آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
اجتماعی
۱۴

«ایران» در گفت و گو با معاون وزیر آموزش و پرورش بررسی می کند

100 ساعت مشق زندگی

گفتگو: غزل رضایی

آموزش و پرورش سال گذشته از طرح جدیدی به نام «روز بدون کیف و کتاب» در مدارس رونمایی کرد. طبق این طرح، بنا بود که هر دو هفته یک بار، روزی از مدرسه به عنوان کارهای گروهی و آموزش خارج از کیف و کتاب برنامه ریزی شود و دانش آموز و معلم به انتقال تجربه و آموزش مهارت های زندگی بپردازند. گرچه در ابتدا استقبال خوبی از این طرح شد اما این طرح با همان سروصدایی که مطرح شده بود، کنار گذاشته شد. در همین راستا حمید طریفی حسینی معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با روزنامه ایران با اشاره به اینکه چرا از ادامه این طرح استقبال نشد، می گوید: در سند برنامه درسی ملی، صد ساعت برای این موضوع در نظر گرفته شده است که به عنوان ساعت آزاد در اختیار مدارس قرار دارد. از این رو مدرسه می تواند در کنار کتاب های درسی، از این ساعات آزاد نیز استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه کنار گذاشتن کتاب در مدارس مورد تایید نیست، می گوید: از نظر من روز بدون کیف و کتاب مورد تایید نیست، زیرا نمی توان بدون کتاب، کلاس درس را گذراند و نمی توان گفت دانش آموز یک روز بدون کتاب بماند.

معاون وزیر آموزش و پرورش مهارت را در راس آموزش دانسته و بیان می کند: ما تاکیدمان بر این است که روش های تدریس به سمت و سوی روش های مهارتی برود و محتوای آموزشی به شکلی باشد که نفس مهارت مورد توجه قرار بگیرد. در این راستا یعنی مهارت محور کردن آموزش و آموزش مهارت های زندگی، توجه به خلاقیت ها و استعدادهای دانش آموزان در نظر گرفته شده و زمان بندی آن در اختیار مدرسه است تا مدرسه بتواند خلاقیت های فناورانه و خلاقانه خودش را داشته باشد.

طریفی حسینی با بیان اینکه فعالیت های مدرسه باید بر اساس چهارچوب باشد، بیان می کند: ما طرح روز بدون کیف و کتاب را در قالب همان صد ساعتی که به آن اشاره کردم، سازماندهی می کنیم، زیرا برنامه درسی ملی این اجازه را می دهد و باید چهارچوبی را برای مدارس در نظر بگیریم تا فعالیت ها و برنامه های شان را بر اساس خلاقیت خودشان انجام دهند. البته درحال حاضر نیز این برنامه صد ساعته در برخی از استان ها اجرا می شود.

وی در پاسخ به این سوال که تعدادی از مدارس حجم زیادی از تکالیف را به دانش آموزان تحمیل می کنند و درعین حال تعدادی از مدارس تکلیف و مشق شب را در همان کلاس درس انجام می دهند تا دانش آموز تکلیفی در خانه نداشته باشد و اینکه بالاخره تکلیف مشق شب چیست، می گوید: تاکید ما بر این است که تکالیف، مهارت محور باشند و تا حد امکان دانش آموز هر نوع تکلیفی که دارد در مدرسه انجام دهد و اگر تکلیفی هم داده می شود با رویکرد مهارتی و تجربه واقعی دانش آموز در زندگی اش باشد.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با مورد نقد قرار دادن سبک رونویسی از تکلیف شب توضیح می دهد: ما به هیچ وجه تکلیفی را که رویکرد آن فقط رونویسی صرف باشد، تجویز نمی کنم، در کنارش اما این اختیار را به معلم مربوطه می دهیم که نوع و حجم تکالیف و مشق شب را متناسب با سطح توانایی و عملکرد دانش آموز، نوع نیازهایی که دارد و استعداد و ظرفیت او مشخص کند و از تکرارنویسی بپرهیزد.