آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۵
اقتصادی
۴

خبر

در سال 1402 به دست آمد: ثبت کمترین نرخ بیکاری پس از پیروزی انقلاب

دولت سیزدهم در کاهش نرخ بیکاری توانسته رکوردهای خوبی برجای بگذارد به طوری که بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال 1402 به کمترین رقم پس از انقلاب رسید.

به گزارش ایرنا، تابستان 1400 و زمانی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد نرخ بیکاری بهار 1400 معادل 8/8 درصد اعلام شد. در پاییز و پس از حدود پنج ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، نرخ بیکاری به هشت و 9 دهم درصد رسید. رکوردشکنی کاهشی شدن نرخ بیکاری در دولت پس از این نقطه آغاز شد و این شاخص در پاییز 1401 و بهار 1402 به هشت و دو دهم درصد رسید. در تابستان 1402 نرخ بیکاری هفت و 9 دهم درصد را شاهد بودیم که در پاییز این سال این نرخ باز هم به میزان سه صدم درصد کاهش یافت.

بنا بر اعلام مرکز آمار در پاییز 1402، برای سومین بار متوالی نرخ بیکاری کاهشی شد و به هفت و شش دهم درصد رسید؛ در روزهای پایانی سال 1402 مرکز آمار ایران نرخ بیکاری زمستان را هشت و شش دهم درصد اعلام کرد که نسبت به زمستان 1401 با کاهش 1/1 درصدی مواجه شده است.

احیای واحدهای راکد و نیمه فعال، برگزاری جلسات شورای اشتغال با حضور رئیس جمهور و توسعه سامانه رصد شغل از جمله اقدامات دولت برای کاهش بیکاری در کشور است. همچنین دولت برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل در سال برنامه ریزی کرده بوده که در دو سال گذشته این مهم محقق شده است.

در سالی که گذشت یکی از شاخص هایی که بهبود خوبی را تجربه کرد مربوط به نرخ بیکاری فارغ التحصیلان است که پیام می دهد چه تعداد از جمعیت شاغلان و بیکاران فارغ التحصیل هستند و تحلیل های آن برای کیفی بودن بازار کار بسیار مهم است که در سه فصل ابتدائی سال 1402 کاهشی بوده است.

این نشان از کیفیت شغل های ایجاد شده در بازار دارد. آخرین آمار حکایت از کاهش نرخ بیکاری یک و دو دهم درصد از جمعیت 15ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی دارد. نرخ بیکاری این افراد در زمستان 1402 به 11 و شش دهم درصد رسید که این عدد نسبت به پاییز 1402 با افزایش دو دهم درصدی مواجه شده است.

در نهایت نیز آخرین آمار مرکز آمار ایران نشان می داد که در سال 1402 نرخ بیکاری هشت و یک دهم درصد بود و این نرخ کمترین نرخ بیکاری سالانه، پس از پیروزی انقلاب است. ضمن اینکه خالص شغل ایجادی دولت در سال گذشته 775 هزار نفر بود. به این واسطه نرخ مشارکت اقتصادی چهار دهم درصد افزایش داشت و یک و دو دهم درصد کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان را شاهد بودیم. هشت دهم درصد نرخ اشتغال ناقص و یک و هشت دهم درصد نرخ بیکاری جوانان کاهشی شد.

با طرح های مسکنی رخ داده است: بازگشت امید خانه دار شدن در دولت رئیسی

مقایسه عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مسکن با دولت های گذشته، نشان دهنده افت شدید در ساخت و سازها (تولید مسکن) در دولت های یازدهم و دوازدهم است.

به گزارش ایرنا، به علت نگاه نادرستی که در دولت روحانی و وزارت «عباس آخوندی» به بخش مسکن وجود داشت تولید مسکن به شدت کاهش یافت و اثرات آن همچنان در زندگی مردم به ویژه مستاجران محسوس است.

کم کاری دولت روحانی و در راس آنان عباس آخوندی به عنوان وزیر وقت راه و شهرسازی که اعتقادی به تولید مسکن نداشت را می توان به مطالبی که در روز خداحافظی اش از وزارتخانه خلاصه کرد که گفت «افتخارم این است که حتی یک مسکن مهر افتتاح نکردم». این در حالی است که سرمایه های اندک مردمی در مسکن مهر به جریان افتاده بود و مردم چشم انتظار بودند.

وقفه هشت تا 9 ساله در تولید مسکن سبب شد کشور با یک عقب ماندگی در تولید و انباشت تقاضای مسکن مواجه شود. بر همین اساس یکی از اصلی ترین شعارهای دولت سیزدهم در ابتدای روی کار آمدن، وعده ساخت چهار میلیون مسکن بود؛ مسکنی که به دلیل اهمال و بی توجهی دولت قبل نسبت به تولید، با تورمی بیشتر از تورم عمومی روبه رو شده و رشد 700 درصدی (هشت برابری) قیمت مسکن در دولت قبل را رقم زد.

به تازگی، آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهور کشورمان در گفت وگوی تلویزیونی به کاهش تولید مسکن در دولت گذشته و انباشت تقاضا اشاره کرد. اظهار داشت: «تا پیش از این دولت، میانگین سالی 250 تا 400 هزار واحد مسکن ساخته شده است. بر این اساس کمبود در تولید مسکن کاملا احساس می شد. امروز در کشور شاهد اجرای فرآیند تولید دو میلیون و 400 هزار مسکن هستیم. ساخت مسکن روستایی فعال است و بیش از 260 هزار مسکن روستایی تحویل شده است. در حوزه مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز تاکنون 100 هزار مسکن تحویل شده است.»

جهش تولید مسکن در دولت سیزدهم

آمارهای بانک مرکزی بیانگر کاهش شدید تولید مسکن در دولت های یازدهم و دوازدهم گذشته است به طوری که از سال 93 تا 99 در مجموع 943 هزار و 562 دستگاه ساختمان توسط بخش خصوصی در مناطق شهری تکمیل شده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این دولت که بار سنگینی از عدم درایت دولت قبل در حوزه تولید را از سر خدمت به مردم، به دوش کشید اتمام پروژه مسکن مهر و در کنار آن ساخت و عرضه مسکن را در قالب نهضت ملی به عنوان مهم ترین اولویت خود قرار داد و نهضت ملی مسکن به ویژه واگذاری زمین در قالب این نهضت که در دولت مردمی کلید خورد و امید خانه دار شدن به مردم بازگشت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از دو میلیون و 568 هزار واحد عبور کرده، افزود: «با احتساب زمین های روستایی، شهری و شهرهای جدید 100 هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.»

افزایش مبالغ وام و تسهیلات ساخت مسکن روستایی از 100 میلیون تومان در ابتدای دولت به 350 میلیون تومان و افزایش تعداد وام گیرندگان به 350 هزار نفر، گام بزرگی بود که از سوی دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم در مناطق روستایی برداشته شد.

گفتنی است، با اعطای زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت در شهرها، سرعت و امید خانه دار شدن مردم افزایش می یابد و بزرگ ترین دغدغه معیشتی مستاجران، فرزندآوری و افراد ازدواج نکرده، رفع می شود.