آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
ایران اقتصادی
۷
دستاورد

اعلام جزئیات طرح فجرانه کالابرگ اعتباری پس از 3 ماه اجرا

7 دهک اول، 150 میلیون بسته غذایی خرید کردند

دولت سیزدهم برای اجرای سه مرحله طرح فجرانه 28 همت یارانه اختصاص داد و سه برابر این میزان نیز توسط مردم برای خرید در طرح فجرانه هزینه شد.هزینه کرد 112 همتی دولت و مردم در طرح فجرانه، عبور از ناترازی صندوق های بازنشستگی تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بورسی شدن 47 شرکت تابعه این وزارتخانه از دستاوردهای دولت سیزدهم در طول فعالیت آن بوده است.

جزئیات طرح فجرانه

روز گذشته در حالی سومین مرحله از طرح فجرانه به پایان رسید که بنا به گفته معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بزرگترین خرید از سوی مردم در چند دهه گذشته بود، به طوری که در این سه ماه منتهی به 21 اردیبهشت امسال، 7 دهک اول درآمدی 150 میلیون بسته غذایی خریداری کردند و دولت نیز 28 همت به این طرح اختصاص داد.

طرح فجرانه که از دل طرح کالابرگ الکترونیک بیرون آمده بود، در روز جمعه به پایان رسید و احتمال اینکه این طرح ادامه دار باشد، بسیار زیاد است.علیرضا عسگریان در حاشیه برگزاری نمایشگاه اکسپو در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به میان خبرنگاران آمد و از آخرین دستاوردهای این طرح توضیحاتی ارائه کرد. طبق گفته عسگریان، دولت سیزدهم برای اجرای سه مرحله طرح فجرانه که از 17 بهمن آغاز شد و روز گذشته به پایان رسید، 28 همت یارانه اختصاص داد. وی که برای بازدید از شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در نمایشگاه دائمی تهران حضور یافته بود، اظهار داشت: سه برابر 28 همت نیز توسط مردم برای خرید در طرح فجرانه هزینه شد. معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در این طرح، مردم یک میلیون و 500 هزار تن خرید کردند، گفت: این طرح بزرگ ترین خرید مردم از 11 قلم کالای اساسی در فروشگاه ها بوده است که با حمایت دولت سیزدهم رقم خورد.وی ادامه داد: 150 میلیون بسته غذایی از طریق این طرح توزیع و 100 میلیون صورتحساب خرید صادر شد.

استقبال 75 درصدی از طرح فجرانه

عسگریان بیان داشت: میزان استقبال از این طرح کالابرگ 75 درصد و استقبال دهک های اول تا سوم 90 درصد بوده که در طول اجرای طرح کالابرگ بی سابقه بوده است.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم 340 هزار میلیارد تومان در سال یارانه و کالابرگ پرداخت می کند که رقم قابل توجهی در حمایت از معیشت مردم است.

پرداخت 230 همت از بدهی دولت های قبل

بنا به گفته معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق تامین اجتماعی و دیگر صندوق های بازنشستگی تابعه این وزارتخانه، از ناترازی منابع عبور کرده اند.

عسگریان برای اثبات گفته خود، اعلام کرد که در حال حاضر ضریب پشتیبانی صندوق تامین اجتماعی، یک به چهار است، یعنی اینکه به ازای هر بازنشسته 4 نفر شاغل به تامین اجتماعی اضافه می شوند. وی ابراز داشت: صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی 500 هزار میلیارد تومان از دولت های قبل طلب دارد که دولت سیزدهم در 2 سال فعالیت خود 230 هزار میلیارد تومان را پرداخت کرده است. عسگریان ادامه داد: اکنون شاهد رشد و بهبود وضعیت تولید در شرکت های تابعه وزارت کار و صندوق تامین اجتماعی هستیم.

بورسی شدن 47 شرکت وزارت کار

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 103 شرکت در حوزه های مختلف زیرنظر این وزارتخانه هستند، گفت: از این تعداد 47 شرکت بورسی نیستند که قرار است با برنامه ریزی های صورت گرفته وارد بازار سرمایه شوند. وی گفت: ورود شرکت ها به بازار سرمایه باعث شفافیت در صورت های مالی و عرضه کالاها می شود. به گفته عسگریان، از مجموع کل شرکت های تابعه وزارت کار، 61 شرکت پتروشیمی هستند.

تشکیل میز تخصصی نفت و گاز

وی با اشاره به اینکه میز تخصصی نفت و گاز در وزارت رفاه تشکیل شده است، گفت: به خاطر اهمیت شرکت های پتروشیمی این میز از نیمه دوم سال 1401 در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است تا در جهت تکمیل زنجیره ارزش، سودآوری و ارزآوری شرکت های تابعه این وزارتخانه با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان برنامه ریزی و سیاست گذاری کند. معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: شرکت های تابعه وزارت کار شامل پتروشیمی، سلولزی، لاستیک و سایر تولیدات سهم قابل توجهی در بازار دارند و امسال نیز در جهت رشد تولیدات برنامه ریزی کرده اند. وی خاطرنشان کرد: در حوزه متانول 10 درصد، اوره 12 درصد، اتیلن 20 درصد، تایر و نخ تایر 20 تا 44 درصد، روان کارها شامل روغن های پایه و ضدیخ 30 درصد و قیر 31 درصد سهم کل بازار توسط شرکت های تابعه این وزارتخانه تامین می شود. همچنین میزان حجم فرآورده های پتروشیمی در شرکت های زیرنظر صندوق تامین اجتماعی 3.4 میلیون تن بوده است که با رشد 24 درصد به 4.3 میلیون تن در سال جدید دست خواهیم یافت ضمن اینکه برنامه ما برای شرکت شستا از سه میلیون و 660 هزار تن رسیدن به رشد 72 درصدی با 6 میلیون و 300 هزار تن است. عسگریان بر سرمایه گذاری های سنگین در حوزه های مختلف بویژه پتروشیمی تاکید کرد و گفت: برای صندوق تامین اجتماعی در سال گذشته برای برنامه پنج ساله 2 میلیارد دلار و برای شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در شرایط تحریمی صورت گرفته است. وی اضافه کرد: نوع سرمایه گذاری ها در حوزه های مختلف متنوع است، امیدواریم با غلبه بر تحریم ها بتوانیم به بهبود اقتصادی شرکت ها کمک کنیم.

برش

ایجاد 5 نیروگاه «خود تامین» صنایع

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ایجاد پنج نیروگاه خودتامین در صنایع گفت: شرکت های تابعه وزارت کار برای تامین برق و گاز مورد نیاز در فصول مختلف سال اقدام به ایجاد نیروگاه های خود تامین برق و مخازن ذخیره سازی گاز کرده اند که این امر باعث شده تا نه تنها نیاز خود را تامین کنند بلکه برق مازاد را به شبکه برق سراسری تزریق کنند.عسگریان بیان داشت: هماهنگی های خوبی بین صنایع و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین برق و ایجاد نیروگاه ها صورت گرفته است.