آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
ورزشی
۱۷
گپ و گفت

ایمان دارم که مدال المپیک لس آنجلس را می گیرم

اسماعیلی: به خاطر آسم به سراغ بوکس آمدم

گفتگو: فائزه زمانی

امیر اسماعیلی بوکسور 18 ساله تیم جوانان در رینگ قهرمانی آسیا طلا را از دهان شیر بیرون کشید. درحالی که همیشه کار بوکسورهای ما مقابل ازبکستان به اما و اگر می افتد او قهرمان جهان را در 3 راند در هم کوبید تا بر بام آسیا بایستد. اسماعیلی که اصلا میانه خوبی با بوکس نداشته است، به خاطر آسم سراغ این رشته آمده اما عشق او را پایبند کرده است. حالا به گفته خودش تازه اول راه است و می رسد روزی که با گرفتن اولین مدال المپیک، تاریخ را در آغوش بکشد.
فکرش را می کردی طلای قهرمانی آسیا را بر گردن بیندازی؟

3سال بود هدفم گرفتن این مدال طلا بود و نمی شد، امسال از نظر بدنی و روحی خیلی آماده بودم و وقتش رسیده بود که بالاخره آن را بگیرم.

چگونه استرس خودت را قبل از فینال با بوکسور قدرتمند ازبکستان کنترل کردی؟

به هرحال اولین فینال من بود و استرس زیادی مقابل این حریف قهرمان جهان داشتم اما سپهوند مربی تیم ملی که خودش هم از قهرمانان بزرگ این رشته و الگوی من بوده تشویقم کرد و گفت آن بالا خبری نیست و وقتی به داخل رینگ بروی می فهمی که ساده تر از آن چیزی است که فکرش را می کنی، با همین دیدگاه به رینگ رفتم و واقعا مبارزه مقابل بوکسور ازبک راحت تر از چیزی بود که فکرش را می کردم.

قهرمانی آسیا در 18 سالگی چه حسی دارد؟

گرفتن این مدال حس خوبی داشت اما خیلی هم بابت آن خوشحال نیستم، چون این تازه شروع ماجرای من است.هدف من المپیک و موفقیت در بوکس حرفه ای است اما خوشحالم که توانستم پدرو مادرم را خوشحال کنم.

چه چیز بوکس تو را جذب کرد؟

من اصلا از بوکس خوشم نمی آمد ولی از بچگی آسم داشتم و به پیشنهاد دکتر برای تقویت تنفسم مجبور شدم به سراغ این رشته بروم. اوایل نمی توانستم تمرین کنم و با توجه به نفس تنگی خیلی برایم سخت بود اما با تشویق مربی ام بعد از مدتی عاشقش شدم و همه چیز برایم جدی شد، حالا هم 2، 3 سالی است که بیماری ام برطرف شده است.

مثل همه بوکسورها الگوی تو هم محمدعلی کلی است؟

بله. محمدعلی کلی الگوی من است و همیشه فیلم هایش را می بینم. او از همه چیز به خاطر بوکس دست کشید و تمام زندگی اش این رشته بود که خیلی برایم جالب است.

در آینده بیشتر اسمت را خواهیم شنید؟

قطعا سهمیه المپیک لس آنجلس و پشت بندش اولین مدال تاریخ بوکس در المپیک را برای ایران خواهم گرفت. همچنین می خواهم در بوکس حرفه ای به جایگاهی برسم که همه من را بشناسند، خودم را باور دارم و می دانم که چنین روزهایی می رسد.