آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

ژنرال مارک میلی فرمانده سابق ارتش آمریکا: اسرائیل را قضاوت نکنید، ما خودمان هزاران انسان بی گناه را کشته ایم!

سرویس خارجی: رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا طی اظهاراتی عجیب، وقتی می خواست، جنایات رژیم صهیونیستی در قتل عام 36هزار غیرنظامی در غزه را توجیه کند، گفت: ما آمریکایی ها در سرتاسر دنیا ده ها هزار نفر را قتل عام و صدها شهر را نیز ویران کرده ایم، فلذا نباید اسرائیل را به خاطر آنچه در غزه انجام می دهد، قضاوت کنیم!

«جنون»، شاید کلمه مناسبی برای توصیف اقدامات «رژیم آپارتاید اسرائیل» در غزه باشد. قتل عام 36هزار انسان طی 216 روز آن هم با سلاح های مخصوص تخریب بتن و سنگر، یا به شکل زنده به گور کردن در محوطه های بیمارستانی و... جز با «جنون» و «وحشی گری» قابل جمع نیست. حمایت از چنین رژیمی نیز فقط با «جنون» ممکن است. آمریکا بزرگ ترین حامی این رژیم در جنایات غزه است و مهم ترین و نزدیک ترین سند برای این ادعا، وضعیتی است که بیش از 20 روز است در دانشگاه های آمریکا شاهدیم. اظهارات رسمی راجع به میزان کمک های تسلیحاتی، سیاسی و مالی آمریکا از رژیم اسرائیل نیز از جمله دلایل دیگر ماست. حالا تصور کنید چنین جنایتکاران روانی بخواهند از جنایات خود دفاع یا آن را توجیه کنند.

«ژنرال مارک میلی»، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکاست. او در جمعی قرار گرفته و یکی از حضار از او درباره جنایات اسرائیل در غزه می پرسد. آن قدر زن و کودک و نوزاد در غزه قتل عام شده اند، آن قدر فیلم و عکس از حملات تانک ها و جنگنده های صهیونیستی به بیمارستان های غزه وجود دارد، آن قدر جنایت در غزه عریان و غیرقابل تکذیب است که، ژنرال میلی را در شرایط عجیبی قرار می دهد. او فقط به این فکر می کند که باید، از اسرائیل دفاع کند، حالا چگونه اش، مهم نیست! ژنرال میلی در چنین فضائی می گوید: «ما افراد بی گناه زیادی را کشته ایم و شایسته انتقاد از کشتار اسرائیل نیستیم.»(!)

به گزارش ایسنا، مارک میلی، رئیس سابق ستاد ارتش آمریکا در حاشیه حضور در نمایشگاه «هوش مصنوعی» در واشنگتن می گوید: «قبل از آن که همگی از اقدامات اسرائیل تبری بجوییم و من در قبال مرگ غیرنظامیان در غزه احساس ناراحتی کنم، نباید فراموش کنیم که ما به عنوان آمریکا بی گناهان بسیاری را در موصل عراق و رقه سوریه و 12000 غیرنظامی بی گناه فرانسوی را کشته ایم... ما 69 شهر ژاپن از جمله هیروشیما و ناکازاکی را ویران کردیم. ما مردم را به تعداد زیادی سلاخی کردیم، مردم بی گناهی که هیچ ارتباطی با دولت خود نداشتند، مردان، زنان و کودکان. جنگ چیز وحشتناکی است. اما اگر قرار است معنی داشته باشد، اگر قرار است حس اخلاقی داشته باشد، باید یک هدف سیاسی وجود داشته باشد و باید به سرعت با کمترین هزینه و با سرعت انجام شود.»(!) مارک میلی در واقع می خواهد بگوید «دوستان! این قدر اسرائیل را سرزنش نکنید، ما خودمان هم کلی آدم کشته ایم.»

از رفح چه خبر؟

مدتی است رفح، به سرتیتر اخبار فلسطین و غزه تبدیل شده است. ماجرا نیز پس از رد طرح آتش بس پیشنهادی قاهره از سوی صهیونیست ها آن هم در حالی که فلسطینی ها آن را پذیرفته بودند، شروع شد. هفته پیش بود که صهیونیست ها ضمن رد این طرح حمله محدودی را به رفح برای تصرف گذرگاه آن آغاز کردند. ولی همین حمله محدودشان نیز با کشتار غیرنظامیان همراه بود. آخرین گزارش ها حاکی است، درگیری های سنگینی بین حماس و صهیونیست ها در رفح آغاز شده که نظامیان صهیونیست تلفات و خسارات سنگینی داده اند. گزارش کامل تحولات حماس را در همین صفحه می توانید بخوانید.

دبیرکل سازمان ملل اما دیروز وقتی می خواست علیه جنایات رژیم اسرائیل در رفح موضع گیری کند به یک هشدار زبانی بسنده کرد. «آنتونیو گوترش» در ادامه انفعال آزاردهنده خود در برابر جنایات رژیم صهیونیستی با بیان اینکه وضعیت در شهر «رفح» در جنوبی ترین نقطه نوار غزه به حالت فاجعه رسیده، مدعی شد: «ما با همه طرف ها برای رساندن کمک ها به نوار غزه همکاری می کنیم.» وی ضمن اشاره به آواره شدن 200هزار فلسطینی از شرق رفح به سمت شمال، گفت: «تهاجم زمینی به رفح به یک فاجعه انسانی بزرگ منجر می شود و تلاش های ما را تضعیف می کند.» دبیرکل سازمان که جرات انتقاد صریح از رژیم صهیونیستی به دلیل مخالفت با توافق پیشنهادی میانجی ها که حتی حماس هم آن را پذیرفته بود، ندارد، افزود: «از سران اسرائیل و حماس می خواهم برای توقف خونریزی و آزادی گروگان ها به توافق برسند...»

تیغ آیپک زیر گلوی بایدن

دفاع از رژیمی مثل اسرائیل «بسیار پرهزینه» است. بنابراین آمریکایی ها هم تلاش می کنند، در برخی مواضع خود طوری موضع بگیرند که وانمود کنند، با همه اقدامات این رژیم همراه نیستند. یکی از مواردی که آمریکایی ها به خاطرش، هزینه بی سابقه ای متحمل شده اند، سلاح هایی است که به صهیونیست ها می دهند تا با آن در غزه نسل کشی صورت بگیرد. بایدن که 6 ماه دیگر انتخابات مهمی پیش رو دارد، با وجود کهولت سن و ضعف حافظه می داند، برای یک دوره ای شدن ریاست جمهوری اش، همین حمایت هایی که از رژیم صهیونیستی می کند، کافی است. لذا دو روز پیش موضعی انتقادی و خیلی نرم علیه اسرائیل گرفت و گفت: اسرائیل از خطوط قرمز و شروط اعلامی آمریکا در استفاده از سلاح هایش، عبور کرده است لذا، واشنگتن ممکن است در ارسال برخی سلاح ها تجدیدنظر کند. اما همین موضع ظریف با واکنش تند لابی صهیونیستی یعنی «آیپک» مواجه شد. فشارهای پشت پرده این لابی شیطانی و قدرتمند آن قدر زیاد بود که خیلی زود بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ورود و اظهارات بایدن را تکذیب کرد! تارنمای آمریکایی «اینترسپت» نیز در این باره نوشت: «از زمانی که بایدن علیه حمله اسرائیل به رفح موضع گرفته است، آیپک به اعضای کنگره برای حمایت از تهاجم اسرائیل فشار وارد می کند.»

خبرگزاری فارس اما دیروز در این باره نوشت، پس از موضع کاخ سفید مبنی بر عدم تصمیم گیری نهائی واشنگتن در مورد ارسال تسلیحات تعلیق شده به اسرائیل، انتظار می رود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گزارشی را درباره عملکرد اسرائیل در جنگ غزه به کنگره ارائه کند. سه مقام آمریکایی فاش کردند که انتظار می رود بلینکن، گزارشی بسیار انتقادی درباره عملکرد رژیم اسرائیل در باریکه غزه ارائه کند، اما او تا آنجا پیش نخواهد رفت که به این جمع بندی برسد که تل آویو، شروط استفاده از تسلیحات آمریکایی را نقض کرده است. هفته ها است که وزارت خارجه آمریکا می گوید، نحوه استفاده از تسلیحات آمریکایی توسط اسرائیل و شش کشور دیگر درگیر در مناقشات مسلحانه مختلف را در دست بررسی دارد...

بنیامین نتانیاهو، که پایان این جنگ را مساوی با پایان خود می داند، در واکنش به انتشار اخباری مثل موضع جدید کاخ سفید گفت: اگر مجبور شود، تنها می جنگد. نخست وزیر منفور رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «من به رهبران جهان می گویم که هیچ فشار و تصمیمی از سوی هیچ مجمع بین المللی نمی تواند اسرائیل را از دفاع از خود بازدارد. تعهد می دهم که اگر اسرائیل مجبور شود که به تنهائی بایستد، این کار را خواهد کرد.»(!)

کسری بودجه بی سابقه

همزمان با بلوف ها نتانیاهو، خبر مهم دیگری از سرزمین های اشغالی منتشر شد. خبر این بود: کسری بودجه اسرائیل به رقم 35میلیارد دلار رسیده است. رژیم آپارتاید اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد: کسری بودجه این رژیم به 35.7میلیارد دلار است که معادل 7درصد از تولید ناخالص داخلی این رژیم می باشد. تاکنون گزارش های متعدد و مستندی از تبعات ویرانگر اقتصادی جنگ غزه برای صهیونیست ها منتشر شده است.

قیام دانشگاهی در مجله تایم!

اعتراض های دانشگاهی آمریکا نیز همچنان ادامه دارد. دانشجویان و اساتید تقریبا در تمام دانشگاه های درگیر این کشور پشت تریبون ها قرار می گیرند و علیه جنایات اسرائیل، خشونت پلیس آمریکا، دانشجویان و اساتید بازداشت شده و... موضع می گیرند. این تجمعات و تحصن ها آن قدر زیاد است که نشریه تایم تصویر جلد خود را با تیتر «قیام دانشگاهی»، به این موضع اختصاص داده است. «تایم» در این شماره خود نوشته است: «50 سال است چنین چیزی در دانشگاه های آمریکا ندیده ایم. دانشجویان امنیت و حتی آینده شغلی خود را در صدها دانشگاه به خطر انداخته اند تا به کشته شدن 34هزار فلسطینی در نوار غزه اعتراض کنند...این کشمکشی است که دانشگاه های آمریکا را به جایگاهی بازمی گرداند که در آن ملت برای پرسش های اخلاقی خود پاسخی بیابد...دانشجویان روزنامه نگار این دانشگاه ها کسانی بودند که به مستندسازی عواقب این اعتراضات به ویژه در دانشگاه هایی پرداختند که مطبوعات حرفه ای را از این گزارش ها منع کرده بودند...»

آخرین رویدادها

* اسرائیل تودی: اعلام شد 370 هواپیمای باری نظامی و 65 کشتی تدارکاتی، که اکثر آنها آمریکایی هستند، ارتش اسرائیل را در طول جنگ کنونی مسلح و در حال نبرد نگه داشته اند... اما این مایه نگرانی در اسرائیل است چون دولت یهود باید بتواند از خود دفاع کند. اما به نظر می رسد که اسرائیل قادر به نبرد در یک جنگ واقعی بدون تدارکات مداوم و قابل توجه توسط ایالات متحده نیست.

* مرکز اطلاع رسانی فلسطین: یوسی ملمن خبرنگار اسرائیلی در روزنامه عبری زبان هاآرتص تاکید کرد: سازمان موساد برای اولین بار اذعان کرد که از حمله حماس به پایگاه ها و شهرک های صهیونیستی در روز هفتم اکتبر غافلگیر شده است.

* کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای غرب آسیا (اسکوا): 360هزار ساختمان در نوار غزه در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی آسیب دیده یا ویران شده است.

* شورای جنگ رژیم صهیونیستی حمله گسترده به رفح را تصویب کرد.

* قسام: چند روز پیش، در آخرین لحظات یکی از اسرای دشمن صهیونیستی را پس از تلاش برای خودکشی در محل اسارت خود نجات دادیم... شخص نتانیاهو را مسئول کامل وخامت اوضاع جسمی و روحی برخی اسرای دشمن می دانیم.

* دویچه وله: بیش از 200 تن از مدرسان دانشگاه های برلین با انتشار نامه ای از دانشجویان معترض به جنگ غزه حمایت کردند.

وزیر آموزش عالی آلمان از این اقدام ابراز ناخشنودی کرد.

* رادیو فرانسه: اعتراضات دانشجوئی به جنگ غزه، همزمان با ده ها دانشگاه در اروپا در دانشگاه های آلمان نیز ادامه دارد. همایش های دانشجوئی مخالف جنگ غزه در آلمان و 11 کشور دیگر اروپا در حال برگزاری است.

* «گوستاوو پترو»، رئیس جمهور کلمبیا تاکید کرد: حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی باید صادر شود، زیرا حاضر به توقف نسل کشی در غزه نیست.

* گردان های قسام دیروز: در عملیاتی مشترک با گردان های الانصار، یک فروند بالگرد اسرائیلی را در شرق محله الزیتون در شهر غزه با موشک «سام7» هدف قرار دادیم.

* «جوزپ بورل» هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا: کشورهای اروپایی در 21 می کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.