آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
ایران اقتصادی
۹
خبر

تمدید قرارداد گازی ایران و عراق به مدت 5 سال

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: برای ذخیره سازی روزمینی، تا 5 سال گاز نیم بها به صنایع متقاضی تخصیص می یابد و در 19 نقطه تا امروز بحث ایجاد مخازن ذخیره سازی روزمینی گاز در نظر گرفته شده است.مجید چگنی، درحاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت ایران در نشستی خبری اظهار داشت: در سال 1402 با افزایش ظرفیت پالایش گاز داشتیم و با به سرویس آمدن پالایشگاه فاز 13، ظرفیت پالایش گاز کشور از یک میلیارد و 31 میلیون مترمکعب به یک میلیارد و 93 میلیون مترمکعب رسید.

وی افزود: گاز تحویلی به شرکت ملی گاز در سال 1400 به میزان 789 میلیون مترمکعب بود که این رقم در سال 1402 به 814 میلیون مترمکعب رسید.

به گزارش چابک آنلاین، معاون وزیر نفت با بیان اینکه بیش از 6400 روستا در این دولت گازرسانی شد، گفت: صادرات گاز در سال گذشته نسبت به سال 1401 کاهش داشت که دلیل آن هم این بود که ترکیه به خاطر مشکلاتی که داشت سه ماه از ما گاز دریافت نکرد و در مجموع 16.5 میلیارد مترمکعب صادرات گاز در سال گذشته داشتیم.

وی افزود: به خاطر محدودیت های اسکله های پارس جنوبی، بخشی از گازمایع تولیدی ما به شبکه سراسری تزریق می شود که با توسعه اسکله ها، 50درصد در میزان تزریق گازمایع به شبکه کاهش یافته و امسال هم با بهره برداری از اسکله جدید، باز هم موانع صادرات گاز مایع ما کمتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: صدور مجوز برای احداث واحدهای مینی ال ان جی برای یکی از فولادی ها انجام شد تا واحدی با ظرفیت 100 تن در روز احداث شود.