آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
سیاسی
۲

اخبار

انتشار جزئیاتی از دیدار رئیس اقلیم کردستان با رهبر انقلاب

جزئیاتی از دیدار هفته گذشته رئیس اقلیم کردستان با رهبر انقلاب منتشر شد. هفته نامه «خط حزب الله»؛ نشریه مکتوب دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی جزئیاتی از دیدار اخیر آقای «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی را که روز دوشنبه 17 اردیبهشت برگزار شده بود، منتشر کرد.

بنابر این گزارش، رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار ضمن تاکید بر نزدیکی رابطه مردم ایران با کردها، به آقای بارزانی گفتند: ما، بین خودمان و جامعه کردی - چه در ایران، چه در عراق- از هر ملت دیگری نسبت نزدیک تری می بینیم؛ آنها جزو ما هستند.

امیرعبداللهیان در تماس با گوترش هشدار داد : تقلای صهیونیست ها جهت بی ثمرکردن تلاش های بین المللی برای توقف جنگ

وزیر امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی در ادامه «سیاست ترور و نسل کشی» اکنون با بستن گذرگاه «رفح» و «کرم ابوسالم» در تلاش است فاجعه انسانی دیگری را در منطقه رقم بزند و تلاش های بین المللی برای توقف جنگ را بی ثمر سازد. حسین امیرعبداللهیان، در گفت و گوی تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل هشدار داد: اگر امریکا به جای اعمال فشار بر نتانیاهو در پذیرش آتش بس، به مماشات با این رژیم در ارتکاب جنایاتی جدید در رفح بپردازد، تبعات آن برای حامیان جنگ سخت خواهد بود. وزیر امور خارجه در ادامه با اعلام حمایت از پاسخ حماس به طرح توقف جنگ، گوترش را در جریان رایزنی های خود با قطر، عربستان سعودی، مصر و همچنین اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس قرار داد و افزود: اکنون این کاخ سفید است که باید بین نشان دادن اراده در اعمال فشار بر رژیم اسرائیل و توقف جنگ یا ورود منطقه به سطح جدید و متفاوتی از بحران و تنش، یکی را برگزیند. دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این گفت و گوی تلفنی، ضمن قدردانی از اقدامات و مواضع خردمندانه جمهوری اسلامی ایران در جهت تحقق صلح و امنیت منطقه گفت: سازمان ملل متحد از ابتدا بر موضع قاطعانه خود برای تحقق هر چه سریع تر آتش بس و پایان جنگ تاکید داشته است. گوترش در ادامه افزود: ما روند اعمال فشارها بر اسرائیل و رایزنی فعال با امریکا و سایر کشورهای تاثیرگذار برای پایان فوری جنگ در غزه و منطقه و بخصوص باز کردن هر چه سریع تر گذرگاه رفح و سایر گذرگاه هایی که شریان حیاتی مردم غزه است را ادامه خواهیم داد.

کیفیت آب سنگین ایران در صدر آب سنگین های تولیدی دنیا

رئیس سازمان انرژی اتمی یکی از مهم ترین دستاوردهای فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را دستیابی به فناوری بومی برای تولید آب سنگین دانست که در حال حاضر جزو محصولات پرمشتری ایران در بازار جهانی است محمد اسلامی در سخنانی در سی و سومین یادواره شهدای فردو در قم در تبیین تولیدات بومی صنعت هسته ای کشور با اشاره به تولید آب سنگین رآکتور هسته ای اراک گفت: جمهوری اسلامی در حوزه آب سنگین و مشتقات آن در حال حاضر در دنیا جزو بهترین ها به شمار می آید. معاون رئیس جمهور تاکید کرد که امروز به برکت خون شهدا و حمایت های مقام معظم رهبری شاهد این هستیم که کیفیت آب سنگین جمهوری اسلامی ایران در صدر آب سنگین های تولیدی دنیا قرار داشته و کشورهای محدودی هستند که امکان تولید آن را دارند.

حمایت ایران از قطعنامه عضویت کامل فلسطین

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل این نهاد، اولین گام و لحظه ای محوری در رسیدگی به بی عدالتی های تاریخی است که مردم فلسطین متحمل شده اند. اعضای مجمع عمومی سازمان ملل روز گذشته قطعنامه ای را به تصویب رساندند که از حق فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل حمایت می کند.امیرسعید ایروانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اعلام می کند، افزود: پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد اولین گام و لحظه ای محوری در رسیدگی به بی عدالتی های تاریخی است که مردم فلسطین متحمل شده اند. سفیر ایران با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تصمیم امروز مجمع عمومی را تایید و از آن حمایت می کند، ادامه داد: این تصمیم نشان دهنده گامی کوچک و در عین حال حیاتی در اجرای تعهدات جامعه بین المللی در قبال مردم فلسطین و احیای برخی از حقوق ذاتی فلسطین است. فلسطین تعهد خود را به صلح و توانایی خود در انجام تعهدات مندرج در منشور ملل متحد نشان داده است و در نتیجه، شایسته عضویت کامل در سازمان ملل است. جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه رای مثبت می دهد و آن را نشان دهنده حمایت قوی جامعه بین المللی از آرمان فلسطین، به ویژه تحقق حق مسلم مردم فلسطین نسبت به تعیین سرنوشت خود می داند.