آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۵
اقتصادی
۴

ادعاهای عجیب برخی طلافروشان برای فرار از ثبت معاملات!

درحالی طبق قانون، اعلام سرمایه در سامانه جامع تجارت تنها مختص فعالان صنف طلاست که عده ای از فعالان این بخش در برخی اطلاعیه ها به دروغ آورده اند که ثبت سرمایه شامل مردم هم می شود!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از رفع برخی ابهامات، دغدغه ها و بهانه ها درباره ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت همچون کافی بودن ثبت معاملات در یکی از سامانه های مودیان یا تجارت، معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه، معافیت تا 150 گرم برای هرگونه فروش طلا؛ دروغ های دیگری از صنف طلا به مردم در حال نشر است. صنفی که 70 درصد فعالان آن از عضویت در سامانه جامع تجارت سر باز زده اند و برخی از آنان در هیچ سامانه ای ثبت نشده اند!

ضرورت شناسایی سرتیم های دروغ پرداز

با این حال مخالفت برخی با شفافیت در صنف طلا، باعث شد در اطلاعیه هایی که به نام برخی صنوف طلا در فضای مجازی منتشر شده، ادعا کرده اند:«طبق قانون باید کد ملی خریداران طلا را در سامانه تجارت ثبت کنیم!» این درحالی است که در زمان اعتراض قبلی این صنف در دی ماه پارسال هم اعلام شد که الزامی برای دریافت کد ملی مردم هنگام خرید و فروش طلا وجود ندارد.

با این حال طلا فروشان به مردم می گویند که باتوجه به عدم اعتماد نسبت به هک شدن سامانه و افشای اسرار طلافروشان و خریداران محترم و به وجود آمدن پتانسیل سرقت های متعدد از منازل و همچنین دریافت مالیات 25 درصد از عایدی سرمایه مردم که به علت تورم به وجود می آید؛ نسبت به اجرای قانون اعتراض دارند!

سازمان امور مالیاتی پیش از این، هرگونه افزایش در نرخ مالیات طلا را تکذیب و اعلام کرده بود: «اخذ مالیات 25 درصدی از طلا شایعه ای است که برخی برای فرار از پیوستن به این سامانه ها ساخته اند و هیچ مالیات جدیدی در حوزه طلا وضع نشده است. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی همچنین اصل کالای طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف بوده و فقط 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت، حق العمل و سود این کالا دریافت می شود.»

ایجاد ترس و نگرانی بین مردم عادی درحالی از سوی برخی افراد معلوم الحال در این صنف ادامه دارد که هدف اصلی قانون مذکور شفافیت بین صنف طلاست و اساسا ارتباطی با مردم و سرمایه طلای آنها ندارد.

همان طور که بارها از سوی دستگاه های اجرائی هم اعلام شده، هدف از الزام به ثبت سرمایه در سامانه تجارت شفافیت معاملات و جلوگیری از قاچاق بوده است. دستگاه های نظارتی و قضائی با رصد لیدرهای مخالف شفافیت در صنف طلا، می توانند سرنخ قاچاق، دور زدن رفع تعهد ارزی با واردات و صادرات صوری طلا و دیگر تخلفات و تقلبات را شناسایی کنند.

امتیاز دریافت صورتحساب الکترونیکی طلا

مهدی موحدی؛ سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره معافیت های قانون مالیات بر عایدی سرمایه، تصریح کرد: در مورد طلا و ارز، مشروط بر اینکه فروش طلا و ارز از طریق صورتحساب الکترونیک به صرافی های مجاز یا طلا فروشی های دارای پایانه فروشگاهی و ثبت صورتحساب های الکترونیک انجام شود اساسا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود. اگر طلافروشان نخواهند این صورتحساب را بدهند خود آنها هم مشمول جریمه سنگینی خواهند بود.

دور زدن قانون

با این حال مشاهدات میدانی نشان می دهد در ماه های اخیر، تعداد زیادی از مغازه داران صنف طلا، برای ممانعت از شفاف سازی حساب مالی شان، هنگام فروش طلا از مشتریان می خواهند که به جای کشیدن کارت، هزینه طلا را به صورت اینترنتی کارت به کارت کنند. این در حالی است که طلا فروشان از مردم رقم مالیات را دریافت می کنند اما در حال فرار مالیاتی هستند.

تغییر مسیر قیمتی سکه و طلا

بازار طلا در هفته ای که گذشت نوسانات افزایشی و کاهشی بسیاری داشت. طلای جهانی با 59 دلار افزایش به 2362 دلار رسید.

نادر بذرافشان؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: در بازار داخل نیز طی هفته ای که گذشت، به صورت مقطعی قیمت سکه و طلا بالا و پایین می شد و نوسانات مقطعی کاهشی و افزایشی داشتیم اما در مجموع سکه و طلا از مسیری کاهشی که طی چند هفته اخیر، پیش گرفته بود، دور زد و در مسیر صعودی قدم گذاشت.

وی در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در بازار این هفته و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با 650 هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز پنج شنبه به 41 میلیون و 500 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار نیز با 85 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته، در آخرین معاملات روز پنج شنبه، سه میلیون و 436 هزار تومان به ازای هر گرم، مبنای معاملات طلا قرار گرفت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با استقبال از بخشنامه جدید وزارت صمت، افزود: از همکاران خود در بازار خواسته ایم که از شنبه(امروز)، واحدهای خود را بازگشایی کرده و فعالیت اقتصادی خود را از سر بگیرند.