانایی های نظامی و عناصر اقتدار نظام به هیچ وجه قابل مذاکره و معامله نیست.

وی با اشاره به اینکه جلوه اقتدار نظامی کشور را در عملیات بزرگ وعده صادق دیدیم که چگونه بینی دشمن به خاک مالیده شد، خاطرنشان کرد: بارها تاکید کردیم که اداره کشور باید مبتنی بر عقلانیت انقلابی باشد نه دیپلماسی التماسی؛ ما از امامین انقلاب و شهدا آموختیم که کشور را باید بر مبنای عقلانیت انقلابی اداره کرد و حل مساله کرونا و عضویت در سازمان های منطقه ای و بین المللی بر مبنای تکیه بر همین عقلانیت انقلابی ممکن شد. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آنچه می تواند کشور را به پیش ببرد نه سازش، بلکه نگاه انقلابی و باور ما می توانیم است، به راه اندازی 150 کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل در استان قم اشاره کرد و افزود: طبق آمار قطعی تعداد واحدهای تولیدی احیا شده در کشور به عدد 9 هزار رسیده است و این بدان معناست که دولت نه تنها اجازه تعطیلی هیچ واحد تولیدی را نمی دهد بلکه کارخانه ها و کارگاه های تعطیل و نیمه تعطیل را هم به چرخه تولید باز خواهد گرداند.

رئیس جمهور در جمع علما، فضلا، اساتید و طلاب مدرسه فیضیه قم نیز با بیان اینکه عقلانیت انقلاب ما به روز بودن و بهنگام بودن جوانان انقلابی برای ایفای نقش و مسئولیت پذیری را ایجاب می کند، گفت: از ابتدای دولت مردمی بنا را بر این گذاشتیم که نگاه ما معطوف به عقلانیت انقلابی باشد. مساله ما تغییر رویکرد بود تا بر مبنای توجه به اقتضائات انقلابی بودن و لحاظ جایگاه قدرتمندی که جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه شهدا، علما و ایثارگران کسب کرده است، با دنیا مواجه شویم.

دکتر رئیسی همچنین با بیان اینکه در ابتدای دولت مردمی با 27 سند مصوب اما امضا و ابلاغ نشده شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله لغو اجرای سند 2030 مواجه شدیم، افزود: در همان آغاز فعالیت این سندها را امضا و برای اجرا ابلاغ کردم. جمهوری اسلامی در زمینه آموزش سندهای جامع و مترقی دارد که در اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل، در اجلاس آموزشی یونسکو این اسناد را تشریح کردم و گفتم که ما در زمینه آموزش حرف و منطق محکم داریم و اگر چه از تجارب دیگران بهره می گیریم، اما از نسخه های دیگران بدون کارشناسی و بومی سازی استفاده نخواهیم کرد. ما از دستاوردهای تمدن بهره می گیریم اما نه آنچه از مظاهر فساد است.

وی توجه به قشر کم درآمد و فقرا را اولویت همه اقدامات و سیاست های دولت برشمرد و گفت : امروز خوشحالم اعلام کنم که علاوه بر خروج عده زیادی از افراد تحت پوشش از راه توانمندسازی، دیگر مثل گذشته صف متقاضیان قرار گرفتن تحت پوشش نهادهای حمایتی نداریم و این به معنی جهت گیری درست دولت و گواه این است که اقتصاد کشور در حال رشد و پیشرفت است.دکتر رئیسی در ادامه اظهارکرد: برخلاف گذشته راه حل مشکلات کشور را نه در دست بیگانگان بلکه در دستان توانای ملت ایران دیده ایم.

تصمیم گیری برای دو ابرپروژه مونوریل و فرودگاه بین المللی قم

همچون سایر سفرهای استانی، در سفر به قم نیز یک جلسه ویژه و خاص برای پروژه های خاص برگزار شد، طرح منوریل و فرودگاه بین المللی قم که نه فقط در این استان، بلکه در کل کشور به عنوان دو ابر پروژه بر زمین مانده این استان شناخته می شوند. در ابتدای جلسه پیگیری موضوعات ویژه استان قم، معاون اجرایی رئیس جمهور گزارشی از آخرین وضعیت طرح منوریل قم ارائه کرد که بر اساس آن، این پروژه منوریل که اجرای آن از سال 1388 آغاز شده، به دلیل پیگیری نشدن موضوع از سوی کارفرما و داشتن مشکلات حقوقی، قراردادی و فنی تاکنون به نتیجه نرسیده است. رئیس جمهور با بیان اینکه به هر حال این پروژه ای است که منابع قابل توجهی برای آن هزینه شده و نمی تواند ناتمام و بلااستفاده بماند، دستور داد که اجرای پروژه به شکل فاز به فاز و بر اساس توافق مسئولان دستگاه های مرتبط، از سوی شهرداری قم آغاز شود و دولت نیز در زمینه تامین منابع لازم اجرای پروژه به شهرداری قم کمک خواهد کرد.

درباره فرودگاه بین المللی قم نیز وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام آمادگی سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه های کشور برای کمک به تکمیل این پروژه تاکید کرد که اولین گام در این مسیر تعیین تکلیف معارضان پروژه است. دکتر رئیسی نیز با بیان اینکه دولت به دنبال تعیین تکلیف و تکمیل پروژه های نیمه تمام است و لذا با نگاه حل مساله این جلسه را تشکیل داده ، دستور داد که حداکثر در مدت 50 روز وضعیت معارضان این پروژه و تعیین مجری با رویکرد احقاق حقوق همه ذی حقوقان و دقت برای عدم تضییع حقوق هیچ یک از طرفین به شکل دقیق مورد مطالعه و تصمیم گیری قرار گیرد و با اخذ نظر مشاوران تخصصی نسبت به ادامه پروژه تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

رئیس جمهور همچنین شامگاه پنجشنبه در نشست شورای اداری استان، با تاکید بر اینکه مدیران و مسئولان قم باید از هویت فرهنگی و تمدنی و مدنیت مثال زدنی قم مراقبت و صیانت کنند، خطاب به مدیران افزود: قم استان خاصی است و نگاه شما در ارتقا و توسعه قم نباید فقط به جنبه های توسعه شهری و اقتصادی باشد، بلکه باید صیانت و ارتقای جایگاه کانونی و هویت علمی، دینی و فرهنگی و تمدنی قم برای انقلاب و اسلام را نیز مورد توجه ویژه قرار دهید. دکتر رئیسی ضمن قدردانی از تلاش های مدیران استان در ایجاد اشتغال و ساخت مسکن، خواستار تدبیر وزیر راه و شهرسازی و مسئولان مربوطه برای آن دسته از متقاضیان مسکن شد که پس از دریافت واحدهای خود به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط مجبور به واگذاری آن به دیگران می شوند. رئیس جمهور همچنین با اشاره به واگذاری زمین و برخی ظرفیت ها برای فعالیت فرهنگی به برخی افراد تصریح کرد: اگر بعد از گذشت چندین سال این افراد نتوانسته اند این ظرفیت ها را بالفعل کنند، باید نسبت به بازنگری در این زمینه اقدام شود.

دکتر رئیسی با بیان اینکه دولت مردمی بنای گلایه کردن از مشکلات، کمبودها و عقب ماندگی ها را ندارد، تصریح کرد: مردم ما را برگزیده اند که این موانع و مشکلات را مرتفع و از زندگی آنها گره گشایی کنیم و اگر در مواردی به رغم تلاش و پیگیری مشکلی حل نشد نیز صادقانه به مردم بگوییم چرا که مردم حرف و سخن صادقانه را می پذیرند.

رئیس جمهور ناظر به طرح برخی مشکلات استان از جمله مشکل محیط زیستی فاضلاب شهر قم و دریاچه نمک از سوی برخی حاضران، از معاون اجرایی رئیس جمهور خواست ظرف حداکثر یک ماه با تشکیل کارگروهی ابعاد این مسائل را بررسی و نسبت به احصای راهکار و حل آنها با استفاده از ظرفیت های موجود در استان اقدام کنند. وی همچنین به موضوع مهاجرین و اتباع به عنوان یکی از مسائل مبتلابه استان قم اشاره کرد و افزود: حضور اتباع در حوزه های علمیه و مراکز علمی شهر قم بسیار مغتنم است، اما حضور عموم اتباع بویژه در زمینه ازدواج، اشتغال، تردد و نقل و انتقال در کشور باید با نظارت سازمانی باشد تا در مسائل امنیتی، اجتماعی و اقتصادی با مشکل مواجه نشویم.

واگذاری 3هزار و 700 واحد مسکونی در استان قم

در روز نخست سفر رئیس جمهور به قم، آیین واگذاری 3 هزار و 748 واحد مسکونی و 3 هزار و 508 قطعه زمین به متقاضیان با حضور دکتر رئیسی برگزار شد. این واحدهای مسکونی و قطعات زمین در قالب طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان واجد شرایط واگذار شد و رئیس جمهور به شکل نمادین کلید یک واحد مسکونی و سند سه قطعه زمین را به صاحبان آنان تحویل داد.سهم استان قم در طرح نهضت ملی مسکن ساخت 63 هزار واحد مسکونی بود که به گفته وزیر راه و شهرسازی، با تدابیر اتخاذ شده تا کنون ساخت 71 هزار واحد مسکونی در قالب این طرح آغاز شده و 16 هزار قطعه زمین روستایی نیز در حال واگذاری به متقاضیان است که مجموع واحدهای مسکونی احداثی در طرح نهضت ملی مسکن را به بیش از 86 هزار واحد می رساند.

رئیس جمهور در این مراسم، با بیان اینکه حل مشکل مسکن مردم و جبران عقب ماندگی ها در این زمینه از ابتدای آغاز به کار دولت در دستور کار بوده است، تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته در این دولت تاکنون بیش از 100 هزار هکتار زمین در قالب طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده که بخش قابل توجهی از آن آماده سازی و در حال ساخت و ساز است. دکتر رئیسی، واگذاری بیش از 7 هزار واحد مسکونی و قطعه زمین در استان قم را تحقق بخشی از هدفگذاری و وعده دولت برای ساخت 71 هزار مسکن در این استان عنوان کرد و گفت: اگر همین نگاه ویژه و تلاش و کوشش در سال های قبل صورت گرفته بود امروز کشور در حوزه مسکن دچار این میزان از عقب ماندگی نبود.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته طرح مسکن با همه مزیت هایی که داشت، دارای اشکالاتی هم بود اما راه رفع این اشکالات کنار گذاشتن و از دستور کار خارج کردن این طرح نبود، اظهارکرد: امروز دولت مردمی علی رغم اینکه نسبت به مسکن مهر تعهدی نداشته، اما با نگاه حل مساله و با ایجاد درآمد برای تامین منابع اقدام به تکمیل این طرح کرده و از 240 هزار واحد مسکونی به ارث رسیده برای دولت تا کنون بیش از 140 هزار مسکن آن تکمیل و واگذار شده است. وی مهم ترین سرمایه کشور را امید مردم برشمرد و تاکید کرد که نباید با غفلت و کم کاری این امید را تبدیل به ناامیدی کرد.

435 هزار خانوار در قم تحت پوشش فیبر نوری

با حضور دکتر رئیسی در پارک علم و فناوری استان قم، پروژه اتصال سراسری این استان به شبکه فیبر نوری افتتاح شد. برای اجرای این طرح در 7 شهر استان قم، 600 میلیارد تومان اعتبار صرف شد و بر اساس برآورد مرکز آمار، 435 هزار خانوار این استان را تحت پوشش قرار می دهد. به گفته وزیر ارتباطات در این مراسم، قم، پس از گلستان دومین استانی است که پوشش سراسری فیبر نوری در آن تکمیل شده است و به این ترتیب جمعیت تحت پوشش شبکه فیبر نوری در سراسر کشور به 7.5 میلیون خانوار افزایش یافت. زارع پور همچنین وعده داد که تا پایان سال تعداد خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری به 14 میلیون خواهد رسید که 70 درصد جمعیت کشور را شامل می شود. رئیس جمهور در مراسم افتتاح این طرح، اظهارکرد: امروز تمامی شئونات زندگی مردم از کسب و کار و انتقال دانش و انواع سرگرمی ها گرفته تا ارتباطات اداری، سازمانی، مالی و پولی همگی بر بستر فضای مجازی قرار گرفته و طبعا رفاه مردم در این زمینه باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد. دکتر رئیسی به برنامه دولت برای توسعه شبکه فیبر نوری در سراسر کشور به منظور بهره مندی مردم از اینترنت پرسرعت و ارزان اشاره کرد و گفت: قطعا توسعه شبکه فیبر نوری یکی از زیرساخت های فرهنگی مهم در کشور است و با توجه به نقش استان قم به عنوان کانون علم و دانش و مراکز علمی، تحقیقی، پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی در تولید محتوا، توسعه فیبر نوری در این استان به دلیل اهمیت انتقال این محتوا به عموم مردم داخل و همچنین خارج از کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رئیس جمهور ضمن قدردانی از زحمات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همه متخصصان، مشاورین، پیمانکاران و کارگران در اجرای این طرح ستودنی، تصریح کرد: با اجرای این طرح آمار پوشش فیبر نوری در کشور به 7.5 میلیون خانوار می رسد و امیدواریم هر چه زودتر شاهد بهره مندی مردم سراسر کشور از این فناوری باشیم. دکتر رئیسی ضمن خرسندی از جلب رضایت مردم استان قم به عنوان یکی از مراکز بی بدیل تولید محتوا از اجرای این طرح گفت: با همت و تلاش مجموعه همکاران دولت در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رفع مشکل کندی سرعت اینترنت در دستور کار است و معتقدیم حتی کسانی که از این فضا برای بازی و سرگرمی استفاده می کنند نیز نباید دچار مشکل شوند.