آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۶۲
اقتصاد
۱۳

جام جم وضعیت واردات و صادرات ایران و روسیه را بررسی می کند

رشد تجارت تهران - مسکو بدون دلار

امین محمودی

کشورمان طی سال های اخیر به دلیل تحریم های سیاسی و اقتصادی آمریکا و متحدانش با چالش هایی روبه رو بوده به همین دلیل دولت سیزدهم توسعه دیپلماسی غیر از غرب را برگزید و روابط با همسایگانش را تقویت کرد.

از این رو شاهد بودیم روابط ایران با روسیه پیشرفت چشمگیری داشته و نمود آن را در ارتباطات دو کشور ذیل پیمان های شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیدیم. هم اکنون دو کشور توافق کرده اند تا سال 2025 حجم مبادلات خود را به هفت و نیم میلیارد دلار برسانند هر چند رسیدن به ظرفیت تجارت 10میلیارد دلاری نیز دور از دسترس نیست. از سوی دیگر برای کاهش سهم دلار در اقتصاد جهانی، دو کشور قرار است مدل های دیگر را در پرداخت های تجاری خود اعمال کنند. یکی از راهکارهای پیشنهادی، استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و دارایی های مالی دیجیتال است که محسن رحیمی، وابسته بازرگانی سفارت ایران در مصاحبه با رسانه های روسی به آن اشاره کرد. رحیمی تاکید کرد: استفاده از روبل دیجیتال و ریال دیجیتال می تواند فرآیندهای تجاری بین دو کشور را ساده تر و به کاهش تاثیر تحریم های موجود کمک کند.

مقایسه تجارت تهران - مسکو

آمارهای گمرک نشان می دهد در سال گذشته مجموع تجارت ایران با روسیه به پنج میلیون و 535 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 637میلیون دلار می رسد، این در حالی است که در سال آخر دولت دوازدهم، یعنی 1399این میزان سه میلیون و 976 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 531 میلیون دلار بود. بنابراین می توان گفت تجارت ایران با روسیه در دولت سیزدهم نسبت به دولت دوازدهم با رشد 42درصدی به لحاظ ارزشی و رشدی حدودا 30درصدی به لحاظ وزنی روبه رو بوده است.

سال گذشته سه میلیون و 353 تن کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و 691 میلیون دلار به روسیه صادر شده، در حالی که سال 99 صادرات کالاهای ایرانی به این کشور به دومیلیون و 933 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 30 میلیون دلار رسیده بود. صادرات کالاهای ایرانی به روسیه در دولت سیزدهم نسبت به دولت دوازدهم با رشد 40درصدی به لحاظ ارزشی و رشدی حدودا 13درصدی به لحاظ وزنی روبه رو بوده است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که سال گذشته دو میلیون و 182هزار تن کالا به ارزش 946میلیون دلار از روسیه به بنادر شمالی کشورمان وارد شده، در حالی که سال 99 این میزان به یک میلیون و 43هزار تن به ارزش 501 میلیون دلار می رسید. واردات کالاهای روسی به ایران در دولت سیزدهم نسبت به دولت دوازدهم با رشد 47درصدی به لحاظ ارزشی و رشدی حدودا 52 درصدی به لحاظ وزنی روبه رو بوده است. تراز تجاری کشورمان با روسیه در سال گذشته 745 میلیون دلار به نفع ایران بوده، در حالی که سال 99 تراز تجاری کشورمان با روسیه 529میلیون دلار به نفع ایران بوده که نشان از رشد 220 میلیون دلاری تراز تجاری در دولت سیزدهم دارد.