آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۵
اخبار کشور
۲

خبر ویژه

کانادا: عملیات خارجی ایران تهاجمی تر و گسترده تر شده است

سازمان اطلاعات امنیت کانادا ادعا کرد عملیات خارجی ایران، تهاجمی تر، جسورانه تر و گسترده تر شده است.

این سازمان در گزارش سالانه خود، درباره مداخلات کشورهای خارجی در کانادا در سال 2023 اعلام کرد که در این سال، کشورهای روسیه، چین، هند و ایران بر فعالیت های خود افزودند.

در این گزارش آمده است: «کشورهای خارجی برای مداخله در کانادا در انواع فعالیت های خصمانه مانند تحریک، اجبار، تامین مالی غیرقانونی، فعالیت های مخرب سایبری و دستکاری اطلاعات شرکت می کنند.»

به گفته سازمان اطلاعات امنیت کانادا(CSIS)، «عاملان اصلی دخالت و جاسوسی خارجی هم در کانادا و هم در غرب عبارتند از جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران و هند. در سال 2023، این کشورها و سرویس های اطلاعاتی آنها به انواع مداخلات خصمانه خارجی و فعالیت های جاسوسی برای پیشبرد اهداف و منافع خود ادامه دادند».

این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که مجلس عوام کانادا، روز چهارشنبه ، طرحی غیرالزام آور را تصویب کرد که از دولت می خواهد سپاه پاسداران را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.

بخشی از گزارش سازمان اطلاعات امنیت کانادا، به عملکرد ایران اختصاص یافته و گفته است: «جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که به قدرتی بزرگ در خاورمیانه بدل شود و نفوذ خود را به عراق، سوریه، لبنان و فراتر از آن گسترش دهد. جاه طلبی های منطقه ای جمهوری اسلامی عمدتا از طریق اتحاد با سوریه و استفاده از شبه نظامیان هم سو با حکومت ایران در عراق، لبنان و یمن انجام شده است. تلاش برای ممانعت از جاه طلبی های ایران از سوی ایالات متحده، اسرائیل و سایر کشورهای منطقه، ایران را به دنبال اتحاد غیررسمی با کشورهای همفکر و ضدغربی مانند روسیه سوق داده است.»

این گزارش می افزاید: «ایران از زمان حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر 2023، آشکارا ستیزه جویی علیه اسرائیل را ستایش کرده و به گروه های نیابتی و متحدان خود از جمله حوثی های یمن اجازه داده تا علیه اسرائیل و منافع ایالات متحده حملاتی انجام دهند. عملیات خارجی ایران در کشورهای غربی طی سال های اخیر، به طور فزاینده ای تهاجمی و گسترده شد و منجر به پیشبرد توطئه های مرگبار عوامل نظامی و امنیتی ایران در آمریکا، بریتانیا و چندین کشور اروپایی شده است.»

سازمان اطلاعات امنیت کانادا مدعی شده که «ایران و سرویس های اطلاعاتی آن، علاقه مند به نفوذ و جمع آوری مخفیانه اطلاعات در مورد فعالان ضد رژیم و فراریان تحت تعقیب رژیم هستند».

در این گزارش گفته شده که ایران همچنین منافع اسرائیل و یهودیان را به عنوان بخشی از جنگ در سایه با اسرائیل هدف قرار می دهد.

این سازمان همچنین پیش بینی کرده که فعالیت های مرتبط با تهدیدهای ایران علیه کانادا و متحدانش، احتمالا در سال 2024 ادامه و افزایش هم بیابد.

دیوید ویگناول) رئیس سازمان اطلاعات امنیت کانادا) گفت: «با آنکه قبلا قول داده بودم که دیگر نگویم این سال، سالی بی سابقه برای CSIS بود، از بسیاری جهات، سال 2023 یک سال واقعا استثنایی در تاریخ تقریبا 40 ساله سازمان اطلاعات امنیت کانادا بود. در سال 2023، جهان از امنیت کمتری برخوردار بود. درگیری های جاری در اوکراین، خاورمیانه و جاهای دیگر به ما یادآوری می کند که این خصومت ها انتزاعی نیستند. کشور ما نیز از تهدیدها در امان نیست.»

ونسا لوید، معاون ویگناول نیز گفت: «بازیگران دولت های متخاصم به طور فزاینده ای ستیزه جو شده اند و برای پیشبرد اهداف خود در حوزه های فیزیکی و سایبری جسورتر شده اند. اولین خط دفاعی در برابر عوامل تهدیدکننده خارجی، سد کردن راه های بهره برداری آنان از مسیرهای مهاجرت به کانادا است.»

فضاسازی دولت کانادا علیه ایران در حالی است که سفارت این کشور در طول چند دهه فعالیت در ایران، به عنوان ایستگاه جاسوسی و خرابکاری سازمان سیا و ام آی سیکس انگلیس عمل کرده، و دولت کانادا نیز درسال های اخیر در خدمت سیاست های ضدایرانی آمریکا و انگلیس برای تیلیغات منفی سیاسی، پناه دادن به تروریست ها و مفسدان اقتصادی و تله گذاری برای برخی سلبریتی ها بوده است.

جان کری: خروج از برجام آمریکا را منزوی و ایران را قوی تر کرد

وزیر خارجه دولت اوباما در ششمین سالگرد خروج آمریکا از برجام گفت: اقدام ترامپ، ایران را قوی تر، و آمریکا را منزوی کرد.

به گزارش نشریه هیل، جان کری، تصمیم ترامپ به خروج یکجانبه آمریکا از برجام را فاجعه بار خواند و گفت: این کار، امنیت آمریکایی ها را کاهش داده است. وقتی دونالد ترامپ درخواست های نزدیک ترین متحدان ما را رد کرد و ایالات متحده را از برجام خارج کرد، منطقه خطرناک تری ایجاد کرد، ایران را قدرتمند کرد و به جای منزوی کردن تهران، ایالات متحده را منزوی کرد.»

وی می گوید: حتی جمهوری خواهانی که با برجام مخالف بودند، از کاخ سفید ترامپ درخواست کرده بودند تا برای حفظ اهرم فشار بر ایران در این توافق باقی بماند، اما ترامپ، هرج و مرج را انتخاب کرد. این اقدام، جهان را خطرناک تر و امنیت آمریکایی ها را کمتر کرد.

وزیر خارجه اسبق آمریکا افزود: توافق هسته ای با ایران (برجام) توافق موثری بوده و تصمیم ترامپ برای خروج از آن، باعث تهاجمی تر شدن ایران شده است.

کری گفت: اکنون ترامپ به عنوان نامزد انتخابات بازگشته و همان آهنگ را زمزمه می کند. او تهدید می کند که بار دیگر به تنهائی ادامه خواهد داد. این رویکرد، رهبری جهانی ما را تضعیف و منزوی می کند.«او در خانه به دموکراسی و حقوق اساسی ما حمله می کند. آمریکایی ها خواهان ثبات هستند، نه یک عامل آشوب در کاخ سفید.»

نیشن: عملیات موفق ایران اسرائیل را عمیقا پشیمان می کند

نشریه قدیمی آمریکایی معتقد است ایران، پیروز نبرد و منازعه اخیر با اسرائیل بود.

هفته نامه نیشن که از قدیمی ترین نشریات منتشره در آمریکاست، درباره موازنه جدید قدرت در منطقه و درگیری ایران و اسرائیل نوشت: جزئیات درگیری های اخیر در منطقه نشان می دهد که اسرائیل نه رهبر پیروز یک ائتلاف ضدایرانی، بلکه منزوی و تنها در منطقه است. پس از اینکه اسرائیل، آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن در رهگیری موشک ها و پهپادهای ایرانی شلیک شده به تاسیسات نظامی اسرائیل کمک کردند، رئیس جمهور بایدن به بنیامین نتانیاهو گفت: «به همین پیروزی اکتفا کن.» چندی بعد، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، به شبکه سی ان ان رفت تا مدعی پیروزی شود. او مدعی شد: «این یک موفقیت باورنکردنی بود، اینکه اسرائیلی ها دوستانی در منطقه دارند و آنها دوستانی در سراسر جهان دارند که مایل به کمک به آنها هستند.»

اما با بررسی دقیق تر، تنش های اخیر اسرائیل با ایران، به سختی برای تل آویو یک برد محسوب می شود. جزئیات این تلافی نشان می دهد که اسرائیل، پیروز اتحاد ضد ایران نیست، بلکه بازیگری منحوس و تنها در منطقه ای است که در حال ورود به عصر جدید است.

در اول آوریل، اسرائیل با حمله هوائی به کنسولگری ایران در دمشق، هفت فرمانده و افسر سپاه قدس را هدف قرار داد که نقض آشکار قوانین بین المللی است. ایران در طول سال ها، ضربات متعددی را از سوی اسرائیل دریافت کرده، اما ترجیح داده بود با همان قدرت پاسخ ندهد. این بار تهران محاسبه کرد که در جنگ سایه، زمان به نفع ایران است.

در 13 آوریل، صبر ایران لبریز شد. 12 روز پس از حمله به کنسولگری ایران، ایران اولین حمله موشکی مستقیم خود علیه اسرائیل را انجام داد. به گفته مقامات آمریکایی، حداقل 9 موشک به پدافند هوائی اسرائیل آسیب رساندند و به دو پایگاه هوائی اسرائیل ضربه زدند. به نظر می رسد ایران با موفقیت عمل کرد. زیرا هدف ایران، نه آسیب رساندن بلکه نشان دادن ظرفیت ایران برای انجام این کار از طریق نفوذ به پدافند هوائی اسرائیل بود. ایران می خواست قدرت خود را به نمایش بگذارد.

علاوه بر این، تهران 72 ساعت قبل از طریق کانال های دیپلماتیک هشدار داد و بنابراین به ایالات متحده، اسرائیل و سایر شرکا زمان کافی برای برنامه ریزی با هدف رهگیری پهپادها و موشک ها داده شد. این ایالات متحده و شرکای آن - نه اسرائیل - بودند که موشک ها را رهگیری کردند. با این حال، برخی از موشک ها از پدافند هوائی عبور کردند که هم آسیب پذیری اسرائیل و هم بی فایده بودن تحریم های ترامپ و بایدن را که قرار بود جلوی پیشرفت های نظامی ایران را بگیرد، آشکار کرد. اگر ایران هشداری نداده بود و اسرائیل از کمک های آمریکا بهره نمی برد، احتمالا آسیب به مراتب بیشتر می شد.

اسرائیل چند روز بعد به مقابله پرداخت. با فرونشستن گرد و غبار، همان طور که یک دیپلمات اروپایی به ما گفت، وجهه اسرائیل از حیث آسیب ناپذیری در هم شکست. اسرائیل همچنین آزادی عملی را که برای چند دهه از آن برخوردار بود، از دست داد؛ آزادی عملی که به آن اجازه می داد به کشورهای همسایه بدون مجازات ضربه بزند.

نباید غافل شد که حمله موشکی ایران به نوعی یک اتحاد نظامی جدید بین اسرائیل و کشورهای عربی را آشکار کرد. سعودی ها و اماراتی ها اطلاعاتی را در مورد پرتابه های وارده با اسرائیل به اشتراک گذاشتند و اردنی ها ده ها پرتابه وارد حریم هوائی خودشان را رهگیری کردند.

مهم تر از آن، برخی از کشورهای خلیج فارس که میزبان پایگاه های آمریکایی هستند به این کشور اطلاع دادند که نمی تواند از پایگاه های این کشورها برای عملیات علیه ایران استفاده کند. تهران به این کشورها هشدار داده بود که اگر به آمریکا اجازه دهند از قلمروشان به ایران حمله کند، هدف قرار خواهند گرفت. همان طور که چاس فریمن، دیپلمات کهنه کار آمریکایی اعلام کرد: «به یک معنا، ایران به خنثی سازی نیروهای آمریکایی در خلیج فارس دست یافته است؛ مسئله ای که مدت ها به دنبال آن بود.» در نتیجه حمله به کنسولگری ایران در دمشق باعث مجموعه ای از رویدادها شد که منجر به توازن قوای جدید و کمتر مطلوب بین کشورها شد. در حالی که می توان آن را یک پیروزی برای ایران خواند، اما در پشت این چرخش، تحلیلگران نظامی اسرائیل باید عمیقا از حمله اول آوریل پشیمان باشند.

خلاف گویی های اقتصادی عضو ستاد انتخاباتی روحانی

روزنامه هم میهن از قول یک عضو ستاد انتخاباتی روحانی در سال های 92 و 96 نوشت: اعلام رشد اقتصادی دهه نود در حد نزدیک به صفر، آدرس غلط دادن است!

هم میهن می نویسد: رشد تولید، یکی از اعدادی است که به جز رئیس جمهور و وزیر اقتصاد، دیگر اعضای کابینه دولت سیزدهم هم زیاد به آن اشاره کرده اند. به گفته دولت ابراهیم رئیسی، رشد در دهه 90 منفی بوده است اما دولت سیزدهم توانسته این شاخص را به عدد مثبت برساند. این آمارها در حالی ارائه می شود که کارشناسان نسبت به افزایش شاخص رشد با دلارهای نفتی هشدار داده اند.

مرتضی افقه، در گفت وگو با هم میهن اظهار کرد: «رشد جزو شاخص های اقتصادی بسیار ظریف و دقیقی است که به تحلیل نیاز دارد؛ حتی اگر رخ داده باشد هم باید دقیق بررسی شود. چند نکته در گفته های آقای رئیسی وجود دارد؛ ایشان با توجه به صحبت های برخی از اقتصادخوانده هایی که انگار اقتصاد ناخوانده هستند، به طور مکرر به رشد صفر یا زیر یک در دهه 90 اشاره می کنند. این یکی از اشتباهات و آدرس های غلطی است که سیاست گذاران و اقتصاددانان مخالف دولت پیش، اعلام می کنند. جدا از اینکه دولت روحانی چگونه دولتی بود؛ بحث بر سر این است که شرایط اقتصادی کشور تحت تاثیر تحولات داخلی و بیرونی آن قدر متغیر است که نمی توان آن را این گونه تحلیل کرد.

دو سال اول دهه 90 برای جبران اشتباهاتی بود که در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد صرف شد و رشد منفی 8درصد بود. در سال های میانی دولت هم به دلیل انجام مذاکرات برجام و توافقات برجام به رشد کم سابقه 12درصد رسیدیم. بعد از خروج آمریکا از برجام یعنی سال 1397 به این سو، رشد دوباره منفی شد. پس اینکه دهه 90 را به عنوان دهه سوخته رشد بررسی می کنند، یک آدرس غلط است که نتیجه آن همان گمراهی سیاست گذار در تصمیم گیری است. این رشد اقتصادی که مرتب ادعا می شود رخ داده، بعد از تلاطم اولیه ناشی از خروج آمریکا از برجام بود. به خصوص که در سال 1398 تقریبا، صادرات نفت به صفر رسیده بود و تا دولت به خود بیاید و از طریق روش های دیگر صادرات را افزایش دهد هم ویروس کرونا همه گیر شد و تولید کاهش یافت. اما از سال 1399 رشد تولید آغاز شد. وقتی این روند رشد شروع شود قاعدتا ادامه هم می یابد. متاسفانه این دولت، ناکارآمدی هایش موجب شده آمارهایی اعلام کند که خلاف واقع باشد اما همه موضوع را نمی گوید که ناکارآمدی را در برابر طرفدارانش که ناامید شده اند از ناکامی ها و خلف وعده ها مقداری توجیه کند.

بنابراین بخشی از این رشد ناشی از فروش نفت است که به رغم تحریم ها و احتمالا چراغ سبز آمریکا رخ داده است. این طور که شایعات می گوید یک توافق نانوشته میان طرفین رخ داده که ایران غنی سازی را کمی کنترل کند و آنها هم از صادرات ایران چشم پوشی کنند. به هر حال، این طور که به نظر می رسید بخشی از این افزایش رشد اقتصادی، مربوط به صادرات نفت بوده است».

این اظهارات سیاسی کارانه، متعلق به کسی است که عضو ستاد تبلیغاتی مدعیان اصلاحات در انتخابات سال 1392 و 1396 بوده است. اولا این که معدل هشت سال عملکرد دولت روحانی شش دهم درصد (نزدیک به صفر) بوده جای هیچ انکاری ندارد. این هم که دولتمردان روحانی در سال های پایانی به خاطر برجام زدگی و افتادن در تله آمریکا و زیاده خواهی برجامی ترامپ اذعان کردند نمی توانند حتی یک قطره نفت هم بفروشند، قابل انکار نیست. و واقعیت بعدی این است که طرف آمریکایی پس از تغییر ریل سیاست خارجی ایران، مقهور شد و نتوانست با وجود دو برابر کردن تحریم ها، جلوی افزایش صادرات نفتی ایران از 300هزار بشکه به یک ونیم میلیون بشکه را بگیرد. این در حالی بود که دولت روحانی ادعا می کرد تا مشکل برجام و FATF حل نشود، قادر به علاج مشکلات از جمله درآمدهای اقتصادی و مثبت کردن روند منفی شده رشد اقتصادی رنیست.

آقای افقه کارشناس بی طرفی نیست، بلکه قبلا در دو سال 92 و سال 96، خود را خرج ستاد تبلیغاتی و انتخاباتی آقای روحانی کرده است. او از امضاکنندگان نامه های 163 نفره و 50 نفری در حمایت از روحانی بود و بنابراین، شریک فجایع اقتصادی بی سابقه ای است که در دولت 8ساله روحانی از جمله ثبت رکوردهای 700 تا 1000درصدی تورم در برخی اقلام رقم خورد.