آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
ایران زمین
۱۸

ایران در ایران

موافقت رئیس جمهور با انتقال دانشگاه های دریایی به هرمزگان

بندر عباس : استاندار هرمزگان از موافقت رئیس جمهور با انتقال دانشگاه های دریایی کشور به هرمزگان خبر داد.

مهدی دوستی در نشست کارگروه توسعه دریا محور هرمزگان گفت: در نشست اخیر استانداران با رئیس جمهور، طرح تاسیس پردیس دانشگاه های دریایی کشور در هرمزگان را مطرح کردیم که این پیشنهاد با موافقت رئیس جمهور روبه رو شد و در همان جلسه به وزیر علوم دستور دادند که ترتیب این امر داده شود، از این رو 1800 هکتار زمین در شهر جدید خلیج فارس به عنوان مرکز آموزشی در نظر گرفته ایم تا پردیس دانشکده های دریایی کشور در آنجا مستقر شود.

دوستی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات کارگروه استانی اقتصاد دریاپایه به صورت اجمالی پروژه ها و زیرپروژه های تعریف شده ذیل سیاست های 9گانه ابلاغی را معرفی کرد و افزود: جزایر استان و اقدامات مرتبط با آنها اهمیت بسیاری در اقتصاد دریامحور دارد و اخیرا به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پیشنهاد داده ایم که مباحثی درخصوص توسعه دریامحور و جزایر سه گانه در کتب درسی دانش آموزان درج کند.

استاندار هرمزگان بر ضرورت تعریف الگوی مناسب توسعه اقتصاد دریا با نظر مشاوران بین المللی تاکید کرد و افزود: در حال حاضر نیاز داریم که برای تهیه کلان تصویر توسعه دریامحور در کشور گروه های کارشناسی و مشاوران بین المللی را پای کار بیاوریم تا زمینه های اقتصادی فعالیت در دریا با چشم انداز توسعه پایدار احصا شوند.

تاکید استاندار گیلان بر استفاده از فناوری های دانش بنیان: بازدهی مزارع چای در کشت مکانیزه دوبرابر شود

رشت : استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری روز و دانش بنیان در تولید محصولات کشاورزی گفت: چایکاران در راستای ارتقا و کیفی سازی تولید و کاهش هزینه ها با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان چای نسبت به آبادانی و به روز کردن باغات چای و پیاده سازی کشاورزی نوین در آنها اقدام کنند.

اسدالله عباسی افزود: تولید برگ سبز چای در مناطق جلگه ای باید به روش مکانیزه و استفاده از سیستم های آبیاری نوین انجام شود و در این رابطه نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

وی با تشریح اهمیت استفاده از روش های کشت وکار مکانیزه و سیستم آبیاری نوین و ضرورت توجه کشاورزان چایکار به اجرای آنها عنوان کرد: تولید برگ سبز چای با استفاده از روش مکانیزه در هر هکتار 15 تن بوده اما در روش سنتی پنج تا هفت تن است؛ جهش تولید با استفاده از روش های مکانیزه برای تولید بیشتر و با کیفیت ممکن است.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: چایکاران اگر برگ سبز چای را به شکل دو برگه غنچه که از گذشته ها در این زمینه به عنوان فرهنگ بوده، تحویل دهند، قیمت مناسب دریافت می کنند؛ این کار برای سازمان چای، کارفرما و تولیدکننده نیز مقرون به صرفه است.

وی قول مساعد داد و گفت: در صورتی که برگ سبز چای با کیفیت بالاتر تولید شود قیمت واقعی آن را اعلام می کنیم ضمن اینکه از کارخانجات چای هم انتظار است برگ سبز چای با کیفیت را بیشتر از نرخ تعیین شده خریداری کنند.