آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

خبر

بهانه عجیب آمریکایی ها برای تحریم 37 شرکت چینی!

پکن اقدام آمریکا برای قرار دادن 37 شرکت چینی در لیست سیاه را محکوم کرد. آمریکایی ها گفته اند فعالیت تجاری این شرکت ها به ضرر امنیت ملی آنهاست!

وزارت بازرگانی چین، روز جمعه (21 اردیبهشت)، تصمیم آمریکا برای افزودن 37 شرکت و کسب وکار چینی به فهرست محدودیت های تجاری را به دلیل نگرانی های «امنیتی» محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی این وزارتخانه گفت: پکن قاطعانه با این امر مخالف است و تاکید کرد که واشنگتن برای مدت طولانی مفهوم امنیت ملی را بیش از حد گسترش داده است و از اقدامات کنترل صادرات سوءاستفاده کرده است. وی گفت: این اقدام به حقوق و منافع مشروع شرکت ها آسیب جدی وارد می کند و بر ثبات زنجیره های صنعتی و تامین جهانی تاثیر می گذارد. وزارت بازرگانی آمریکا، پنجشنبه، ده ها نهاد چینی را به فهرست محدودیت های تجاری خود اضافه کرد؛ برخی از این نهادها به حمایت از بالون بحث برانگیزی که سال گذشته بر فراز آمریکا پرواز کرد، متهم هستند.

رسانه آلمانی: اعضای حزب حاکم انگلیس مثل موش های داخل کیسه به جان هم افتادند

یک رسانه غربی با اشاره به«شرایط وخیم حزب محافظه کار انگلیس» و دومینوی رویگردانی اعضای این حزب از آن، از قول یک عضو این حزب نوشت: اعضای حزب حاکم مثل موش های داخل کیسه به جان هم افتاده اند.

شبکه «ان تی وی» آلمان در وب سایت خود نوشته است: «حزب محافظه کار انگلیس سال هاست که با مشکل مواجه است و این شرایط حالا انتقام خود را از این حزب می گیرد. آمار نظرسنجی های این حزب بسیار افتضاح است و آنها صدها کرسی شورای محلی را در انتخابات اخیر از دست داده اند و دو نماینده مجلس این حزب هم اخیرا به اپوزیسیون پیوسته اند.» به گزارش تسنیم در ادامه این مطلب آمده است: اختلافات در حزب محافظه کار ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در حال گسترش است. «بن هوچن»، شهردار محافظه کار منطقه شمال شرقی انگلیس در رادیوی بی بی سی گفت که محافظه کاران «مثل موش های داخل کیسه» با یکدیگر می جنگند و مسئولیت آن برعهده ریشی سوناک است. بر اساس این گزارش حزب محافظه کار در انتخابات محلی اخیر تقریبا 500 کرسی را از دست داد.

پوتین پیروزی شوروی بر آلمان نازی را جشن گرفت

آیین گرامیداشت هفتادونهمین سالگرد پیروزی نیروهای ارتش سرخ شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم روز پنجشنبه با رژه نظامیان روسیه در میدان سرخ مسکو در مقابل پوتین برگزار شد.

در روسیه 9 می، سالگرد پیروزی ارتش سرخ شوروی بر آلمان نازی نامگذاری شده که به عنوان «روز پیروزی» یا «روز غلبه» جشن گرفته می شود. قرارداد رسمی و قطعی تسلیم آلمان نازی در ساعات پایانی روز هشتم می 1945 به وقت محلی امضا شد که همزمان با بامداد 9 می به وقت مسکو بود. به همین جهت روز پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم در اکثر کشورهای اروپایی و در آمریکا در روز 8 می و در روسیه، صربستان و بلاروس در روز 9 می جشن گرفته می شود. 9 می امسال نیز (پنجشنبه 20 اردیبهشت) هفتادونهمین سالگرد پیروزی ارتش سرخ بر آلمان نازی در میدان سرخ مسکو و در حضور پوتین برگزار شد. این رژه در حالی برگزار شد که روسیه درگیر یک جنگ نیابتی بزرگ با ناتو در اوکراین است و روزی نیست که کارشناسان نسبت به خروج اوضاع از کنترل و شروع یک جنگ ویرانگر اتمی بین دو طرف هشدار ندهند. بر اساس گزارش ها روسای جمهوری بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، کوبا، لائوس و گینه بیسائو به دعوت همتای روس خود در این آیین حضور داشتند. بنابر اعلام سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مسکو سفیران و مقام های کشورهای غیردوست را در سومین سال متوالی برای شرکت در این آیین دعوت نکرده بود. در این مراسم که در هوای سرد و نیمه برفی انجام شد، یگان های منتخب نظامی روسیه از مقابل جایگاه پوتین به عنوان فرمانده عالی کل نیروهای مسلح در این کشور رژه رفتند. به گزارش ایرنا، بنابر اعلام «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، بیش از 9هزار نفر و 75 واحد تجهیزات نظامی و همچنین هوانوردی در این رژه شرکت کردند. نمایش پرتابگرهای موشک اتمی قاره پیما موسوم به یارس (Yars) که توانایی حمل چندین کلاهک جنگی اتمی دارد و گفته شده که قادر به نفوذ در سپر دفاعی آمریکا و متحدانش است، در این مراسم جالب توجه بود.

پوتین در این مراسم با یادآوری اینکه نیروهای راهبردی این کشور همیشه در حالت آماده باش هستند، گفت: «مسکو هر کاری برای جلوگیری از جنگ جهانی انجام خواهد داد، اما اجازه نخواهد داد کسی آن را تهدید کند.»

کره جنوبی برای مبارزه با پیری جمعیت وزارت «زاد و ولد» تشکیل می دهد

سرویس خارجی: رئیس جمهور کره جنوبی خواستار حمایت همه از جمله اپوزیسیون این کشور برای ایجاد وزارتخانه ای برای رسیدگی به نرخ پایین زاد و ولد شده است.

کم شدن رشد نرخ زاد و ولد و حتی در برخی از مناطق رشد منفی جمعیت تبدیل به یکی از مشکلات جدی کشورهای صنعتی شده است. مسئله ای که در طول زمان نتایج ناگوار و غیرقابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت. «یون سوک یئول»، رئیس جمهور کره جنوبی، که نگران این مسئله است، روز پنجشنبه گفت: «برای غلبه بر نرخ پایین تولد که می تواند (وضعیت) اضطراری ملی در نظر گرفته شود، همه قابلیت های کشور را به طور کامل بسیج خواهیم کرد»؛ او همچنین افزود که دولت او وزارتخانه جدیدی برای رسیدگی به نرخ پایین تولد در این کشور ایجاد خواهد کرد. «یون» در سخنرانی خود به مناسبت دومین سالگرد ریاست جمهوری اش خواستار حمایت احزاب اپوزیسیون در پارلمان کره جنوبی برای تصویب قانون ایجاد وزارتخانه جدید شد. مقامات کره جنوبی در حالی که نرخ زاد و ولد این کشور در سال 2023 به 0.72 رسیده، نگران کاهش مداوم جمعیت هستند. آن طور که فارس نوشته است، بر اساس گزارش موسسه «جمعیت شبه جزیره کره برای آینده»، جمعیت فعال اقتصادی این کشور آسیای شرقی ممکن است تا سال 2024 حدود 10میلیون نفر کاهش یابد. پیش بینی شده جمعیت افراد بین 15 تا 64 سال کره جنوبی که در سال 2023، 36.57میلیون نفر بود، در سال 2044 به 27.17میلیون نفر کاهش یابد. در این گزارش همچنین هشدار داده شده است که انتظار می رود مرگ و میر به 746هزار نفر در سال 2060 برسد، در حالی که تخمین زده می شود تولدها فقط 156هزار مورد باشد که به کاهش طبیعی 590هزار نفری جمعیت منجر خواهد شد. همچنین گفتنی است، تعداد کل جمعیت کره جنوبی در سال 2023، 51.71میلیون نفر بود که در این گزارش پیش بینی شده تا 2065 به 39.69میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

مورد ژاپن

چند روز پیش نیز داده های اخیر دولت ژاپن در مورد میلیون ها خانه خالی منتشر شد که در واقع از یکی دیگر از تبعات رشد منفی جمعیت در این کشور آسیایی پرده برداشت. طبق این داده ها، میانگین جمعیت این کشور حدود 49 سال و میزان مرگ و میر 2 برابر نرخ تولد است. داده های دولت ژاپن حاکی از این بود که نرخ تولد این کشور در سال 2023 به پایین ترین سطح خود رسیده و نرخ مرگ و میر بیش از 2 برابر تولد بوده است. نرخ ازدواج نیز به پایین ترین سطح خود از سال 1933 رسیده است.

عذرخواهی رئیس جمهور به خاطر «کیف لوکس»!

خبر دیگر از کره جنوبی آنکه رئیس جمهور این کشور روز پنجشنبه پذیرفت که شکست سخت حزب حاکمش در انتخابات ماه گذشته نشان دهنده شکست دولت در بهبود زندگی مردم است. او همچنین به خاطر رسوایی در مورد کیف لاکچری و لوکس همسرش عذرخواهی کرد. با این حال رئیس جمهور کره جنوبی همچنان از تحقیقات دادستانی در این مورد سر باز می زند. دادستانی کره جنوبی خواستار تحقیق در مورد این موضوع است که همسر رئیس جمهور این کیف گران قیمت از برند «کریستین دیور» را هدیه گرفته یا خریده است. در همین حال رئیس جمهور در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در 21 ماه گذشته تلاش کرد ماجرای کیف همسرش را کم اهمیت جلوه داده و بیشتر بر بهبود شرایط اقتصادی تمرکز کند.

راهپیمایی گسترده در پایتخت ارمنستان معترضان استعفای پاشینیان را می خواهند

مردم ارمنستان با برپایی تظاهرات در ایروان از نخست وزیر این کشور خواستند به دلیل واگذاری چهار روستای مرزی به جمهوری آذربایجان استعفا کند.

مدتی است ارمنستان شاهد اعتراضات گسترده مردمی است. موضوع به واگذاری 4 روستای مرزی به جمهوری آذربایجان برمی گردد. آن گونه که خبرگزاری یورونیوز نوشته، این روستاها پس از جنگ اول قره باغ (بین سال های 1994 تا 1998) توسط نیروهای جدایی طلب ارمنی تصرف شده بود و ساکنان آذربایجانی آنها مجبور به ترک آنجا شده اند. مهم تر آنکه، این منطقه مرزی به دلیل ارتباط جاده ای با گرجستان و خط لوله گاز روسیه، دارای منافع استراتژیک برای ارمنستان است. معترضان این واگذاری را «غیرقانونی» دانسته و خواستار استعفای پاشینیان به خاطر این «خطا» هستند.

از پنج روز قبل بود که حدود 500 ارمنی راهپیمایی هایی را در سراسر این کشور به سمت پایتخت آغاز کردند و مخالفت خود را با واگذاری این مناطق ابراز کردند. جمعیت معترضان رفته رفته زیاد شد تا این که دیروز جمعیت زیادی به پایتخت رسیدند. به گزارش ایرنا به نقل از «ای بی سی نیوز»، هزاران نفر از مردم ارمنستان در ایروان تجمع کردند و خواستار استعفای نیکول پاشینیان، شدند. معترضان به رهبری یک مقام ارشد کلیسای ارمنستان مسافتی حدود 100 مایل (160 کیلومتر) را از روستاهای نزدیک مرز آذربایجان تا ایروان طی کردند و در میدان «جمهوری» شهر ایروان تجمع کردند. ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی هزاران نفر را نشان می دهد که پرچم ارمنستان در دست دارند. کشیش ارمنی در جمع معترضان نخست وزیر را مسئول اصلی از دست دادن روستاهای مرزی معرفی کرد و گفت که پاشینیان یک ساعت فرصت دارد تا استعفا دهد. «باگرات گالستانیان» اسقف کلیسا به معترضان گفت که اگر پاشینیان به خواسته های آنها گوش ندهد، باید به تجمع خود ادامه دهند.

دیدار پاشینیان و پوتین

خبر دیگر این که همزمان با این اعتراضات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان پس از ماه ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. خبرگزاری فرانسه در این باره نوشته است، کرملین چهارشنبه شب ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان می گوید: «روابط دوجانبه ما با موفقیت در حال گسترش است... ما همیشه قبل از هرچیزی به همکاری اقتصادی توجه می کنیم.»