آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
سیاسی
۲
انتخابات

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد / رئیس جمهور: دلیل کینه دشمنان از جمهوری اسلامی حضور مردم است

تکمیل انتخابات برای تشکیل مجلس قوی

مردم ایران در 22 حوزه انتخابیه برای برگزیدن 45 نماینده از میان 90 نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پای صندوق های رای حاضر شدند؛ حضوری که شور و استقبال از آن در قیاس با مرحله دوم انتخابات در ادوار گذشته متفاوت می نمود و تعینی از افزایش میل به مشارکت در روند شکل گیری مجلسی قوی تر بود. رئیس جمهور در بازگشت از سفر استانی دوروزه به قم و در بدو ورود به حریم استان تهران، با حضور در مسجد جامع حضرت صاحب الزمان(عج) در شهرک صالح آباد در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کرد. سید ابراهیم رئیسی درسخنانی ضمن قدردانی از مجریان و ناظران به خاطر برگزاری انتخاباتی امن، سالم و رقابتی گفت: از جمله افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آن است که تشکیل همه نهادهای آن مبتنی بر رای و اراده مردم بوده و برخلاف برخی کشورها که ژست دموکراسی می گیرند و تنها مدعی آن هستند، جمهوری اسلامی ایران به معنای واقعی به مردم سالاری عمل می کند. وی با بیان اینکه دلیل حقد و کینه دشمنان از این نظام و کشور همین حضور و مشارکت مردم است، ابراز امیدواری کرد با رای مردم، مجلسی قوی در زمان مقرر خود شکل بگیرد و با تصویب قوانین و ریل گذاری مناسب برای کشور در کنار دولتی قوی، ایرانی قوی را رقم بزند. روز گذشته همچنین بسیاری از مسئولان و چهره های سیاسی کشور در نخستین ساعات صبح در شعب اخذ رای حضور یافتند و رای خود را به صندوق انداختند. محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور که با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور رای خود را به صورت الکترونیکی ثبت کرد، برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم در سلامت و امنیت کامل را از افتخارات دولت مردمی آیت الله رئیسی دانست و با ابراز امیدواری نسبت به حضور با شور و نشاط مردم در انتخابات، گفت: حتما با حضور مردم شاهد تکمیل مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره ملت، خواهیم بود. انتخابات از ساعت 8 صبح در حوزه های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس آغازشد و تا ساعت 22 به طول انجامید.

دورخیز برای برگزاری الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری

در این بین، برگزاری تمام الکترونیک انتخابات در 8 حوزه انتخابیه و بعضا پر جمعیت کشور همچون تهران و تبریز رویدادی بود که انتخابات روز گذشته را از جهت قرار گرفتن فناوری در خدمت توسعه و تدقیق مردم سالاری و ظهور اراده واقعی برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک حائز اهمیت ساخت. سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در این باره با بیان اینکه برگزاری انتخابات الکترونیک در این دوره از انتخابات، کاری بسیار سنگین با حساسیت بالا بود و امیدواریم این تجربه موفق زمینه ای برای برگزاری الکترونیک انتخابات آتی شود، گفت: خیلی خوشحال و خرسند هستیم که دولت سیزدهم پایه گذار برگزاری انتخابات الکترونیک شد. احمد وحیدی، وزیر کشور هم برگزاری الکترونیک انتخابات در 8 حوزه انتخابیه را گام خوبی در جهت فعالیت نوآورانه در حوزه انتخابات توصیف کرد و گفت: این شیوه هم از دقت و سلامت برخوردار است و هم سبب تسهیل در شمارش آرا می شود و این یک گام خوبی خواهد بود تا در آینده تمام شعب الکترونیکی شود. در همین رابطه محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری بدون مشکل انتخابات از جمله در حوزه های برخوردار از رای گیری الکترونیک به استقبال رای دهندگان از این شیوه اشاره و تصریح کرد: به دنبال تسری فرایندهای الکترونیک در همه انتخابات ها هستیم و امیدواریم با کار کارشناسی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان شکل گرفته این موضوع ادامه داشته باشد.به دنبال این هستیم که فرایندهای الکترونیکی را در انتخابات مختلف از جمله ریاست جمهوری تسری دهیم.

روز گذشته در حالی که 11هزار و 510 شعبه اخذ رای در 22 حوزه انتخابیه و در گستره 15 استان استقرار یافته بود، محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور با ارائه آماری از زیرساخت های بکار گرفته شده در این مرحله با توجه به برگزاری تمام الکترونیک انتخابات در 8 حوزه انتخابیه که 60 درصد شعب را به خود اختصاص داده بود، گفت: 25 هزار و 700 صندوق اخذ رای الکترونیک در شعب 8 حوزه انتخابیه مرحله دوم بکار گرفته شد.

شاهچراغی درباره مزیت بهره گیری از صندوق های الکترونیکی با اشاره به مزیت هایی همچون صرفه جویی در وقت و هزینه، سهولت رای دادن و دقت بالا، توضیح داد: در این صندوق ها رای مخفی است و در آخر هم وقتی دستگاه با حضور ناظر باز می شود، آرا استخراج شده و برگه های رای که در داخل صندوق افتاده داخل پاکتی نگهداری می شود. روند حرکت به سمت به کارگیری فناوری های الکترونیک در فرایند انتخابات از سال های گذشته با الکترونیکی شدن مراحل مختلف آن از ثبت نام نامزدها تا احراز هویت رای دهندگان آغاز شده بود.

با این حال الکترونیکی شدن مرحله اخذ رای به نحو گسترده و در حوزه های انتخابیه ای با وسعت و جمعیت حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس اقدامی بود که در مقام اجرا به فراهم شدن امکانات زیرساختی بویژه در حوزه توسعه شبکه ارتباطی کشور نیاز داشت؛ امری که در دولت سیزدهم به واسطه تامین این زیرساخت ها محقق شد ؛ چنان که عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری روز گذشته با یادآوری اینکه در مرحله اول انتخابات مجلس در دورافتاده ترین نقاط دسترسی به شبکه ارتباطی کشور فراهم بود و 99 درصد احراز هویت ها به صورت برخط انجام شد، درباره برگزاری الکترونیک انتخابات در حوزه های هشتگانه گفت: این اقدام حاصل یک کار بسیار فشرده و شبانه روزی بود که در بخش های مختلف این وزارتخانه و دستگاه هایی که به ما کمک کردند، انجام شد.

وی تصریح کرد: می توانیم قدم های بعدی را حتی به سمت انتخابات برخط برداریم تا مردم بتوانند از منزل رای بدهند که این نیازمند تغییر قانون بوده و امید است مبتنی بر این تجربه در سال های بعد شاهد چنین انتخاباتی باشیم.

برش

رهبر انقلاب پس از شرکت در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم: هرچه مجلس قوی تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر است

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در اولین دقایق آغاز رای گیری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره)، در این دوره از انتخابات که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای بعد از شرکت در انتخابات با اشاره به تفاوت نداشتن مرحله اول و دوم انتخابات، تاکید کردند: اهمیت مرحله دوم کمتر از مرحله اول نیست و مردم با حضور خود در این مرحله از انتخابات، مجلس را تکمیل کنند.ایشان انتخابات را نشانه حضور مردم و اراده و تصمیم گیری آنان دانستند و گفتند: وظیفه ملی هر فرد دوستدار پیشرفت کشور و نظدیک شدن آن به مقاصد بزرگ، شرکت در انتخابات است. حضرت آیت الله خامنه ای خاطر نشان کردند: هرچه رای بیشتر باشد، مجلس قوی تر خواهد بود و هرچه مجلس قوی تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر است.