آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
فرهنگی
۱۹
نمایشگاه کتاب

گشتی حوالی خبرهای سی و پنجمین نمایشگاه کتاب

از استقبال پرشور مردم تا حضور یمن به عنوان میهمان ویژه

مریم شهبازی

همزمانی روزهای آغازین برپایی نمایشگاه کتاب تهران با تعطیلات آخر هفته، فرصت خوبی را در اختیار علاقه مندان کتابخوانی گذاشت تا فارغ از مشغله های روزمره، با همراهی دیگر اعضای خانواده، استقبال کم نظیری را در بازدید از غرفه های ناشران و همچنین خرید کتاب رقم بزنند.

آغاز فعالیت یمنی ها به عنوان میهمان ویژه این دوره

به گزارش «ایران»، سی وپنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران این روزها، به میزبانی مصلای امام خمینی(ره)، پذیرای مراجعه کنندگانی از سراسر کشورمان و همچنین نمایندگان خارجی نشر از نقاط مختلف جهان است. یکی از وجوه قابل توجه برگزاری هر ساله نمایشگاه های بین المللی کتاب، از جمله نمایشگاه کتاب تهران، فرانکفورت و مسکو را می توان حضور یک کشور به عنوان میهمان ویژه دانست؛ این حضور، فرصتی دوسویه برای هر دو کشور میهمان و میزبان در راستای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت های فرهنگی آنان به شمار می آید. این جایگاه در نمایشگاه کتاب تهران 1403 نصیب کشور یمن شده است.

نمایندگان نشر کشور یمن، فعالیت های خود را با برگزاری افتتاحیه ای رسمی و با حضور مقامات فرهنگی هر دو کشور آغاز کرده اند. در این آیین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بخش بین الملل نمایشگاه در حالی افتتاح شده که نزدیک به هفت ماه است با طوفان الاقصی، شاهد شکست هیمنه امریکا و اسرائیل هستیم، گفت: «آنچه امروز از سوی مردم شجاع، مومن و آزاده یمن رخ داده، جهان را متحیر کرده است. همان طور که در اجلاس جهانی گفت و گوی فرهنگ ها نیز اشاره کردم، مگر امکان دارد اتفاق فرهنگی رخ دهد و نسبت به فلسطین و غزه بی تفاوت باشیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به نشانه های تمدنی و فرهنگی کشور یمن تصریح کرد: «حضور یمن به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب، نشان دهنده توجه حوزه فرهنگ ایران نسبت به مجاهدت ها و مقاومت های برادران یمنی است. این منطقه سوق الجیشی به عنوان پیروان اهل بیت در جهان شناخته می شود. پیروان مکتب اهل بیت چند ویژگی مهم دارند و آن عقلانیت، اخلاقیت و معنویت است.»

ایران و یمن، کشورهایی با نقاط مشترک فرهنگی و دینی

در این آیین، حیدره، قائم مقام وزیر فرهنگ یمن با اشاره به روحیه مقاومت طلبی شهید عبدالملک حسین بدرالدین حوثی یمنی که رهبر مجاهدان یمنی است، گفت: «تلاش کردیم روحیه شهادت طلبی مسلمانان ایرانی را میان مردم کشور یمن تزریق کنیم. ایران و یمن دشمنان مشترک زیاد دارند؛ دشمنانی که با خدا در جنگ هستند و دو کشور تاکید عملی دارند که با این دشمنان در معنای واقعی کلمه مبارزه کنند. ایران و یمن در اعلام برائت از دشمنان مشترک اتفاق نظر دارند.» الدیلمی، سفیر یمن در ایران نیز با اشاره به بحران اصلی که امت های اسلامی اکنون با آن روبه رو شده اند، گفت: «امروز امت اسلامی با بحران بزرگی که همان بحران فرهنگی است روبه رو شده و نیاز است اندیشه های آزاد و ایده های اسلامی تکثیر شود. تلاش می کنیم ایده مقاومت و اسلام را در جهان تکثیر کنیم، چرا که اسرائیل و امریکا در تلاش هستند روحیه مقاومت و استکبارستیزی مسلمانان جهان را تحت الشعاع قرار دهند.»

برپایی یابود زنده یاد باستانی پاریزی در نمایشگاه کتاب

از جمله برنامه های جنبی اما مهم روزهای نخست برپایی نمایشگاه کتاب تهران این دوره، می توان به برگزاری ویژه برنامه هایی در تکریم چهره های شاخص فرهنگ و ادب سرزمین مان اشاره کرد. مراسم یادبود محمدابراهیم باستانی پاریزی یکی از این برنامه ها بود که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و همچنین استقبال علاقه مندان همراه شد. باستانی پاریزی، تاریخدان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی پژوه و استاد دانشگاه تهران از نامداران فرهنگ ایران است که از وی آثار مهمی در عرصه های مختلف تاریخ و ادبیات به یادگار مانده است. طی برپایی ایام نمایشگاه کتاب تهران، اغلب شاهد حضور مسئولان کشوری در این رویداد علمی و فرهنگی هستیم؛ حضوری که با ارائه خبرهای مهمی همراه می شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در نخستین روز نمایشگاه کتاب خبر از افتتاح بزرگ ترین کتابخانه منطقه طی چند ماه آینده داده بود، اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه داده، این کتابخانه به گفته اسماعیلی در شهر اراک در حال راه اندازی است.وی در همین رابطه گفته: «20 درصد عملیات اجرایی این پروژه باقی مانده و در تلاش هستیم با تزریق بودجه آن را تا نیمه دوم سال افتتاح کنیم.»

آماری از استقبال مردم

علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب، نکاتی درباره استقبال مردم در دو روز ابتدایی نمایشگاه کتاب گفته، او با اعلام اینکه فروش نخستین روز، در بخش مجازی برابر با 58 هزار و 300 نسخه بوده، گفته: «سفارش های ثبت شده در بخش مجازی 39 هزار و 100 و تعداد فروش 58 هزار و 300 نسخه بوده است.» مراجعه کنندگان به نمایشگاه کتاب تهران امسال، در کنار بازدید از غرفه های ناشران و سالن های مختلفی که میزبانی از علاقه مندان را به عهده دارند، شاهد برپایی برنامه های جنبی متنوعی خواهند بود؛ برنامه هایی که از جمله آنها می توان به نشست هایی اشاره کرد که در آنها به نقد و بررسی کتاب ها می پردازند. در یکی از این نشست ها که به مراسم رونمایی کتاب «پری خانه ما»، نوشته اثر بهناز ضرابی زاده با موضوع مادران شهدای همدانی تعلق داشت؛ مرتضی سرهنگی از چهره های سرشناس ادبیات پایداری در این برنامه نکاتی مهم درباره ادبیات دفاع مقدس و همچنین ویژگی های آثار این نویسنده را با علاقه مندان به اشتراک گذاشته است. برای اطلاع از برنامه های جنبی روزانه نمایشگاه کتاب تهران می توانید سری به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بزنید. سی وپنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 19 این ماه آغاز شده و تا 29 اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی میزبانی علاقه مندان را به عهده دارد.

برش

تاکید مخبر بر عزم دولت در حمایت از نشر

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ضمن بازدید از نمایشگاه کتاب در جلسه کارگروه کاغذ و نشر شرکت کرده و گفته: «دولت سیزدهم با توجه به ریشه های دینی و فرهنگی کشور و توجه ویژه رئیس جمهور به عنوان یک شخصیت فرهنگی، مصمم است تا مسائل و مشکلات ناشران و فعالان چاپ و نشر بویژه در حوزه تولید کاغذ را با حمایت از کارخانجات تولید کاغذ ایرانی و بخشی از واردات حل کند. با وجود پیشرفت های حوزه دیجیتال و اطلاع رسانی و رسانه ها در عرصه فضای مجازی، همچنان نشر مکتوب اهمیت و ویژگی های خود را حفظ کرده است.»

خلاقیت سمنانی ها برای کتاب رسانی به کودکان

رضا شمس خانی، دبیر دبیرخانه هشتمین پایتخت کتاب ایران هم در یکی از برنامه های جنبی نمایشگاه کتاب نکات جالبی درباره چگونگی دعوت مردم به کتاب و کتابخوانی گفته که بخشی از نقل قول وی را می خوانید؛ او گفته: «این شهر، کتاب را با پهپاد به دست کودکان می رساند و در برنامه ای با عنوان «شخصیت کاوش؛ مسافر کهکشان» به بچه های سراسر ایران کتاب خواهد فرستاد.