آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
ورزشی
۱۷
گزارش

لیگ قهرمانان اروپا راهی به جز مادرید ندارد

چرا همیشه رئال؟

سید علی بلندنظر

رئال مادرید داستان قدیمی اش در لیگ قهرمانان را تکرار کرد اگرچه بایرن مونیخ کلمه به کلمه آن را می دانست اما نتوانست سلطان اروپا را از یک بازگشت غیرمحتمل و در عین حال اجتناب ناپذیر باز دارد. روزنامه مادریدی مارکا نوشت: «رئال دست نیافتنی است» و دیگر روزنامه پایتخت، آ.اس تیتر زد: «معجزه آخر».

مادرید شانس اول قهرمانی دوباره اروپاست، تیمی که در 11 سال گذشته شش بار به فینال رسیده و در 10 سال اخیر پنج بار قهرمان شده. مهم نیست که تیم حریف از آنها بهتر باشد، مثل بازی یک چهارم نهایی مقابل منچسترسیتی یا اینکه در آستانه حذف قرار بگیرد مثل دیدار با بایرن مونیخ، مهم این است که همیشه راهی پیدا می کنند.

آلفونسو دیویس گلی زد که می توانست فینالی تمام آلمانی در ویمبلی مانند 11 سال پیش رقم بزند اما دو گل خوسلو در دقایق پایانی همه چیز را عوض کرد. کارلو آنچلوتی که به عنوان مربی چهار بار قهرمان اروپا شده، گفت: «دوباره شد، این اتفاق خیلی تکرار می شود. هوادارانی که ما را سوق می دهند، استادیوم فوق العاده، بازیکنانی که هیچ وقت تسلیم نمی شوند و این یک جادوی بزرگ است.»

مادرید در این سال ها کامبک های فوق العاده ای را رقم زده اما در راه رسیدن به آخرین قهرمانی در سال 2022 غیرقابل باور بودند. در مجموع دو بازی یک هشتم نهایی مقابل پاری سن ژرمن دو گل عقب بودند اما هت تریک 18 دقیقه ای کریم بنزما حکم به صعود آنها داد. در بازی برگشت یک چهارم نهایی مقابل چلسی 3 بر صفر عقب بودند اما پاس استثنایی لوکا مودریچ و گل رودریگو کار را به وقت اضافه کشاند و مادرید با گل بنزما صعود کرد. توماس توخل آن موقع مربی چلسی بود و با اینکه طعم بازگشت های رئال را چشیده بود، نتوانست بایرن را برنده کند.

دو گل وقت های تلف شده رودریگو در نیمه نهایی برابر منچسترسیتی نجات شان داد و در فینال اگرچه لیورپول بهتر بود، اما سفیدها قهرمان شدند. در قهرمانی قبلی شان در سال 2018 و در برد مقابل بایرن مونیخ، اسون اولرایش اشتباه بدی مرتکب شد، در این بازی هم مانوئل نویر که در دو بازی درخشیده بود، اشتباه کرد. دروازه بان های دیگر، جان لوییجی دوناروما، لوریس کاریوس و ادواردو مندی هم برابر رئال به اشتباه افتاده اند.

میلان با هفت قهرمانی نزدیکترین رقیب رئال در اروپاست که درست نصف آنها جام گرفته. دورتموند که 12 خرداد مقابل رئال قرار می گیرد، تنها یک بار در سال 1997 قهرمان اروپا شده و شانس زیادی برابر قدرت مادرید ندارد.

در دوره اول آنچلوتی و در سال 2014 به 11 سال ناکامی در اروپا پایان دادند و لا دسیما را گرفتند، بعد از آن هم هرگز به عقب برنگشتند. وینیسیوس جونیور زننده گل قهرمانی سال 2022 بعد از پیروزی چهارشنبه شب گفت: «ما همیشه به خودمان باور داریم، دوباره شد و حالا به دنبال پانزدهمین قهرمانی هستیم.»