آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

گزارش کیهان از اوضاع و احوال این روزهای آمریکا

بایدن و ترامپ هر دو درگیر پرونده های فساد اخلاقی

سرویس خارجی: در حالی که کمتر از 6 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی نمانده است، انتشار گزارش هایی درباره پرونده های فساد اخلاقی بایدن و ترامپ نشان می دهد که مردم این کشور مجبور هستند از بین «دو فاسد» یکی را انتخاب کنند.

5 نوامبر (15 آبان ماه سال جاری) قرار است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با حضور 2 نامزدی اصلی یعنی «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق برگزار شود. کارشناسان و رسانه های خود آمریکا نفس رقابت این دو پیرمرد پا به سن گذاشته را دلیلی برای اضمحلال آمریکا می دانند اما پا به سن گذاشتگی، تنها مشکل بایدن و ترامپ نیست؛ آنها مسائل و مشکلات دیگری نیز دارند که به خوبی از اوضاع اسف بار این روزهای آمریکا حکایت دارد.

بایدن رئیس جمهور 81ساله آمریکا به زوال عقل مبتلا است و روزی نیست که گافی از وی منتشر نشود. بایدن، در سخنرانی های عمومی بارها و بارها دچار اشتباه و گاف کلامی شده است، طوری که تحلیل رونوشت های کاخ سفید نشان می دهد که مشاورانش تنها در سال جاری دست کم 148بار مجبور به اصلاح گاف های او شده اند! رونوشت تنها یکی از سخنرانی های بایدن (نطق وضعیت کشور)، 13 اصلاحیه داشت! روسای کمپین انتخاباتی بایدن برای جلوگیری از گاف های پی در پی وی به خصوص در هنگام سخن گفتن با خبرنگاران تصمیم گرفته اند هرآنچه که بایدن باید بگوید یا انجام دهد را در کاغذی نوشته و به او بدهند. از سوی دیگر نظرسنجی ها نشان می دهد که بسیاری از رای دهندگان دموکرات نگران این هستند که بایدن در صورت پیروزی در میانه راه ریاست جمهوری بمیرد. در اردوگاه جمهوری خواهان نیز ترامپ گرفتار بحران های زیادی است. وی عدم همراهی بخش قابل توجهی از سران جمهوری خواه را با خود دارد. همین هفته گذشته رئیس جمهوری خواه اسبق مجلس نمایندگان آمریکا به صراحت گفت که در انتخابات ریاست جمهوری 2024 به دونالد ترامپ- به دلیل شخصیت ضعیف او- رای نخواهد داد. «پل راین» در مصاحبه با پایگاه «یاهو فایننس» گفت: «شخصیت برای من خیلی مهم است. ریاست جمهوری سمتی نیازمند یک نوع شخصیتی است که ترامپ آن را ندارد.» «راین» که در سال 2019 از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا کنار رفت تبدیل به یکی از مخالفان و منتقدان صریح اللهجه دونالد ترامپ شده است. او تاکید می کند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا یک انتخابات حساس است. او بارها گفته «ترامپ کسی است که نسبت به ناتو، ائتلاف های ما، اروپا و تجارت بد عمل خواهد کرد.» ترامپ تاکنون تلاش سختی داشته تا حزب جمهوری خواه را پشت سر خودش کاملا متحد نگه دارد. این در حالی است که از بین اعضای دولت سابق او تنها بخش کوچکی از نامزدی او حمایت کرده اند. همین امر باعث شد در مصاحبه اخیرش با مجله «تایم» به این مسئله واکنش نشان دهد. او گفت: «من با افراد بدی کار کردم. آنها وقتی فکر می کنند که ارجحیت ندارند و قرار نیست دوباره سمت بگیرند دیگر نمی خواهند از من حمایت کنند.» ترامپ در چندین پرونده اقتصادی و جنائی هم در دادگاه متهم است که اگر محکوم شود ممکن است به بیش از 500 سال زندان محکوم شود.

بایدن باید پاسخگو باشد

حالا فساد اخلاقی هم به مشکلات بایدن و ترامپ اضافه شده است. آمریکایی ها در 5 نوامبر (15 آبان) باید از بین دو نفری که هر دو اتهامات سنگین جنسی را در کارنامه خود دارند یکی را انتخاب کنند. در مورد بایدن او متهم است که سال ها قبل دستیار خود را مورد آزار و اذیب جنسی قرار داده است. «تارا رید» دستیار سابق در مجلس سنای آمریکا که پیش تر «جو بایدن» را به تجاوز جنسی در 30 سال گذشته متهم کرده بود، طی مصاحبه تازه ای با خبرنگار سرشناس آمریکایی در مسکو تاکید کرده است که همچنان تلاش می کند تا بایدن را در مورد این رسوایی اخلاقی «پاسخگو» کند. به گزارش ایسنا، «تارا رید» از دسامبر 1992 تا اوت 1993 (آذر 1371 تا مرداد 1372)

به عنوان دستیار در مجلس سنا کار می کرد. تارا در سال 2019 (1398) «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که در سال 1993، زمانی که این خانم 29ساله بود، در ساختمان اداری کنگره او را مورد آزار و اذیت و تجاوز جنسی قرار داده است. طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «تارا رید» در مصاحبه با «تاکر کارلسون» گفت: «من عصبانی هستم. می خواهم جو بایدن پاسخگو باشد. او سال ها از زندگی من را گرفته است. او زندگی من را سه بار نابود کرده است و من فقط به مبارزه ادامه خواهم داد.» این فعال آمریکایی همچنین نسبت به آزار و شکنجه احتمالی توسط مقامات آمریکایی به دلیل مصاحبه با تلویزیون روسیه که توسط واشنگتن تحریم شده، ابراز نگرانی کرد. «تارا رید» در سپتامبر 2023 (شهریور 1402) پس از ابراز علاقه به اخذ تابعیت روسیه، پناهندگی موقت را در این کشور دریافت کرد.

فحاشی و ترساندن شاکی توسط ترامپ

فساد اخلاقی ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی دست به نقدتر است دادگاه حق السکوت وی به یک بازیگر فیلم های مستهجن هم اکنون در آمریکا در حال برگزاری است. گزارش ها حاکی است وی حتی در میانه برگزاری جلسه دادگاه به شاکی فحاشی نیز کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هیل، براساس صورت جلسه رسمی دادگاه، قاضی رسیدگی به پرونده پرداخت حق السکوت از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به یک بازیگر فیلم های مستهجن، در هنگام شهادت شاکی به ترامپ درباره عدم فحاشی با صدای بلند و هراساندن شاکی هشدار داده است. در صورت جلسه رسمی دادگاه، به نقل از «خوآن مرچان»، قاضی پرونده خطاب به وکیل مدافع ترامپ آمده است: «درک می کنم که موکل شما در این مقطع ناراحت است اما او با صدای بلند در حال فحاشی است و به وضوح سرش را تکان می دهد و این حرکت توهین آمیز است. این رفتار به طور بالقوه می تواند شاهد را بترساند و هیئت منصفه قادر به تشخیص آن است.» البته در رونوشت جلسه محاکمه نوشته شده است که قاضی این هشدار را به صورت سرپایی در کنار میزش به وکیل ترامپ داده است. شاکی این پرونده جنجالی سه شنبه هفته گذشته در جایگاه شهود ایستاد و درباره تجاوز ترامپ به وی شهادت داد. رئیس جمهور سابق آمریکا همواره این اتهامات را رد کرده است. بر اساس گزارش ها ترامپ در پرونده جعل اسناد تجاری و مخفی کردن پرداخت 130هزار دلار حق السکوت به شاکی این پرونده پیش از انتخابات سال 2016، به 34 فقره جرم متهم شده است. چند ماه پیش نیز انتشار اخبار مربوط به یک رسوایی بزرگ جنسی که در آن شماری از سیاستمداران و سلبریتی های مشهور آمریکایی حضور داشتند، فضای رسانه ای این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود. گاردین در گزارشی در همین زمینه نوشته بود: اسناد دادگاهی درباره پرونده «جفری اپستین» قاچاقچی دختران زیر سن قانونی منتشر شده که نام اشخاص بسیاری را برملا می کند که در این میان نام افراد سیاسی نظیر «دونالد ترامپ»، «بیل کلینتون» و «شاهزاده اندرو» برادر پادشاه انگلیس تا چهره های هنری از جمله «مایکل جکسون» به چشم می خورد.