آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۵
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

بازیگر سینما: با حذف دلال ها شاهد جهش تولیدات هنری خواهیم بود

بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: برای جهش تولید در حوزه فرهنگ و هنر در گام اول باید دلال ها و واسطه ها حذف شوند تا فضا برای مشارکت و حضور مردم باز شود.

ابوالفضل همراه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: اینکه برای هر سال از طرف رهبر معظم انقلاب موضوعی به عنوان شعار سال انتخاب می شود که تاکید و اهمیت آن موضوع را برای تمامی دستگاه های اجرائی و مردم بازگو می کند.

این بازیگر افزود: جامعه شعار سال را جدی می گیرد و عمل می کند، مسئولان و مدیران هم باید تلاش بیشتر برای تحقق این شعارها داشته باشند، موانع را بردارند و امور را تسهیل کنند، اصلا نوک پیکان به سمت خود مسئولان است باید اهتمام و توجه جدی به این مسئله داشته باشند و بعد بتوانند سازوکارها و زیرساخت ها را آماده کنند تا مردم بتوانند مشارکت داشته باشند.

وی گفت: تحقق شعار سال در وهله نخست، مستلزم بسترسازی از طرف مسئولان است، به صورت جدی در همه حوزه ها از فرهنگ و اقتصاد تا ورزش و هنر و صنعت در دستور کار قرار گیرد؛ وقتی بحث مشارکت مردم در جهش تولید عنوان می شود قطعا باید زیرساخت ها آماده شود.

همراه شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» را شعاری راهبردی و اثربخش در همه بخش ها و حوزه ها دانست و تاکید کرد: اگر می خواهیم جهش تولید اتفاق بیفتد در هر حوزه ای فرقی نمی کند فرهنگ و هنر یا اقتصاد و صنعت باید دلال ها حذف شوند تا فضا برای حضور و مشارکت مردم باز شود، از طرفی نظارت ها باید بیشتر شود؛ زمانی می توانیم در حوزه جهش تولید گام های اساسی و جدی برداریم که نظارت جدی داشته باشیم.

«منصور ایمانی» هنرمند پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس درگذشت

نویسنده پیشکسوت و مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های گیلان و کردستان، از دنیا رفت.

«منصور ایمانی» که در حوزه هایی چون شعر ، موسیقی و ادبیات صاحب هنر بود، طی دو دهه اخیر با روزنامه کیهان نیز همکاری می کرد و مقالاتی از وی در این روزنامه منتشر شد. «قافله شوق» عنوان مجموعه خاطرات مرحوم ایمانی از سفرهای راهیان نور بود که سال های 97 و 98 در صفحه فرهنگ مقاومت کیهان منتشر می شد. «آئینه فصل» نیز ستون ثابت یادداشت های منصور ایمانی در کیهان در دهه 80 بود. وی همچنین بنیانگذار جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در سال های مدیریت بر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان بود. کتاب هایی چون «نسل آتش»، «دیدار»، «اسیر»، «چوپان بی رمه» و «ساروق» به قلم این نویسنده منتشر شده است. وی همچنین در دهه های 60 و 70 به تولید ترانه ها و سرودهای انقلابی در صداوسیمای تبریز مشغول بود.

منصور ایمانی که از سال گذشته با بیماری دست و پنجه نرم می کرد، سرانجام روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 1403 دارفانی را وداع گفت. پیکر این هنرمند فقید، روز پنجشنبه 19 اردیبهشت در آرامگاه تازه آباد رشت به خاک سپرده شد.

چاپ صدها عنوان کتاب از شهدای ایرانی در لبنان

مسئول غرفه انتشارات امجاد لبنان گفت: لبنان مرکز چاپ و نشر خاورمیانه است. کتاب های چاپ شده از لبنان به کشورهای دیگر منطقه صادر می شود.

السید عبدالله مرتضی مسئول غرفه انتشارات امجاد لبنان در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در گفت گو با مهر گفت: انتشارات امجاد لبنان و المرکز الاسلامی للدراسات برای بیست و هفتمین سال در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در بخش بین الملل حضور دارد.

وی افزود: المرکز الاسلامی للدراسات مرکز نشر کتب السید جعفر مرتضی العاملی از نویسندگان معروف تاریخ اسلام است. کتاب های فقهی، کلام و حدیث هم نیز در غرفه وجود دارد.

السید عبدالله مرتضی در ادامه سخنان خود گفت: 7-8ماهی است که سوریه در حال جنگ است. همان طور که در فلسطین جنگ است در جنوب لبنان نیز جنگ است، به همین دلیل فرصت نشده در سال میلادی جدید کتاب جدیدی منتشر کنیم، فرصتی برای چاپ نداشتیم.

وی گفت: 600 تا 700 عنوان از زندگینامه و خاطرات شهدای ایرانی از جمله شهید ابراهیم هادی، محمدابراهیم همت و یوسف کلاهدوز توسط جمیع المعارف الاسلامیه و دارالولاء ترجمه، منتشر و روانه بازار نشر شده است.

السید عبدالله مرتضی افزود: لبنان مرکز چاپ و نشر خاورمیانه است. کتاب های چاپ شده از لبنان به کشورهای دیگر منطقه صادر می شود. حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب لبنان تاثیر گذار است.

سند معماری و شهرسازی نهائی شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدوین سند فناوری های کوانتومی خبر داد و در عین حال گفت که سند معماری و شهرسازی به زودی از سوی رئیس جمهوری ابلاغ می شود.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: آخرین مسئله ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر تصویب قرار دارد و مربوط به ساحت علم و فناوری است، سند فناوری های کوانتومی است.

وی افزود: این سند تدوین شده و در ستاد علم و فناوری بخش قابل توجهی از آن به تصویب رسیده و در این ستاد که نهائی شود آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی می بریم و توسط رئیس جمهوری ابلاغ خواهد شد.

خسروپناه در عین حال گفت: سند دیگری که در شورای معین تصویب شده و طبیعتا مهلت دو هفته ای آن باید طی شود و اعضا اگر نکته ای نداشته باشند، رئیس جمهوری آن را ابلاغ خواهد کرد، سند معماری و شهرسازی است.

وی اظهار داشت: زحمت اولیه آن را هم شورای هنر انجام داده که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. خسروپناه خاطرنشان کرد: با پیگیری های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این سند نهائی شده و در آینده نزدیکی ابلاغ می شود.

وی در عین حال گفت: اسناد دیگری هم در دست است؛ به عنوان نمونه، سند صنایع دستی که در ستاد فرهنگی - اجتماعی بخش هایی از آن به تصویب رسیده و در صورتی که نهائی شد، آن را به صحن شورای عالی می بریم و پس از تصویب نهائی، رئیس جمهوری آن را ابلاغ خواهد کرد.

در تازه ترین جلسه کارگروه کاغذ و نشر چه گذشت؟

تشکل های نشر در جلسه کارگروه کاغذ و نشر دغدغه های خود را در حوزه های مختلف صنعت نشر بیان کردند.

جلسه کارگروه کاغذ و نشر با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی روز پنجشنبه 20 اردیبهشت در محل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این جلسه یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس این دوره نمایشگاه کتاب، با اعلام مصوبات سال گذشته گفت: یکی از پیشنهادهای سال گذشته، بحث معرفی کتاب های خوب حوزه کودک در کتاب های درسی بود که این کار انجام گرفت، موضوع بعدی تسهیلات به ناشران و کتابفروشان در زمینه برق و گاز بود که با تعرفه فرهنگی اینها حساب شوند، مقدمات این کار فراهم شده است و با وزارت نیرو هماهنگ کردیم اما باز هم به کمک شما برای پیشبرد کار نیاز داریم.

وی افتتاح کتابفروشی در استان ها با توجه به مصوبه چند ماه قبل معاون اول را پیگیری دیگر این معاونت دانست و افزود: تا به الان در در هفت استان، این موضوع هماهنگ شده و در استان های دیگر در حال انجام است، برآورد ما این است که کل پروژه، امسال به اتمام برسد.

در ادامه، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: شبکه کتابخانه های عمومی دسترسی به کتاب را در راستای عدالت فرهنگی، فراهم می کنند. 315 پروژه نیمه تمام در کشور داریم و پیش بینی ما این است که تا پایان دولت 120 پروژه به اتمام برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه، هیچ دولتی به اندازه این دولت اهتمام به کتابخانه های عمومی نداشته است، هم توجه مسئولین دولت و هم توجه به اتمام پروژه ها همیشه مورد اهتمام بوده است.

رمضانی موضوع مورد توجه بعدی در حوزه کتابخانه ها را کتابخانه های سیار دانست و گفت: یک بار از محل مسئولیت اجتماعی این موضوع پیگیری شد و 5 خودرو زامیاد هم آماده تحویل بود اما هنوز به دست ما نرسیده است، کتابخانه های سیار به شدت در دسترسی مردم به کتابخانه ها مهم هستند و مطالبه اول آنها است. وی گفت: 6 پروژه کتابخانه مرکزی داریم که حتما در این دولت به اتمام می رسد و با اتمام اینها 19 کتابخانه مرکزی در استان ها خواهیم داشت.